بررسی گوشی اوپو فایند N ؛ یک منعطف جذاب و جمع و جور

اوپو پس از مدت‌ها، با رونمایی از Find N وارد دنیای گوشی‌های تاشو شد. در این مطلب طراحی، نمایشگر، عملکرد و دوربین گوشی اوپو فایند N را بررسی خواهیم کرد.

هنوز در ابتدای مسیر توسعه گوشی‌های منعطف یا تاشو هستیم و البته این لزوما بد نیست؛ زیرا شرکت‌های مختلف تمام تلاش خود را می‌کنند تا با انتخاب شکل‌ها، اندازه‌ها و فرم‌های مختلف بهترین گزینه را پیدا کرده و تاثیر مهمی در این بازار رو به رشد بگذارند.

اوپو نیز به تازگی از اولین گوشی تاشو تجاری خود رونمایی کرده است. در نگاه اول شاید اوپو فایند N شبیه به سایر گوشی‌های بازار به نظر برسد؛ اما در واقع تفاوت‌هایی دارد که سبب می‌شوند تجربه کاربری کاملا متفاوتی را ارائه دهد.

فهرست عناوین بررسی اوپو فایند N

اوپو فایند N

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی اوپو فایند N

گوشیاوپو Find N
ابعاد و وزن۱۳۲.۶ در ۱۴۰.۲ در ۸.۰ میلی‌متر در حالت باز، ۱۳۲.۶ در ۷۳ در ۱۵.۹ میلی‌متر در حالت تاشده، ۲۷۵ گرم
صفحه نمایش۷.۱ اینچ، امولد LTPO، حداکثر روشنایی پایدار 500 نیت، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت، نرخ تازه‌‌سازی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۱۷۹۲ در ۱۹۲۰ پیکسل، نسبت تصویر ۱۸ به ۹، تراکم ۳۷۰ پیکسل در اینچ، پشتیبانی از +HDR10، پوشیده شده با گوریلا گلس ویکتوس
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 888 5G، معماری ۵ نانومتری، هشت هسته‌ای (یک هسته X1 با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز، سه هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 660
حافظه۸ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی یا ۱۲ گیگ رم در کنار ۵۱۲ گیگابایت حافظه، عدم پشتیبانی از کارت حافظه
نرم افزاراندروید 11 در کنار رابط کاربری ColorOS 12
دوربین عقب
  • دوربین اصلی: ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال، گشودگی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 24 میلی‌متر، اندازه حسگر ۱/۱.۵۶ اینچ و اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر
  • دوربین فوق عریض: ۱۶ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۱۴ میلی‌متر، میدان دید ۱۲۳ درجه، اندازه حسگر 1/3.09 اینچ، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر
  • دوربین تله فوتو: ۱۳ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی ۵۲ میلی‌متر، اندازه حسگر 1/3.4 اینچ، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر، زوم اپتیکال ۲ برابری به همراه فوکوس خودکار تشخیص فاز
دوربین جلودو دوربین ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4، اندازه حسگر ۱/۲.۷۴ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 4K با سرعت ۳۰، ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰، ۶۰، ۲۴۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۳ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات، شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ وات
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، پشتیبانی از شبکه 5G، دو سیم کارت

طراحی

  • ۱۳۲.۶ در ۱۴۰.۲ در ۸.۰ میلی‌متر در حالت باز
  • ۱۳۲.۶ در ۷۳ در ۱۵.۹ میلی‌متر در حالت تاشده
  • ۲۷۵ گرم
  • در رنگ‌های بنفش، سفید و مشکی

وقتی به فایند N نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید که اوپو از سری گلکسی زد فولد سامسونگ کپی‌برداری کرده است؛ اما وقتی این دو را در کنار هم قرار دهید، متوجه می‌شوید که اینگونه نیست. درست است که فایند ان ظاهری تاشو به شکل کتاب دارد، ولی نسبت تصویر نمایشگر از آن محصولی متفاوت نسبت به گوشی سامسونگ ساخته است.

اوپو فایند N

این گوشی به شکل محسوسی کوتاه‌تر و عریض‌تر از رقیب کره‌ای خود است و همین نیز باعث می‌شود که نمایشگر بیرونی برای هر کاری بهتر باشد. مثلا شما فضای بیشتری برای ویدیو‌ها خواهید داشت و تجره تایپ کردن نیز کمتر فشرده خواهد بود. همچنین منظره‌یاب دوربین برای گرفتن سلفی یا ولاگ با دوربین اصلی مناسب‌تر است و اینکه راحت‌تر می‌توانید به گوشه‌های بالایی نمایشگر دسترسی داشته باشید یا از گوشی با یک دست استفاده کنید.

