ظاهر ویندوز 11

چگونه ظاهر ویندوز 11 را شبیه ویندوز 10 کنیم؟

برخی از کاربران ممکن است دوست داشته باشند مزایای امنیتی و قابلیت‌های Windows 11 را تجربه کنند؛ اما از ظاهر ویندوز 11 خوششان نمی‌آید. چطور می‌توان ویندوز 11 را شبیه به ویندوز 10 کرد؟

اگر اخیرا تصمیم گرفته‌اید که سیستم خود را به ویندوز 11 آپگرید کنید، این احتمال وجود دارد که از برخی تغییرات ظاهری ایجاد شده در نوار وظیفه (تسکبار)، منو استارت و فایل اکسپلورر خوشتان نیاید. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا شما می‌توانید خیلی از این موارد را با چند تغییر کوچک یا با کمک چند ابزار ساده برطرف کنید.

نزدیک کردن ظاهر ویندوز 11 به ویندوز 10

ظاهر ویندوز 11

وقتی مایکروسافت از ویندوز 11 رونمایی کرد، بسیاری از کاربران گمان کردند که ردموندی‌ها تنها ظاهر ویندوز 10 را تغییر داده‌ و آن را با نامی جدید و البته محدودیت‌های زیادی در مورد دستگاه‌های سازگار روانه بازار کرده‌اند. این نتیجه‌گیری خیلی هم درست نیست؛‌ زیرا مایکروسافت بهبود‌های زیادی را در Windows 11 ایجاد کرده که می‌تواند باعث شود سیستم شما در برخی موقعیت‌ها سریع‌تر و بهتر عمل کند.

حالا که صحبت از محدودیت‌های نصب ویندوز 11 شد، باید اشاره کنیم که می‌توان (حداقل در حال حاضر) برخی از حداقل‌های مورد نیاز برای نصب جدیدترین نسخه ویندوز را دور زد و آن را روی سیستم‌های ناسازگار امتحان کرد.

ظاهر ویندوز 11

به طور کلی می‌توان گفت که ویندوز 11 شروع خوبی داشته است. البته در ابتدای کار باگ‌ها و مشکلاتی مشاهده شد؛ اما مایکروسافت اکثر آنها را برطرف کرد. همچنین برخی از کاربران از عملکرد ضعیف ویندوز 11 در برخی سیستم‌ها (مخصوصا سیستم‌های مجهز به رایزن)‌ گلایه داشتند؛ اما این مورد نیز پس از ارائه یک برروزرسانی حل شد و در مقایسه‌ها نیز ویندوز 11 حتی کمی بهتر عمل کرد.

مایکروسافت در حال حاضر ویندوز 11 را به صورت تدریجی برای کاربران عرضه می‌کند تا هم تجربه کاربری را بسنجد و هم مشکلات باقی‌مانده را پیش از عرضه گسترده که برای اوایل سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده، رفع کند. البته بسیاری از گیمر‌ها و کاربران حرفه‌ای سیستم خود را به جدیدترین نسخه ویندوز ارتقا داده‌اند،‌ ولی هنوز تعدادی هستند که ظاهر ویندوز 11 را نمی‌پسندند و آن را را مقایسه با ویندوز 10 حتی ضعیف ارزیابی می‌کنند.

خوشبختانه می‌توان ظاهر ویندوز 11 را با کمک برخی تنظیمات و ابزار‌های شخص ثالث طوری تغییر داد که به ویندوز 10 شبیه شود.

ظاهر ویندوز 11

اولین و محسوس‌ترین تغییر ایجاد شده در ویندوز 11 به خاطر تصمیم مایکروسافت در قرار دادن آيکون‌های نوار وظیفه در مرکز صفحه است. این تصمیم از پروژه شکست خورده ویندوز 10X الهام گرفته شده است. برای تغییر آن می‌توانید روی فضای خالی نوار وظیفه راست کلیک کنید و تنها گزینه‌ای که ظاهر می‌شود را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه وارد یک صفحه اختصاصی در برنامه تنظیمات خواهید شد.

شما همچنین می‌توانید به جای این کار وارد برنامه نظیمات شوید و سپس از قسمت شخصی سازی (Personalization)، گزینه نوار وظیفه را انتخاب کنید. در این بخش روی گزینه «Taskbar behaviors» کلیک کنید تا گزینه «Takbar alignment» نمایان گردد. اگر در این مرحله «Left» را انتخاب کنید، یک گام به رابط کاربری ویندوز 10 نزدیک‌تر خواهید شد.

