کاردانو

پولکادات در برابر کاردانو ؛ کدام بهتر است؟

پولکادات و کاردانو به عنوان قاتل اتریوم آمده‌اند تا دنیای غیر متمرکز را تغییر دهند، اما کدامیک از این دو ارز دیجیتالی برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری خواهند بود؟

سه ارز دیجیتالی اتریوم 2.0، پولکادات و کاردانو برای تغییر دنیای غیر متمرکز طراحی شدند و سخت در تلاشند تا در حوزه قراردادهای هوشمند پیشگام باشند. گفتنی است اتریوم 2.0 به عنوان نسخه جدید و ارتقا یافته اتریوم کنونی به‌شمار می‌رود که استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام به جای اثبات کار به عنوان مهم‌ترین تفاوت آن با نسخه فعلی خواهد بود.

اتریوم به عنوان نخستین بلاک چین جهان محسوب می‌شود که با پشتیبانی از فناوری قرارداد هوشمند توانست این پلتفرم را در اختیار تمام افراد بگذارد، اما این شبکه به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار و ترافیک بالا با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه است. تیم توسعه اتریوم سعی دارند مشکل مقیاس‌پذیری را با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام برطرف سازند و خود را به یک رقیب شکست‌ناپذیر تبدیل کنند.

در بازار ارزهای دیجیتالی، دو رمزارز پولکادات و کاردانو نیز همانند اتریوم قادر به پشتیبانی از قراردادهای هوشمند هستند و خود را به عنوان بلاک چین‌های نسل سوم معرفی کردند. این دو شبکه از همان اول مشکل مقیاس‌پذیری را مورد توجه قرار دادند و با استفاده از انواع مختلف الگوریتم اجماع اثبات سهام توانستند این مشکل را برطرف سازند.

در میان بلاک چین‌هایی چون پولکادات و کاردانو ویژگی مشترکی وجود دارد و آنها سعی دارند خود را به قاتل اتریوم تبدیل کنند. همین موضوع باعث شده تا میان پولکادات و کاردانو رقابت شدیدی شکل بگیرد، اما از میان آنها کدامیک در آینده موفق‌تر ظاهر خواهند شد؟

در همین راستا اشعیا مک‌کال (Isaiah McCall) به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتالی مقاله‌ای را منتشر کرده و در آن به مقایسه نقاط قوت و ضعف این دو رمز ارز پرداخته و همچنین به این پرسش که از میان پولکادات و کاردانو کدام یک بهتر هستند نیز پاسخ داده است.

با قاتلان اتریوم آشنا شوید

در حال حاضر اتریوم از لحاظ اکوسیستم و ارزش بازار در سطح بسیار بالایی از پولکادات و کاردانو قرار دارد و به همین دلیل نمی‌توان این دو رمزارز را رقیب اتریوم دانست، اما با این وجود شاهد رشد چشمگیر این دو بلاک چین هستیم و آنها توانستند خود را به تدریج به اتریوم نزدیک کنند. به همین دلیل بسیاری پولکادات و کاردانو را قاتل اتریوم معرفی می‌کنند.

کاردانو

کاردانو

هدف اتریوم، پولکادات و کاردانو از لحاظ نظری به یکدیگر شباهت دارد؛ در واقع این ارزهای دیجیتالی به دنبال ایجاد نوعی پول قابل برنامه‌ریزی هستند و همچنین می‌خواهند یک پلتفرم قراردادهای هوشمند را ارائه دهند که توسعه‌دهندگان به راحتی بتوانند اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود را راه‌اندازی کنند، اما نحوه دستیابی به این هدف در هر سه رمزارز متفاوت خواهد بود.

کاردانو

پولکادات

پولکادات و کاردانو به عنوان دو رقیب جدی اتریوم برای شکست آن به عنوان رقیب مستقیم یکدیگر نیز به‌شمار می‌روند. از این رو قصد داریم این دو رمزارز را در 5 بخش بنیان‌گذاران، مشخصات فنی، جامعه کاربران، اکوسیستم‌ها و اقتصاد توکنی مورد بررسی قرار دهیم و با نقاط ضعف و قوت آنها آشنا شویم.

