قیمت بیت کوین

2 دلیل برای اینکه قیمت بیت کوین از این کمتر نخواهد شد

قیمت بیت کوین طی هفته گذشته باز هم سقوط کرد و نگرانی‌های زیادی را به وجود آورد، اما اکنون نمودارها نشان می‌دهند قیمت این ارز دیجیتالی محبوب از این کمتر نخواهد شد.

فعالیت معامله‌گران حرفه‌ای بازار بیت کوین حاکی از آن است پس از این که قیمت این ارز دیجیتالی طی هفته گذشته سقوط کرد باعث شد تا ترس در بازار از بین برود. همچنین 2 معیار کلیدی مربوط به بازارهای مشتقه بین کوین نیز نشان می‌دهند قیمت این ارز دیجیتالی محبوب از این کمتر نخواهد شد.

از زمانی که قیمت‌ها در تاریخ 4 دسامبر برابر با 13 آذر سقوط کرد، بیت کوین برای حفظ حمایت 47 هزار و 500 دلاری سخت تلاش در تلاش بود. ابتدای هفته گذشته سقوط وحشتناکی را شاهد بودیم که باعث لیکویید شدن 840 میلیون دلار موقعیت معاملاتی لانگ (خرید) در بازار قراردادهای آتی بیت کوین شد. این سقوط بعد از کشف سویه جدید کرونا به نام اومیکرون رخ داد و مدتی پس از آن نیز نرخ تورم در آمریکا به اوج خود در 40 سال اخیر افزایش پیدا کرد.

قیمت بیت کوین

نمای ۱ روزه بازار بیت کوین

با وجود این که سقوط 26 درصدی قیمت طی 1 ماه اخیر باعث ایجاد ترس در سرمایه‌گذاران تازه‌وارد شده است، اما نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران اصلی مانند شرکت مایکرواستراتژی از فرصت پیش آمده برای افزایش موجود بیت کوین خود به شکل مناسبی استفاده کردند. در واقع شرکت مایکرواستراتژی در تاریخ 9 دسامبر برابر با 18 آذر به خرید 1434 بیت کوین جدید روی آورد و توانست موجودی خود را به 122 هزار و 478 واحد برساند.

عامل اصلی سقوط قیمت بیت کوین

تحلیلگران اعلام کردند ترس ناشی از ورشکستگی شرکت اورگرند (Evergrande)، عامل اصلی سقوط اخیر قیمت بیت کوین است. در واقع در تاریخ 9 دسامبر برابر با 18 آذر برای نخستین بار مشخص گردید این غول صنعت املاک چین بدهی‌های دلاری خود را پرداخت نکرده است. همچنین تاریخ سررسید 1.1 میلیارد دلار قرارداد اختیار معامله (Option) بیت کوین در ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) بود که به باور کارشناسان چنین موضوعی نیز روی قیمت‌ها تاثیرگذار بود؛ زیرا معامله‌گرانی که به ثبت قرارداد اختیار فروش اقدام کرده بودند، در این روز توانستند از موقعیت‌های معاملاتی خود به سود 300 میلیون دلاری برسند.

صعودی بودن معامله‌گران حرفه‌ای 

معامله‌گران در بازارهای مارجین (Margin) می‌توانند با قرض گرفتن استیبل کوین یا ارزهای دیجیتالی از سایر صرافی‌ها بیشتر از موجودی خود به خرید ارز دیجیتال روی آورند و با اهرم (ضریب) به معامله بپردازند. معامله‌گران حرفه‌ای بازار مارجین زمانی که بیت کوین را از صرافی قرض می‌گیرند، می‌توانند آن را به عنوان وجه ضمانت در موقعیت‌های شورت (فروش) مورد استفاده قرار دهند؛ از این رو در صورت سقوط قیمت، آنها به سود دست پیدا خواهند کرد.

در همین راستا برخی از تحلیلگران با رصد میزان بیت کوین و استیبل کوین‌های قرض گرفته شده در بازار مارجین به دنبال میزان صعودی یا نزولی بودن دیدگاه سرمایه‌گذاران هستند. معامله‌گران بازار مارجین صرافی بیت فینکس (Bitfinex) بعد از سقوط قیمت‌ها در تاریخ 4 دسامبر (۱۳ آذر) میزان موقعیت‌های لانگ (خرید) خود را کاهش دادند.

قیمت بیت کوین

مقایسه قیمت و درصد موقعیت‌های لانگ بیت کوین در بازار مارجین بیت فینکس

نمودار بالا نشان می‌دهد این شاخص توانسته موقعیت خود را در بالای سطح 9 حفظ کند؛ یعنی فقط 10 درصد از وجوه قرض گرفته شده از بیت فینکس به استیبل کوین‌ها مربوط می‌شود. ضمن این که، 24 ساعت بعد از سقوط قیمت‌ها میزان موقعیت‌های لانگ بیت کوین به میزان 94 درصد رشد پیدا کرد؛ یعنی حتی اگر سقوط قیمت باعث غافلگیری سرمایه‌گذاران شده باشد، اکثر آنها طی این نوسانات توانستند موقعیت معاملاتی خود را حفظ کنند.

با بررسی بازار قراردادهای اختیار معامله بیت کوین می‌توان به این پرسش پاسخ داد که آیا این حرکت فقط به بازارهای مارجین اختصاص داشته یا خیر. شاخص دلتای چولگی 25 درصد موقعیت‌های معاملاتی اختیار خرید و فروش را با هم مورد مقایسه قرار می‌دهد. هنگامی که احساس ترس بازار افزایش پیدا کند و پریمیوم قراردادهای اختیار فروش از قراردادهای خرید با ریسک مشابه پیشی بگیرد، این شاخص به ناحیه مثبت ورود خواهد کرد. پریمیوم در بازار قراردادهای اختیار معامله به هزینه‌ای اشاره داشته که معامله‌گران برای ثبت قرارداد اختیار خرید یا فروش باید آن را پرداخت کنند.

در طرف دیگر هنگامی که فعالان بازار احساس صعودی داشته باشند، شاخص دلتای چولگی 25 درصد وارد ناحیه منفی خواهد شد. ورود این شاخص بین مثبت 8 و منفی 8 هم به عنوان موقعیت خنثی شناخته می‌شود.

قیمت بیت کوین

شاخص دلتای چولگی ۲۵ درصد بیت کوین

شاخص دلتای چولگی 25 درصد قبل از سقوط قیمت بیت کوین در 13 آذر در نزدیکی سطح 6 درصد در حال نوسان بود که ناحیه‌ای خنثی محسوب می‌شود، اما 3 روز بعدی این شاخص به 10 درصد رسید که در این زمان فعالان بازار قراردادهای اختیار معامله و نهنگ‌های بیت کوین با ترس مواجه شدند. هم‌اکنون نمودارها از قرار داشتن این شاخص در سطح 3 و ناحیه خنثی حکایت دارند.

اوج تاریخی جدید قیمت بیتکوین در راه است

شاخص موقعیت‌های لانگ بیت کوین در بازار مارجین صرافی بیت فینکس و شاخص دلتای چولگی 25 درصد که به عنوان یکی از معیارهای اصلی سنجش ریسک در بازار قراردادهای اختیار معامله محسوب می‌شود، حاکی از آن است که در بازارهای مشتقه شاهد اضطراب زیادی نیستیم. از این رو با توجه به این که معامله‌گران حرفه‌ای اکثرا در این بازارها فعالیت دارند، می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت بیت کوین در ابتدای سال 2022 اوج تاریخی جدیدی را ثبت خواهد کرد.