گردشگری در ایران

صنعت گردشگری در ایران

ایران از گذشته‌های دور تا به امروز، یکی از جذاب‌ترین کشورهای دنیا برای گشت‌وگذار و سیاحت محسوب می‌شده است. چه آن زمان‌هایی که نام و آوازه امپراتوری‌های بزرگ ایران، افراد را از گوشه‌وکنار دور‌ونزدیک به ایران می‌کشاند تا امروز که با وجود تبلیغات منفی، بسیاری برای کشف ناشناخته‌ها و زیبایی‌های ایران، اینجا را برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند.

ایران گزینه‌های متنوعی برای دیدن و گردش دارد، از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی که نمونه آن‌ها را کمتر در دنیا می توان پیدا کرد تا جاذبه‌های تاریخی چشم‌گیری که نظیر آن‌ها را نمی‌توان در هیچ مقصدی پیدا کرد.

گردشگری در ایران بسیار گسترده است و جنبه‌های مختلفی دارد، در ادامه با گوشه‌های مهمی از گردشگری ایران آشنا می‌شویم و از زیبایی‌های گشت‌وگذار در کشور تماشایی‌مان صحبت می‌کنیم.

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران

ایران را بیشتر دنیا با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی‌اش می‌شناسند. جاهای تاریخی که قدمت آن‌ها از 7000 سال پیش شروع می‌شود و تا دوره قاجار ادامه پیدا می‌کند. کشورهای بسیار کمی در دنیا وجود دارند که جاذبه‌هایی با این قدمت را در خود جای داده‌اند و چنین تنوعی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند. در ایران با بازدید از جاذبه‌های تاریخی می‌توان به دوران قدیم سفر کرد و با فرهنگ و گذشته ایران زمین بیشتر آشنا شد.

جاذبه‌هایی مانند تخت جمشید، شهر سوخته، میدان نقش جهان، چغازنبیل و بسیاری جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ثبت جهانی شده، ایران را به بهشت دوست‌داران تاریخ و فرهنگ تبدیل کرده است.

جاذبه‌های طبیعی ایران

ایران به کشور چهارفصل معروف است و آب‌و‌هوایی بسیار متنوع دارد. چیزی که ایران را در زمینه جاذبه‌های طبیعی محبوب و مشهور کرده، همین موضوع است. اینکه در مرزهای ایران هم می‌توانید از خنکا و سرسبزی جنگل‌های شمال لذت ببرید و هم در طلایی شن‌های گرم و بی‌نظیر کویر غرق شوید. ایران فرصت تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر کوهستانی را در اختیارتان قرار می‌دهد و سواحل تماشایی اش شما را در گرمای آب‌های خلیج فارس، عمان و خزر، به آغوش می‌کشد.

آبشار لاتون گیلان، جنگل‌های هیرکانی، قله مرتفع دماوند، کلوت‌های کویر شهداد، کوه‌های مریخی چابهار، دریاچه گهر دورود و ساحل سوزای قشم تنها گوشه‌ای از عظمت و زیبایی طبیعت ایران را به نمایش می‌‍کشد.

سوغات و صنایع‌دستی ایران

گردشگری ایران البته تنها در بازدید از جاذبه‌های مختلف خلاصه نمی‌شود. فرهنگ و هنر این سرزمین به اندازه‌ای غنی است که هر گوشه از این خاک سوغات و صنایع‌دستی منحصر به‌فرد خود را دارد. سوغات و صنایع‌دستی گستره وسیعی از وسایل و لوازم تزئینی تا خوراکی‌ها و خوردنی‌ها را در بر می‌‍گیرد و می‌‎تواند به یکی از جذابیت‌های اصلی گردشگری در ایران تبدیل شود.

اصفهان و شیراز از برترین شهرهای ایران در زمینه سوغات و صنایع دستی محسوب می‌شوند و تبریز، مشهد، کاشان، رشت، کرمان و سنندج از دیگر شهرهای مهم سوغات و صنایع دستی ایران به حساب می‌آیند.

غذاهای محلی و سنتی ایران

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری ایران، گردشگری غذا و خوراک آن است. ایران به دلیل تنوع قومیتی زیاد، فهرست بلندبالایی از انواع غذاها، خوراکی‌ها، دسرها و شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها، نان‌ها و میان‌وعده‌های محلی دارد. خوراک‌هایی که بسیاری‌شان می‌توانند به جاذبه اصلی گردشگری یک محله و شهر تبدیل شوند و به اقتصاد آن شهر و دیار رونق دهند.

شهرهای رشت، کرمانشاه، تهران، اصفهان، بوشهر، تبریز و بسیاری شهرهای دیگر گزینه‌های جذابی برای گردشگری خوراک در ایران محسوب می‌شوند.

گردشگری آنلاین

با توسعه فناوری‌های دیجیتال و گسترش اینترنت، گردشگری هم پا به دنیای دیجیتال گذاشته و از حالت سنتی خود بیرون آمده است. گردشگری ایران هم با وجود اینکه هنوز به طور تمام‌ و کمال به صورت آنلاین درنیامده است اما بخش‌هایی از آن اینترنتی شده است. این روزها می‌توان انواع بلیط اتوبوس، هواپیما و قطار را به صورت اینترنتی تهیه کرد یا اینکه بسیاری از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را به صورت آنلاین رزرو کرد.

سایت‌های بسیاری هستند که خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند و می‌خواهند فضای گردشگری ایران را از حالت سنتی بیرون می‌آورند. به عنوان مثال برای اجاره ویلا مبله در رامسر یا اجاره ویلا در کیش از این سایت‌ها کمک گرفت و بدون سفر به این شهرها، پیش از سفر به صورت آنلاین اقامتگاه دلخواه را رزرو کرد.

هومسا، سامانه رزرو آنلاین انواع اقامتگاه

یکی از سایت‌های گردشگری که تلاش دارد فضای توریسم ایران را به صورت آنلاین دربیاورد، سایت هومسا است. هومسا سامانه اجاره آنلاین اقامتگاه در سرتاسر ایران است که به صورت شبانه‌روزی به مهمانان خود خدمات رسانی می‌کند و امکان اجاره روزانه ویلا، اقامتگاه بوم‌گردی، سوئیت، آپارتمان و کلبه را در اختیار آنان می‌گذارد.

سایت هومسا قصد دارد بازار اجاره اقامتگاه را از حالت سنتی خود خارج کند، سهم بازار گردشگری آنلاین را افزایش دهد و تجربه‌های متفاوتی از گردشگری در اختیار کاربران قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*