تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا پرتاب شد+ ویدیو

تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان جانشین تلسکوپ هابل سرانجام دقایقی قبل توسط موشک آریان 5 از گویان فرانسه به فضا پرتاب شد تا اسرار جهان را برملا کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که چندین بار زمان پرتاب آن به فضا به تعویق افتاده بود، سرانجام دقایقی قبل با موشک آریان 5 در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. جیمز وب که به عنوان جانشین تلسکوپ هابل شناخته می‌شود با بودجه حدود 10 میلیارد دلاری طراحی شده و بسیار عمیق‌تر از هابل به کیهان نگاه خواهد کرد. از این رو دانشمندان ناسا می‌توانند رویدادهایی که در زمان‌های بسیار دور حدود 13.5 میلیارد سال قبل رخ دادند را رصد کنند.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا

تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا حدود 30 سال قبل کار مطالعه و ساخت این تلسکوپ بزرگ را شروع کرد و سرانجام امروز 4 دی 1400 در ساعت 15:50 به وقت تهران به فضا پرتاب شد. ناسا برای این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری فناوری‌های پیشرفته‌ای را در نظر گرفته است تا بتواند اسرار هستی را برملا کند. این تلسکوپ پیشرفته ناسا از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد و قرار است در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین و در نقطه معروف به لاگرانژ ۲ قرار بگیرد.

محققان ناسا به کمک اطلاعاتی که توسط جیمز وب تهیه خواهد شد می‌توانند به پرسش‌هایی چون اولین ستاره‌ها چگونه تشکیل شدند یا اینکه آیا زندگی و موجودات فضایی وجود دارند یا خیر پاسخ دهند. طراحی و پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان بزرگ‌ترین ماموریت ناسا برای رصد جهان‌های فراتر از منظومه شمسی محسوب می‌شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا در قلب این تلسکوپ فضایی یک آینه اولیه 6.5 متری را قرار داده است که با آن می‌توان درخشش ضعیف برخی از قدیمی‌ترین و دورترین اجرام جهان را نیز رصد کرد. با توجه به اینکه جهان در حال انبساط است، نوری که از ستارگان و کهکشان‌ها ساطع می‌شود در حالت حرکت کشیده خواهد شد؛ یعنی درخشش اولین ستاره‌ها به طول موج‌های بلندتر نور مادون قرمز منتقل خواهد شد. بر خلاف اینکه تلسکوپ فضایی هابل به دور زمین می‌چرخد، تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است به دور خورشید بچرخد.

ویدیو پرتاب جیمز وب