مقایسه پولکادات با کاردانو

بنیان‌گذاران

کاردانو

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون (Charles Haskinson)، ریاضی‌دان، کارآفرین فناوری و به عنوان یکی از هم‌بنیانگذاران اتریوم خلق شد. وی با وجود این که در اوایل توسعه اتریوم مشارکت داشت، اما به شکل عجیبی از تیم اتریوم کنار گذاشته شد. همچنین چارلز به عنوان بنیانگذار شرکت IOHK محسوب می‌شود که طراحی، ساخت و نگهداری کاردانو را انجام داده است.

در طرف مقابل دکتر گوین وود (Gavin Wood) به عنوان کسی که پولکادات را خلق کرد نیز جزو یکی از هم‌بنیان‌گذاران اتریوم محسوب می‌شود و وی از همان ابتدا با چارلز رقابت داشت. متیو لیزینگ (Mathew Leising)، نویسنده کتاب خارج از اتر (Out of the Ether) که یک کتاب در خصوص تاریخ اتریوم به‌شمار می‌رود اعلام کرد گوین و چالز در هر موضوعی نظرشان با یکدیگر تفاوت داشت و به دلیل تفاوت دیدگاه خود در خصوص فلسفه اصلی اتریوم به سختی کار کردن کنار یکدیگر را تحمل می‌کردند.

گوین وود به عنوان یک دانشمند علوم رایانه توانست زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی را اختراع کند و معماری نخستین بلاک چین کاربردی اتریوم توسط وی به انجام رسید. همچنین گوین توانست اوراق زرد اتریوم یا وود یلو پیپر (Yellow Paper) را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بیانیه‌های برنامه‌نویسی بنویسد. گووین وود معتقد بود باید به رشد و توسعه اتریوم بیشتر از جنبه تجاری آن اهمیت داد، اما چارلز به دنبال تحقق سایر اهداف خود بود. گفتنی است با وجود این که این دو توسعه‌دهنده توانستند برخی از اختلاف قدیمی خود را برطرف کنند، اما به دلیل تفاوت فلسفه‌های خود همچنان رابطه خوبی ندارند.

مشخصات فنی

با وجود این که کاردانو و پولکادات هدف مشابهی را دنبال می‌کنند، اما روش‌های رسیدن به این هدف کاملا متفاوت است. این دو بلاک چین از الگوریتم اجماع اثبات سهام بهره می‌برند، اما پولکادات از لحاظ فناوری رمزنگاری در سطح بالاتری قرار دارد. پولکادات یک شبکه از بلاک چین‌های متعدد محسوب می‌شود که تمام آنها در یک شبکه کنار یکدیگر قرار دارند.

کاردانو

رله چین (Relay Chain) به عنوان بلاک چین اصلی پولکادات بوده و سایر بلاک چین‌های ایجاد شده توسط کاربران با نام پاراچین شناخته می‌شوند. برای هر تعداد از کاربردها می‌توان پاراچین‌ها را سفارشی‌سازی کرد و آنها را در بلاک چین اصلی جای داد. از این رو تراکنش‌های پاراچین دارای همان امنیت زنجیره اصلی خواهند بود.

مثلا احتمال دارد یک پاراچین به عنوان یک مرکز مالی غیر متمرکز، برای نقل و انتقال استیبل کوین‌ها و حتی برای ایجاد یک شبکه انرژی سازگار با محیط زیست راه‌اندازی شود. در واقع تعداد این کاربردها بی‌نهایت خواهد بود. گوین اعلام کرد یک روز پولکادات آنچنان مقیاس‌پذیر می‌شود که می‌توان با پاراچین‌ها و شاردینگ در یک ثانیه حدود یک میلیون تراکنش را به انجام رساند. چنین مشخصاتی نشان می‌دهد پولکادات بسیار قدرتمند ظاهر شده، اما کاردانو در چه سطحی قرار دارد؟

کاردانو

کاردانو به دنبال اختراع مجدد چرخ نیست؛ زیرا این بلاک چین خود چرخ محسوب می‌شود. در واقع کاردانو را باید یک بلاک چین آکادمیک در نظر گرفت. کارشناسان حرفه‌ای چندین سال این ارز دیجیتال را مورد تحقیق و بازبینی قرار دادند تا نحوه عملکرد بلاک چین سنتی کامل شود. کاردانو دارای دو لایه است، لایه تسویه حساب که موجودی توکن‌ها و نقل و انتقالات را پیگیری خواهد کرد و لایه محاسباتی که وظیفه آن اجرای قراردادهای هوشمند است.