علاوه بر اینها کوتاه‌تر بودن باعث شده که گوشی تاشو اوپو دستگاه جمع و جورتری باشد؛ زیرا مساحت سطح آن حتی از آيفون 13 مینی نیز کمتر است. هرچند که ضخامت آن در حالت بسته به حدی است که انگار دو آيفون مینی را روی هم گذاشته‌اید.

بدنه پشتی دستگاه تا حد زیادی به اوپو فایند ایکس 3 پرو شباهت دارد. مجموعه دوربین سه‌گانه روی یک برآمدگی نسبتا بزرگ با لبه‌های خمیده و شیب‌دار قرار گرفته است و خود پنل پشتی نیز می‌درخشد و در زاویه‌های مختلف نور را منعکس می‌کند. تنها عیب مهم بدنه پشتی این است که اثر انگشت را به راحتی نشان می‌دهد.

اوپو فایند N

در رابطه با لبه‌های فلزی دستگاه نیز باید گفت که از آلومینیوم صیقل داده شده هستند و کاملا مستحکم و قوی به نظر می‌ٰرسند. همچنین اوپو حسگر اثر انگشت را در بدنه کناری دستگاه قرار داده است. این حسگر می‌تواند قفل گوشی شما را چه در حالت باز و چه در حالت تاشده باز کند.

خب حالا به یکی از مهمترین بخش‌ها در گوشی‌های منعطف یعنی لولا می‌رسیم. لولای این دستگاه کاملا محکم به نظر می‌رسد و در طول بررسی چه در حالت باز و چه در حالت بسته به هیچ وجه احساس لق بودن یا شل بودن نکردیم. تنها بخش فلزی این دستگاه که براق نیست، قسمت مرکزی لولا است.

لولا به راحتی می‌تواند نمایشگر را در زاویه‌های مختلف نگه دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید اوپو فایند N را در هنگام تماس تصویری زمین بگذارید، مشکلی وجود ندارد. وقتی گوشی را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که دیگر از چین و چروکی که به دیدن آنها در نمایشگر گوشی‌های تاشو سامسونگ عادت کرده بودیم، خبری نیست. این موضوع به خاطر نحوه خم شدن لولا در بدنه در هنگام بسته شدن است که به موتو ریزر شباهت دارد.

البته برخی چروک‌های ریز در نمایشگر وجود دارد که اگر بخواهید با دقت و در نور مناسب به آن نگاه کنیم یا اینکه انگشت خود را در امتداد آنها بکشید، متوجه خواهید شد؛ اما به هیچ وجه مشابه گجت‌های سایر تولیدکنندگان نیست. در واقع می‌توان گفت که عملا دیده نمی‌شوند.

صفحه نمایش و نرم افزار

  • پنل داخلی ۷.۱ اینچی امولد
  • رزولوشن ۱۷۹۲ در ۱۹۲۰ پیکسل، نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت
  • پنل بیرونی ۵.۴۹ اینچی امولد
  • رزولوشن ۱۹۷۲ در ۹۸۸ پیکسل، نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت

هر دو نمایشگر از پنل امولد استفاده می‌کنند و می‌توانند حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت را ارائه دهند. تفاوت این دو در نرخ تازه‌سازی و اندازه است. نمایشگر داخلی دارای رفرش ریت تطبیقی است که یعنی می‌تواند با توجه به محتوای در حال نمایش نرخ تازه‌سازی را بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد. این نمایشگر ۷.۱ اینچ است و با توجه به نسبت تصویری که دارد به شکل مربع در آمده است.

اوپو فایند N

البته این حالت خیلی مناسب تماشای ویدیو نیست؛ مخصوصا اینکه حاشیه‌های مشکی زیادی را خواهید داشت؛ اما اوپو تلاش کرده با برخی ترفند‌های نرم افزاری حداکثر استفاده را از این نمایشگر بکند.

به عنوان مثال وقتی یک برنامه در حالت تمام صفحه باز است، می‌توانید دو انگشت خود از وسط نمایشگر به سمت پایین بکشید تا وارد حالت تقسیم صفحه شوید و عملا دو نمایشگر عادی را در یک پنل داشته باشید. همچنین شما می‌توانید ۴ انگشت خود را روی نمایشگر جمع کنید تا برنامه در حالت پنجره شناور اجرا شود که یعنی امکان تغییر اندازه و جابه‌جایی آن در بخش‌های مختلف خواهد بود.

اوپو فایند N

وقتی که گوشی را باز کنید یا ببندید، می‌توانید برنامه در حال اجرا را در نمایشگر داخلی یا بیرونی ادامه دهید. نمایشگر بیرونی دارای نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز است و به همین خاطر اگر در حال اجرای یک بازی سنگین یا گشت و گذار در منو هستید، با تغییر نمایشگر ممکن است متوجه کمی تغییر در روانی دستگاه شوید؛ اما در هنگام کارهایی مثل وبگردی یا تماشای مدیا که از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نمی‌کنند، تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود.

