فناوری خودران مرسدس

فناوری خودران مرسدس به تایید قانونی رسید؛ جهشی بزرگ در صنعت حمل و نقل جهان

فناوری خودران مرسدس توسط نهاد ناظر بر حمل و نقل خودروها در آلمان تایید شد. این خودروساز اکنون در بخش فناوری رانندگی خودکار در سطح بالاتری از تسلا و بی ام و قرار دارد.

فناوری خودران مرسدس بنز برای اولین بار در جهان به تایید قانونی رسید تا این خودروساز بزرگ آلمانی در سطح بالاتری از تسلا و بی ام و قرار بگیرد. بر اساس این تاییدیه، رانندگان مرسدس بنز کلاس S مجهز به فناوری خودران سطح 3 از سال 2022 میلادی در کشور آلمان اجازه دارند تا در شرایط خاص دست خود را از روی فرمان بردارند تا سیستم‌های هوشمند هدایت خودرو را بر عهده بگیرند. این اتفاق یک جهش بزرگ در صنعت حمل و نقل جهان محسوب می‌شود.

تایید قانونی فناوری خودران مرسدس

پس از این که به تازگی فناوری خودران سطح 3 مرسدس توسط نهاد ناظر بر حمل و نقل خودروها در آلمان به تایید رسید، سایر کشورها از جمله آمریکا و چین نیز برای فرایند قانونی‌سازی فناوری خودران مرسدس تست‌ها و بررسی‌های ضروری را آغاز کردند. از این رو اگر مرسدس بتواند در سایر کشورها نیز این تاییدیه را دریافت کند، فناوری درایو پایلوت (Drive Pilot) به یک آپشن مهم برای محصولات مرسدس بنز تبدیل خواهد شد و از لحاظ فناوری خودران، مرسدس در سطح بالاتری از تسلا و بی ام و قرار خواهد گرفت.

فناوری خودران مرسدس

مرسدس بنز در سال 2020 درایو پایلوت را معرفی کرد، اما تا به امروز فناوری خودران سطح 3 این شرکت روی محصولات تجاری مرسدس نصب نشده است. البته بسیاری از کارشناسان تاکنون توانستند فناوری خودران را با تسلا مدل S مورد آزمایش قرار دهند و تمام موارد مربوط به مسیریابی و رانندگی را بر عهده خودرو بگذارند که البته این اقدام غیر قانونی و با مسئولیت شخصی کارشناسان به انجام رسیده است.

گفتنی است در حال حاضر مجوز رانندگی خودکار مرسدس بنز فقط برای اتوبان‌های آلمان و با حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت صادر شده است و اگر راننده این موارد را رعایت نکند، در صورت رخ دادن حادثه تمام مسئولیت بر عهده وی خواهد بود.

فناوری خودران مرسدس

تاکنون خودروسازان مختلفی در جهان توانستند به فناوری خودران سطح 3 دست پیدا کنند؛ در این فناوری ترمز و افزایش سرعت تا حد مجاز به شکل خودکار و بدون دخالت راننده به انجام می‌رسد، اما برای سبقت گرفتن و تغییر خط باید راننده دخالت کند. از لحاظ قانونی، مرسدس تنها خودروساز جهان خواهد بود که فناوری خودران سطح 3 و امکان برداشتن دست راننده از فرمان در شرایط خاص را ارائه خواهد کرد و می‌تواند از سایر خودروها سبقت بگیرد.

فناوری خودران مرسدس

مدیران مرسدس بنز اعلام کردند با فعال‌سازی سیستم درایو پایلوت، راننده قادر است به جای توجه به مسیر به تماشای فیلم و اینترنت بپردازد. البته این تمام این موارد در حال حاضر فقط در اتوبان‌های آلمان و با حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت مجاز است؛ برای مثال در زمان خروج از پارکینگ و رانندگی در خیابان‌های فرعی اگر از این سیستم استفاده شود، در صورت وقوع هر حادثه‌ای، تمام مسئولیت آن بر عهده راننده خواهد بود.

فناوری خودران مرسدس

گفتنی است فناوری‌های خودران تسلا و مرسدس بنز با یکدیگر تفاوت دارند؛ مثلا در تسلا عملیات رانندگی خودکار بر اساس اطلاعاتی که از دوربین‌ها دریافت می‌شود به انجام می‌رسد، اما در مرسدس بنز مجموعه‌ای از حسگرها و رادارها در کنار تجهیزات لیدار با فناوری لیزر در حال فعالیت هستند. حتی میکروفن‌هایی که در S کلاس تعبیه شده قادرند صدای بوق و هشدارهای محیطی را دریافت کرده و از آنها برای شناسایی موانع استفاده کنند.

فناوری خودران مرسدس

همچنین مرسدس بنز با استفاده از حسگرهایی برای اسکن سطح جاده می‌تواند خود را برای واکنش به عوارض محیط آماده کند. ضمن این که اطلاعات ماهواره‌ای و فناوری‌های مرتبط با GPS نیز با سیستم خودران تسلا همکاری خواهند داشت. راننده با لمس کلیدهای لمسی تعبیه شده روی فرمان می‌تواند به آسانی این سیستم خودران را فعال سازد.

فناوری خودران مرسدس

مرسدس بنز حدود 4 ماه قبل با دعوت تعدادی از کارشناسان و خبرنگاران سیستم فناوری خودران را در پیست این شرکت روی مرسدس بنز S کلاس مورد آزمایش قرار داد که نتایج آن با شگفتی بازدیدکنندگان همراه بود. اکنون با دریافت تاییدیه‌های قانونی، مرسدس روی بهبود شرایط استفاده از فناوری خودران سطح 3 و مطالعات برای دستیابی به فناوری خودران سطح 4 تمرکز خواهد کرد.