الگوریتم اثبات سهام منحصربه‌فرد اوروبوروس (Ouroboros) به عنوان ستون اصلی کاردانو محسوب می‌شود. اوروبوروس به عنوان اولین پروتکل اثبات سهام توانست امنیت تضمین‌شده و قابل اثبات را ارائه دهد. همچنین این شبکه قادر است به واسطه آن چند صد تراکنش را در ثانیه مورد پردازش قرار دهد.

تیم کاردانو اعلام کرد اوروبوروس را برای تعریف پارامترهای جهان جدید ایجاد کردیم و از هر چیزی که قبل آن ایجاد شده پروتکلی ایمن‌تر، مقایس‌پذیرتر و کم مصرف‌تر را ارائه خواهد داد. قابلیت تعامل‌پذیری به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد کاردانو محسوب می‌شود. در ابتدای سال 2021 توسعه‌دهندگان آدا (ADA) از یک مبدل ERC-۲۰ جدید پرده‌برداری کردند که می‌تواند اتریوم را به کاردانو متصل کند. کاردانو با این مبدل به یک راهکار مقیاس‌پذیری عالی برای اتریوم تبدیل شده است.

به طور کلی کاردانو از هایدرا (Hydra) با استفاده از راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم برای رسیدن به حدود هزار تراکنش در ثانیه استفاده می‌کند؛ یعنی اگر هزار استخر سهام به شکل همزمان فعالیت کنند، کاردانو به بیشترین میزان تراکنش در هر ثانیه برابر با 1 میلیون تراکنش دست پیدا خواهد کرد.

جامعه کاربران

نقطه ضعف اصلی پولکادات در واقع مشارکت کمتر جامعه کاربران آن محسوب می‌شود. چارلز به دلیل این که یک کارآفرین بسیار باهوش است توانست با صرف وقت بسیار زیاد مشارکت با جامعه کاردانو را افزایش دهد. گوین به عنوان یک مهندس فناوری در این بخش قادر به رقابت با چارلز نیست. این موضوع شخصیت‌های متفاوت آنها را نشان می‌دهد.

کاردانو

گفتنی است پولکادات در سال 2020 راه‌اندازی شد و کاردانو به دلیل راه‌اندازی در سال 2015 در میان کاربران یک رمزارز شناخته‌شده‌تر محسوب می‌شود. از این رو می‌توان حمایت کمتر جامعه کاربران از پولکادات را به همین موضوع مربوط دانست. به طور کلی تفاوت میان تعداد پست‌های مرتبط با کاردانو و پست‌های مرتبط با پولکادات در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) بسیار زیاد است؛ در واقع در انجمن کاردانو حدود 481 هزار موضوع و در انجمن پولکادات حدود 25 هزار موضوع وجود دارد. از این رو کاردانو در این بخش از پولکادات در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد.

اکوسیستم‌ها

در حال حاضر بالغ بر 350 هزار پروژه روی شبکه پولکادات ایجاد شده که کوساما، مون بیم (Moonbeam) و پولکااستارتر (Polkastarter) به عنوان محبوب‌ترین پروژه‌ها محسوب می‌شوند. در حالی که روی شبکه کاردانو هیچ پروژه‌ای ایجاد نشده است.

از این رو پولکادات در این بخش توانسته نسبت به کاردانو بهتر عمل کند. گفتنی است کاردانو پروژه‌های متعددی را در نظر گرفته است، اما باز هم در شرایط فعلی نداشتن پروژه برای این شبکه یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود. این رمزارز 5 سال زودتر از پولکادات راه‌اندازی شده، اما در رقابت قراردادهای هوشمند عقب مانده است.

اقتصاد توکنی

پولکادات

  • ارز بومی: دات (DOT)
  • عرضه اولیه کل: ۱۰ میلیون
  • عرضه در گردش: ۹۰۸ میلیون
  • کل تورم برنامه‌ریزی شده: نامحدود
  • کل عرضه توکن: نامحدود
  • نرخ تورم: طبق کاربرد شبکه تعیین خواهد شد و در حالت حداکثر به ۱۰ درصد خواهد رسید. (نرخ تورم پولکادات هم‌اکنون ۱۰ درصد گزارش شده است.)

