واردات خودرو

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: واردات خودرو باید منتفی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام بوده و به همین دلیل باید منتفی شود.

سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص دلیل مخالفت هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با واردات خودرو عنوان کرد در شرایط فعلی کشور ما از نظر ارزی در وضعیت خوبی قرار نداشته و می‌بایست مقدار ارزی که داریم برای واردات کالاهای اساسی و ضروری صرف شود، اما خودرو جزو کالاهای اساسی محسوب نمی‌شود و نباید ارز را صرف واردات ماشین کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بیان کرد واردات ماشین به تولیدکنندگان داخلی آسیب خواهد زد و چنین اقدامی به مصلحت نخواهد بود. وی افزود البته مشکلاتی از لحاظ کیفیت تولیدات داخلی خودرو وجود دارد که باید برطرف شود که البته راهکار آن فنی است، از این رو واردات ماشین باعث تعطیلی یا رکود فعالیت‌های داخلی صنعت خودرو خواهد شد.

چرا باید واردات خودرو منتفی شود؟

میرسلیم در پاسخ به این سوال که چرا باید واردات خودرو منتفی شود گفت واردات ماشین برخلاف سیاست‌های کلی نظام است و به همین دلیل باید منتفی شود. وی در واکنش به مصوبه مجلس در خصوص واردات ماشین به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو نیز بیان کرد واردات ماشین به شکل کلی برخلاف سیاست‌های نظام خواهد بود؛ زیرا ما در داخل کشور خودرو تولید می‌کنیم و تولید داخلی خودرو به نیازهای داخلی کشور پاسخ می‌دهند. حتی میزان تولید در کشور از نیازهای کشور نیز بیشتر است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه هم‌اکنون در خودروسازی کشور انحصاری نداریم گفت در کشور فقط شرایط توزیع ماشین با مشکل مواجه است که می‌بایست برطرف گردد. وی افزود میزان تولید خودرو در کشور آنچنان زیاد است که به دلیل وجود خودروهای زیاد در خیابان نمی‌توان راه رفت.

میرسیلم در پاسخ به این سوال که اگر تولید داخلی ماشین در کشور بسیار زیاد است، پس چرا مردم چندین ماه برای خرید خودرو در صف قرعه کشی منتظر می‌مانند عنوان کرد برخلاف بسیاری از کشورها خودرو در کشور ما یک کالای مصرفی نبوده و متاسفانه به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. از این رو مردم نحوه سرمایه‌گذاری با پول را نمی‌دانند و برای حفظ ارزش آن به خرید خودرو، طلا و سایر کالاهای مشابه روی می‌آوردند که چنین راه‌هایی کاملا انحرافی محسوب می‌شوند.