سخت افزار و عملکرد

  • پردازنده اسنپدراگون 888
  • 8 یا 12 گیگ رم LPDDR5
  • ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1
  • باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سریع ۳۳ وات
  • شارژ بی‌سیم ۱۵ وات و شارژ معکوس بی‌سیم ۱۰ وات

با توجه به سخت افزار استفاده شده در این گوشی می‌توان گفت که اوپو قصد داشته فاید N را به عنوان یک دستگاه پرچمدار تمام عیار معرفی کند. اسنپدراگون 888 در کنار ۸ یا ۱۲ گیگ رم می‌تواند به خوبی از پس برنامه‌های مختلف برآید. البته میزان رم بستگی به حافظه داخلی دستگاه نیز دارد.

اگر نسخه مجهز به ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی را خریداری کنید، ۸ گیگ رم در اختیار خواهید داشت و در صورت خریداری نسخه ۵۱۲ گیگابایتی نیز، دستگاه شما مجهز به ۱۲ گیگ رم خواهد بود. البته ناگفته نماند که حافظه دستگاه UFS 3.1 است که خب یعنی از نظر سرعت مشکلی نخواهید داشت.

اوپو فایند N

در رابطه با ظرفیت باتری نیز باید گفت که با یک میزان استاندارد مواجه هستیم. اوپو در بسیاری از گوشی‌های خود از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند و در اوپو فایند N نیز احتمالا تا یک روز کاملا را جوابگو خواهد بود.

البته شاید بسیاری از طرفداران اوپو انتظار شارژ سریع ۶۵ وات را داشتند و با دیدن نمونه ۳۳ واتی ناامید شده‌اند؛ اما این شارژر نیز سرعت نسبتا خوبی دارد و می‌تواند در ۳۰ دقیقه حدود ۵۵ درصد از ظرفیت باتری را پر کند. همچنین شاهد پشتیبانی از شارژ بی‌سیم نیز هستیم. اگر از شارژر اوپو AirVOOC استفاده کنید، می‌توانید به سرعت ۱۵ وات برسید.

دوربین

  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
  • دوربین تله فوتو ۱۳ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال ۲ برابری
  • دو دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی

در بخش دوربین با یک حسگر آشنا مواجه هستیم. اوپو در دوربین اصلی از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی سونی استفاده کرده است که پیشتر نیز آن را در گوشي‌های مختلف این شرکت مخصوصا فایند ایکس 3 پرو دیده بودیم. این دوربین به لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز شده است که یعنی تصاویری واضح، بدون تاری و سرزنده خواهیم داشت.

اوپو فایند N

این دوربین با دو دوربین دیگر در بدنه پشتی همراه شده است. یکی از آنها دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی و دیگری دوربین تله فوتو ۱۳ مگاپیکسلی با زوم ۲ برابری اپتیکال است که مجموعه دوربین بتواند از پس موقعیت‌های مختلف برآید.

اوپو تصمیم گرفته اولین گوشی تاشو خود را به دو دوربین ۳۲ مگاپیکسلی مجهز کند. پیشتر نیز کیفیت این دوربین ۳۲ مگاپیکسلی را دیده بودیم و می‌توان گفت که راضی‌کننده بود. امیدواریم دوربین دوم نیز بتواند در شرایط مختلف کاربر را راضی کند. تا به اینجای کار که کیفیت تصاویر خوب بودند.

جمع‌بندی

اوپو فایند N نشان داد که می‌توان گوشی‌های تاشو کتابی را به شکل متفاوت‌تری نیز ارائه کرد. شما می‌توانید بدون اینکه یک گوشی غول‌پیکر در دست بگیرید، یک نمایشگر بزرگ در بخش داخلی و یک نمایشگر کاربری در بخش بیرونی داشته باشید. در واقع نمایشگر بیرونی این گوشی نسبت به نمایشگر باریک‌تر و کشیده‌تر گلکسی زد فولد‌ 3 خیلی کاربردی‌تر و مفید‌تر است.

در همین نگاه اول نیز می‌توان گفت که این گوشی بدون ایراد نیست؛ اما اگر اوپو فایند N بخواهد به الگویی برای گوشی‌های هوشمند آينده اوپو، وان پلاس و ریلمی بدل شود، می‌توان گفت که آينده گوشی‌های منعطف روشن است.

کد مزایا و معایب

مزایا

  • اندازه جمع و جور و استفاده آسان
  • نسبت تصویر استاندارد نمایشگر بیرونی
  • مشهود نبودن چروک نمایشگر اصلی
  • سرعت بالا و عملکرد مناسب

معایب

  • عرضه محدود به بازار چین
  • مناسب نبودن نمایشگر اصلی برای تماشای ویدیو