کاردانو

  • ارز بومی: آدا (ADA)
  • عرضه در گردش: ۳۱ میلیارد
  • تورم مورد انتظار کل: ۱۴ میلیارد
  • حداکثر عرضه توکن: ۴۵ میلیارد
  • نرخ تورم: هر ۴ یا ۵ سال یکبار تعیین می‌گردد، موجودی آن برابر با ۱۴ میلیارد طی فرایند هاوینگ نصف خواهد شد. کاردانو ضد تورمی بوده و همانند بیت کوین دارای هاوینگ است.

با توجه به این که دات یک رمزارز تورمی محسوب می‌شود، به ناچار باید به سرمایه‌گذاری توکن‌های خود روی بیاورید. در صورت عدم سرمایه‌گذاری، باید ریسک کاهش سالانه 10 درصد از ارزش دات‌های خود را بپذیرید. این نرخ تورم در واقع موضوع جالبی نخواهد بود. در حقیقت شما به جز سهام‌گذاری راهکار دیگه‌ای در این شبکه نخواهید داشت.

اعتبارسنج‌های دات سالانه بین 10 تا 15 درصد از توکن‌های خود را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. این موضوع باعث جبران تورم سالانه خواهد شد، اما همچنان فعالان برای دریافت پاداش باید حداقل تعداد دات تعیین شده را سرمایه‌گذاری کرده باشند.

کاردانو

در طرف دیگر پاداش سهام‌گذاری در کاردانو از پولکادات کمتر خواهد بود و در سال حدود 7.31 درصد است، اما بر خلاف دات، هیچ میزان حداقلی برای سهام‌گذاری آدا وجود نخواهد داشت. کاربران حتی با 2 واحد آدا که سرمایه‌گذاری کرده باشند نیز پاداش دریافت خواهند کرد.

طبق آمار بالغ بر 70 درصد مشارکت‌کنندگان شبکه کاردانو به سهام‌گذاری توکن‌های خود روی می‌آورند. همچنین این بلاک چین دارای بیشترین مقدار توکن سهام‌گذاری شده در دنیای ارزهای دیجیتالی است. گفتنی است برای سهام‌گذاری در شبکه پولکادات از کیف پول گاردا (Guarda) و در شبکه کاردانو از کیف پول اتمیک (Atomic) می‌توان استفاده کرد.

نتایج مقایسه‌ها

در این بخش نتایج هر 5 بخش بالا را مشاهده می‌کنید که از برتری کاردانو حکایت دارند.

برنده بخش بنیان‌گذاران: کاردانو

با وجود این که تسلط گوین وود در بخش فنی کارشناسان را تحت تاثیر قرار داده است، اما چالرز هاسکینسون توانسته با تخصص خود جامعه کاردانو را به خوبی توسعه دهد.

برنده بخش مشخصات فنی: پولکادات

کاردانو با توانایی‌های خود می‌تواند به کارآمدترین بلاک چین با قابلیت تعامل‌پذیری تبدیل شود، اما در اثبات عملی آن هنوز موفق ظاهر نشده است. در طرف مقابل، پولکادات توانسته یکی از بهترین اکوسیستم‌های قرارداد هوشمند را طی کمتر از 1 سال به وجود آورد.

برنده بخش جامعه کاربران: کاردانو

کاردانو از لحاظ میزان جستجو همواره در میان 10 رمزارز اول بازار قرار داشته است، اما پولکادات در این لیست در جایگاه پایین‌تری نسبت به کاردانو قرار دارد. در واقع حضور فعال چارلز هاسکینسون در یوتیوب باعث شده آدا نسبت به دات محبوب‌تر شود.

برنده بخش اکوسیستم: پولکادات

هرچند اکنون تعداد پروژه‌های فعال روی کاردانو صفر است، اما در آینده شاهد ایجاد پروژه‌های فعال محبوبی روی این شبکه خواهیم بود. با این وجود اکنون پولکادات با پروژه‌های فعال خود در سطح بهتری از کاردانو قرار دارد.

برنده بخش اقتصاد توکنی: کاردانو

در پاسخ به این پرسش که کدام توکن برتری بیشتر دارد باید گفت کاردانو برنده واقعی است. کاردانو توانسته همواره بدون هیچ نوع اکوسیستم برنامه‌های غیر متمرکزی رده پنجم از کل ارزش بازار را به خود اختصاص دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*