خورشید

بشر برای اولین بار در تاریخ خورشید را لمس کرد

مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا در صفحه اینستاگرامی خود اعلام کرد کاوشگر پارکر برای اولین بار در تاریخ خورشید را لمس کرد.

فضاپیمای خورشیدی پارکر برای نخستین بار در تاریخ موفق به لمس خورشید شد. این کاوشگر به تازگی با عبور از اتمسفر بالای خورشید معروف به تاج خورشیدی توانست از ذرات و میدان‌های مغناطیسی آن نمونه‌برداری کند.

جزئیات لمس خورشید

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا به صورت رسمی به نخستین فضاپیمایی تبدیل شود که توانست از جو بیرونی خورشید یا همان تاج خورشیدی عبور کند. این ماموریت یک قدم بزرگ با کاوشگر خورشیدی و یک اقدام بسیار مهم برای شناخت خورشید محسوب می‌شود. به همان شکل که دانشمندان پس از فرود روی ماه توانستند در خصوص نحوه شکل‌گیری آن به اطلاعات مهمی دست پیدا کنند، لمس خورشید و نمونه‌برداری از آن نیز برای دانشمندان اطلاعات مهمی در خصوص این ستاره و تاثیر آن روی منظومه شمسی فراهم خواهد ساخت.

مسئولان ناسا در تاریخ 14 دسامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی در نشست پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا ۲۰۲۱ در نیواورلئان برای نخستین بار اعلام کردند کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا توانست از جو بیرونی خورشید یا تاج خورشیدی عبور کند. پارکر قصد دارد طی پروازهای بعدی در آینده به هدف خود نزدیکتر شود که البته پرواز بعدی این کاوشگر در ژانویه برنامه‌ریزی شده است.

خورشید

در تصویر فوق شاهد مناطق فعال خورشید هستیم، در واقع این تصویر ترکیبی از 25 تصویر جداگانه است که طی بازه زمانی 16 آوریل 2012 تا 15 آوریل 2013 توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا به ثبت رسیده است.

خورشید

تصویری مفهومی از ورود کاوشگر پارکر به تاج خورشیدی

ناسا در تاریخ 21 مرداد 1397 کاوشگر خورشیدی پارکر را به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین ماموریت کشف خورشید به سمت این ستاره فرستاد و این کاوشگر تا به امروز توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. این کاوش علاوه بر شکستن رکورد سریع‌ترین ساخته دست بشر و نزدیکی به یک ستاره توانست درک ما از خورشید را به میزان زیادی افزایش دهد.

آشنایی با کاوشگر پارکر

پارکر به عنوان نخستین کاوشگری محسوب می‌شود که توانست به یک ستاره نزدیک شود. ناسا در تاریخ 12 آگوست 2018 (21 مرداد 1397) اولین کاوشگر خورشیدی خود را با موشک Delta IV که به اتحادیه پرتاب‌های آمریکا تعلق داشت به سمت مدار خورشید پرتاب کرد تا بتواند رازهای این ستاره را برملا سازد.

ناسا در سال 2009 میلادی اعلام کرد آزمایشگاه فیزیک دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) طراحی و ساخت این کاوشگر را بر عهده گرفته است و همچنین این سازمان در اواسط خرداد سال 96 اعلام کرد اولین کاوشگر خورشیدی ناسا به‌زودی به مدار خورشید فرستاده خواهد شد تا درک ما را از خورشید را افزایش دهد. البته ناسا قصد داشت در سال 2015 میلادی پارکر را به فضا بفرستد، اما تاریخ پرتاب به 12 آگوست 2018 موکول شد.

خورشید

ناسا برای این کاوشگر خورشیدی در ابتدا نام Solar Probe Plus را انتخاب کرده بود، اما بعدها به افتخار یوجین پارکر (Eugene Parker)، دانشمند آمریکایی در رشته فیزیک نجومی نام آن به کاوشگر خورشیدی پارکر تغییر داد. البته این برای نخستین بار بود که نام یک شخص زنده برای فضاپیما ناسا در نظر گرفته می‌شود. یوجین پارکر حدود 60 سال قبل با انتشار مقاله‌ای به توصیف ماده پرسرعت و مغناطیس ساطع شده از خورشید پرداخت.

کاوشگر خورشیدی پارکر از سپرهای حرارتی فوق‌العاده مقاوم بهره می‌برد و می‌تواند در دمای 1377 درجه سانتی‌گراد نیز سالم باقی بماند. همچنین دمای داخلی این کاوشگر هنگام نزدیک شدن به خورشید با وجود گرمای محیطی بسیار شدید همواره حدود 30 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. چنین مقاومتی به کمک یک صفحه کامپوزیت کربنی 114 میلی‌متری سپر حرارتی که روی بدنه کاوشگر نصب شده فراهم شده است.

سپر حرارتی پارکر حدود 73 کیلوگرم وزن داشته و در حقیقت یک ساختار بسیار سبک وزن به شمار می‌رود. همچنین برای این فضاپیما یک محفظه نیز در نظر گرفته شده تا بتواند ذرات با انرژی بالا خورشید را نمونه‌برداری کند. آنته دولبو (Anette Dolbow)، مدیر ارشد این پروژه اعلام کرد این محفظه مقاوم‌ترین ابزار کوچک کاوشگر پارکر محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. واقعا دست مریزاد به ناسا این پیشرفته ترین کاوشگر در جهانه که تونسته اینقدر به خورشید نزدیک بشه و اون رو لمس کنه 😲😲😲😍😍😍👌👌👌👍👍👍👍🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

  2. واقعا برام سواله، یعنی وقتی کاوشگر اینقدر بهش نزدیک میشه ذوب نمیشه؟؟؟
    (وی تئوری “خورشید، پشتش به ماست” رو با خودش مرور می کند…)