بازار خودرو

آخرین وضعیت بازار خودرو پس از افزایش قیمت خودروسازان

به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، بازار خودرو از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها تأثیر چندانی نپذیرفته است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو به دنبال بالا رفتن قیمت کارخانه‌ای خودروها،‌ عنوان کرد که قیمت‌ها در مقایسه با روزهای قبل تغییر زیادی نکرده است. دارندگان کالا که از رانت شرکت‌های خودروسازی استفاده می‌کنند تا پیش از اعلام قیمت‌های جدید نزدیک به ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد سود می‌بردند،‌ اما هم‌اکنون سود آن‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. همه چیز دست خودروسازان است و وقتی قیمت‌ها را افزایش دادند باید خودروهای بیشتری روانه بازار کنند تا اختلاف قیمت از بین برود.

نارضایتی خودروسازان و خریداران از نابسامانی بازار خودرو

بازار خودرو

موتمنی ادامه داد که شرایط بد بازار خودرو کشور باعث نارضایتی خریدار و تولیدکننده شده،‌ اما افرادی که از رانت استفاده می‌کنند با وجود افزایش قیمت نیز حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصد سود می‌برند و شرایط برای آن‌ها ایده‌آل است. همین افراد برای بالا رفتن مجدد قیمت‌ها جوسازی می‌کنند، در صورتی که افزایش قیمت خودروسازان روی قیمت بازار خودروها تأثیر زیادی نگذاشته است. به طوری که خودروهای ساخت داخل با افزایش قیمت ۲ درصدی و همچنین خودروهای خارجی و مونتاژی نیز با افزایش قیمت ۵ درصدی مواجه شده‌اند که دلیل اصلی این موضوع بالا رفتن نرخ ارز بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد که مالکان خودرو به دنبال سود حداکثری هستند و ممکن است اتومبیل متعلق به خود را بالا قیمت‌گذاری کنند،‌ اما کسی برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند. پژو ۲۰۶ که با قیمتی در حدود ۲۶۷ تا ۲۶۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود در بازار ۲۷۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما نهایتا مالک به همان قیمت ۲۶۸ میلیون تومان می‌رسد. با وجود این که افزایش قیمت در بازار خودرو قابل مشاهده است،‌ اما محصولات سایپا و ایران خودرو آن را تجربه نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران در ارتباط با قیمت فعلی خودروها بیان کرد سمند با قیمتی در حدود ۲۵۴ میلیون تومان،‌ کوییک با قیمتی در حدود ۱۹۵ تا ۱۹۷ میلیون تومان، رانا پلاس با قیمتی در حدود ۳۰۶ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک با قیمتی در حدود ۲۶۸ تا ۲۶۹ میلیون تومان،‌ پراید ۱۱۱ با قیمتی در حدود ۱۷۰ تا ۱۷۲ میلیون تومان،‌ پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای با قیمتی در حدود ۳۶۵ تا ۳۶۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ V8 با قیمتی در حدود ۳۱۸ تا ۳۲۰ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با قیمتی در حدود ۱۷۸ تا ۱۷۹ میلیون تومان، تیبا ۲ با قیمتی در حدود ۱۹۱ تا ۱۹۳ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با قیمتی در حدود ۲۶۷ تا ۲۶۹ میلیون تومان در بازار کشور خرید و فروش می‌شود.

موتمنی در انتها خاطر نشان کرد بازار خودرو هم‌اکنون رکود را تجربه می‌کند و قیمت‌هایی که اعلام می‌شوند در حد یک شایعه هستند. دلیل افزایش قیمت ۲ تا ۵ درصدی نیز نوسانات نرخ ارز است. در صورتی که روند صعودی نرخ ارز متوقف شود، احتمالا قیمت خودروها نیز متعادل‌تر خواهد شد. قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۱۳۰ میلیون تومان است، اما این خودرو در بازار با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. یعنی خریدار بیش از ۱۰۰ درصد سود می‌برد. بنابراین اتفاقی که افتاده این است که از سود این افراد کاسته شده است. اما به دلیل آن که بازار خودرو پذیرای مشتری چندانی نیست، عملا افزایش قیمت چشم‌گیری در بازار اتفاق نمی‌افتد.