ظاهر ویندوز 11

حالا که دکمه استارت را به جای درست آن بردید، نوبت این رسیده که از شر برخی آيکون‌های نوار وظیفه راحت شوید. در بخش بالای همان صفحه تنظیمات، گزینه‌ای به نام آیتم‌های تسکبار وجود دارد که به واسطه آن می‌توانید بخش جستجو، ویجت‌ها و چت‌های Teams را غیرفعال کنید.

البته توجه کنید که حتی با وجود حذف کردن دکمه سرچ نیز می‌توانید با فشردن دکمه ترکیبی Windows +S یا صرفا تایپ کردن پس از باز کردن منو استارت، به بخش سرچ ویندوز دسترسی پیدا کنید. متاسفانه به صورت رسمی بیش از این نمی‌توان نوار وظیفه را شخصی سازی کرد.

ظاهر ویندوز 11

هرچند که شما می‌توایند با استفاده از یک ابزار پرتابل رایگان به نام Taskbar11 که توسط فردی به نام Dustin Hendriks توسعه یافته، نوار وظیفه را به بالای صفحه ببرید یا آن را بزرگتر و کوچکتر از قبل کنید. برای دانلود این ابزار می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه «Save» کلیک کنید تا با ری‌استارت شدن پروسه اکسپلورر، تغییرات مورد نظر شما اجرایی شوند.

ظاهر ویندوز 11

البته اگر می‌خواهید تسکبار را به گوشه سمت چپ یا راست صفحه منتقل کنید، باید یک ابزار پولی به نام StartAllBack (۵ دلار) را خریداری کنید. این برنامه برچسب‌های آيکون‌های تسکبار را نشان می‌دهد و می توان با استفاده از آن از گروه‌بندی گزینه‌های تکسبار جلوگیری کرد. دو مورد اشاره شده در ویندوز 10 وجود داشتند؛ اما در ویندوز 11 دیده نمی‌شوند. مهم‌تر از همه این برنامه می‌تواند Taskbar Context Menu را به شما برگرداند.

ظاهر ویندوز 11

برنامه StartAllBack فقط مربوط به نوار وظیفه نیست و می‌توانید گزینه‌هایی را برای تغییر ظاهر منو استارت ویندوز 11 در اختیار شما قرار دهد. این برنامه گزینه‌های شخصی‌سازی متعددی را ارائه می‌دهد که به وسیله آنها می‌توان عملکرد کلی منو استارت را تغییر داد و ظاهر آن را شبیه به ویندوز 10 و یا حتی ویندوز 7 کرد.

توسعه دهنده این برنامه Stanislav Zinukhov نام دارد که پیش از این نیز برنامه StartlsBack را با کاربری مشابه برای ویندوز 10 و 8 ارائه کرده بود. برنامه مورد اشاره می‌توانست ویندوز 10 و ویندوز 8 را شبیه به ویندوز 7 کند.

ظاهر ویندوز 11

دیگر تغییری که در ظاهر ویندوز 11 مشاهده می‌شود مربوط به منو راست کلیک است. مایکروسافت سعی کرده با مخفی کردن برخی گزینه‌های پیشرفته تحت منو جدید «Show more options» آن را با طراحی نسخه جدید ویندوز همگام سازد.

یکی از راه‌های برگرداندن منو راست کلیک قدیمی استفاده از برنامه StartAllBack است. در این برنامه گزینه‌های شخصی‌سازی دیگری نیز برای اکسپلورر وجود دارد که به شما کمک می‌کنند روبان رابط کاربری ویندوز 10، نوار فرمان ویندوز 7، باکس سرچ کلاسیک و برنامه کوچک کنترل پنل برای Personalization را در ویندوز 11 تجربه کنید.

ظاهر ویندوز 11

شما همچنین می‌توانید از برنامه Stardock Start11 نیز برای انجام خیلی از تغییرات فوق استفاده کنید. این برنامه ۶ دلار قیمت دارد.

اگر هم به دنبال برنامه‌ای رایگان هستید، ExplorerPatcher را پیشنهاد می‌کنیم. این برنامه توسط Valentin-Gabriel Radu توسعه داده شده است و می‌تواند بسیاری از تغییرات اشاره شده در تسکبار و اکسپلورر را برای شما به ارمغان بیاورد. هرچند که متاسفانه نمی‌توانید به وسیله آن منو استارت ویندوز 10 را برگردانید.

توجه کنید که نباید این برنامه‌ها را به صورت همزمان در کنار هم استفاده کنید؛ زیرا به احتمال خیلی زیاد سبب ایجاد مشکل در سیستم خواهند شد. همچنین مایکروسافت وعده داده که به درخواست‌های کاربران توجه خواهد کرد و به همین خاطر این احتمال وجود دارد که در آينده برخی از موارد اشاره شده به صورت رسمی به ویندوز 11 اضافه شوند و ظاهر آن را کاربردی‌تر از قبل کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*