پروژه ساخت پهپاد پنهانکار کره جنوبی کلید خورد

پهپاد پنهانکار کره جنوبی از جدیدترین پروژه‌های دفاعی این کشور به شمار می‌رود که توسعه آن به تازگی آغاز شده است.

کره جنوبی از جمله کشورهای پیشرو در عرصه نظامی محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر جهش بسیار بزرگی در این زمینه را تجربه کرده است. پهپادهای رادارگریز و پنهانکار از جمله هدف گذاری‌های جدید این کشور در صنعت نظامی است.

پهپاد پنهانکار کره جنوبی

Kaori-X

کره جنوبی در سال 2020 نخستین هواپیمای بال پرنده خود موسوم به Kaori-X را به پرواز در آورد و بدین‌ترتیب پس از آمریکا، انگلیس، کنسرسیومی از کشورهای اروپایی به رهبری فرانسه و در نهایت روسیه، پنجمین سازنده چنین هواگردهایی محسوب می‌شود و زودتر از چین به فناوری آن دست یافت.

نخستین هواپیمای بال پرنده ساخت جنوبی یک پهپاد بود که به منظور اثبات فناوری و آزمایش ساخته و به پرواز در آمد. این پهپاد از فناوری پنهانکاری و رادارگریزی بهره می‌برد و پیش زمینه‌ای برای توسعه نمونه اصلی شد. پهپاد نهایی قرار است ماموریت‌های اطلاعاتی (جاسوسی)، نظارت و دیده بانی، جنگ الکترونیک، هدف یابی و شناسایی را انجام دهد. احتمالا توان حمل سلاح و انجام ماموریت‌های رزمی را نیز داشته باشد.

پهپاد پنهانکار کره جنوبی

پهپاد پنهانکار کره جنوبی توسط زیرمجموعه هوافضای کمپانی هواپیمایی کورین ایر موسوم به KAL-ASD توسعه یافته و ساخته می‌شود. در فاز اول که تا سال 2025 طول می‌کشد، قرار است راهکارهای لازم جهت کاهش سطح مقطع راداری هواپیما به منظور افزایش رادارگریزی آن صورت گیرد تا بدین ترتیب کشف و رهگیری هواپیما برای دشمن سخت شود.

در این پروژه 6 سازمان و دانشگاه کره جنوبی با یکدیگر همکاری داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به موسسه فناوری‌های الکترونیکی کره جنوبی و دانشگاه اینها که مسئولیت ساخت مواد جذب کننده امواج رادار و سطوح کنترل کننده جریان را برعهده دارند اشاره کرد.

از پروژه جدید و همچنین پهپاد Kaori-X اطلاعات دیگری در دست نیست. با این حال از تصویر آن مشخص است که کره‌ای‌ها اصول پنهانکاری را خوب رعایت کرده و موتور جت پهپاد کاملا درون بدنه قرار دارد که نه تنها سبب کاستن از سطح مقطع رادرای می‌شود، بلکه گرمای خروجی از موتور را از دید سنسورهای فروسرخ مخفی نگه می‌دارد.

پهپاد پنهانکار کره جنوبی

K-UCAV

علاوه بر این، کره‌ جنوبی یک پهپاد رزمی پنهانکار و رادارگریز دیگر تحت پروژه‌ای با عنوان K-UCAV را در دست توسعه دارد که شکل و شمایلی مشابه پهپاد آمریکایی ولکری داشته و به منظور حفظ رادارگریزی، مهمات را در جایگاه داخلی حمل می‌کند.

ناگفته نماند کره جنوبی برای ساخت این پهپادها از کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی اسراییلی البیت سیستمز که در توسعه جنگنده پنهانکار و رادارگریز نسل 5 آمریکایی F-35 لایتنینگ 2 (Lightning II) مشارکت داشت نیز کمک می‌گیرد. این کمپانی سابقه‌ای طولانی در زمینه طراحی و ساخت پهپاد و سیستم‌های الکترونیکی نظامی و هوایی نیز دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*