خودروهای ایرانی

رقابت خودروهای ایرانی با نیسان و شورولت برای صادرات به کشورهای همسایه!

خودروهای ایرانی برای ورود به بازار خودرو کشورهای همسایه باید رقبای جدی زیادی را از پیش رو بردارند که برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

شرکت‌های خودروسازی ایرانی مدت زیادی است که خط تولید خود را در کشورهایی مانند نیجریه، سنگال، ونزوئلا و سوریه متوقف کرده‌اند و همچنین برخی از سایت‌های داخلی مانند ایران خودرو تبریز نیز هم‌اکنون با مشکلات عمده‌ای مواجه هستند. در چنین شرایطی وزارت صمت تأکید کرده است که یک سوم از خودروهای تولید شده در سال ۱۴۰۴ که نزدیک به یک میلیون دستگاه خواهد بود، به بازار جهانی صادر خواهد شد.

به منظور محقق کردن این هدف قرار است که واردات خودرو نیز آزادسازی شود. اگرچه در اواخر دهه ۸۰ و همچنین اوایل دهه ۹۰ محصولات ایرانی از جمله پراید و سمند با توجه به قیمت پایین و خدمات پس از فروش مناسب موفق شدند تا سهم عمده‌ای از بازار خودرو برخی از کشورها را به خود اختصاص دهند،‌ اما در پی ورود برخی از خودروهای چینی و همچنین محصولات اقتصادی شورولت، تویوتا و نیسان شرایط برای این خودروها دشوار شد. در صورتی که ایران خودرو و سایپا قصد داشته باشند محصولات خود را به بازار کشورهای همسایه صادر کنند باید کدام خودروی اقتصادی را شکست دهند؟

رقبای جدی خودروهای ایرانی در بازار کشورهای همسایه

نیسان سانی و میتسوبیشی آتراژ از جمله اتومبیل‌هایی هستند که خودروهای ایرانی برای کسب موفقیت در بازار کشورهای همسایه باید آن‌ها را شکست دهند. لازم به ذکر است که این دو اتومبیل به ترتیب چهارمین و پنجمین اتومبیل پرفروش بازار خودرو امارات هستند. نیسان سانی با قیمت پایه ۵۷ هزار و ۹۰۰ درهم معادل با ۴۳۵ میلیون تومان در بازار کشور امارات خرید و فروش می‌شود. این اتومبیل به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۱۱۸ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه بر عهده یک جعبه دنده CVT گذاشته شده است.

خودروهای ایرانی

تارا اتوماتیک و دناپلاس توربو اتوماتیک نمونه‌ای از خودروهای ایرانی هستند که توان رقابت با این اتومبیل را دارند. در این میان دنا پلاس توربو اتوماتیک که از یک پیشرانه ۱۵۰ اسب بخاری بهره می‌برد، شانس بالاتری برای رقابت دارد. لازم به ذکر است که سانی در بازار کویت به عنوان دومین خودرو پرفروش، در بازار بحرین به عنوان دومین خودروی پرفروش، در بازار عمان به عنوان دومین خودروی پرفروش و همچنین در بازار قطر نیز به عنوان سومین خودروی پرفروش شناخته می‌شود.

میتسوبیشی آتراژ نیز ۴۱ هزار و ۹۰۰ دلار معادل با ۳۱۵ میلیون تومان در بازار امارات قیمت‌گذاری شده است. سایپا شاهین نمونه‌ای از خودروهای ایرانی است که توان رقابت با این اتومبیل را دارد. شاهین در مقایسه با آتراژ ظاهر مدرن‌تری دارد و به پیشرانه قوی‌تری نیز مجهز شده است. پیشرانه شاهین توانی برابر با ۱۱۰ اسب بخار را به تولید می‌رساند، این در صورتی است که حداکثر قدرت پیشرانه ۱.۳ لیتری آتراژ برابر با ۷۶ اسب بخار است.

شورولت اپترا اصلی‌ترین رقیب سایپا شاهین

سدان‌های شورولت در کنار تویوتا کرولا در بازار آسیای مرکزی از طرفداران زیادی برخوردار هستند. مثلا شورولت اپترا یکی از پرفروش‌ترین اتومبیل‌های بازار خودرو تاجیکستان است. علاوه بر این، اپترا در مصر نیز طرفدار زیادی دارد. شورولت برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت اپترا،‌ تجهیزات کمی را برای این اتومبیل در نظر گرفته است که ترمز ABS،‌ ترمز EBD و دو ایربگ از جمله آن‌ها هستند.

خودروهای ایرانی

علاوه بر این ظاهر این خودرو نیز قدیمی به نظر می‌رسد. سایپا شاهین در مقایسه با این خودرو مزیت‌های زیادی دارد که کابین بزرگ‌تر و صندوق عقب با حجم بیشتر از جمله آن‌ها هستند. همچنین پیشرانه شاهین نیز توانی برابر با ۱۱۰ اسب بخار را به تولید می‌رساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اثرات جنس ناب یک ساقی حلال خور….

  2. رقابت در چی؟
    قیمت گران! یا کیفیت نازل