شیائومی می 11 اولترا

بررسی شیائومی می 11 اولترا ؛ غول دوربین محور چینی

گوشی پرچمدار Xiaomi Mi 11 Ultra در بسیاری از بخش‌ها بزرگان بازار را به چالش می‌کشد. با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی طراحی، صفحه نمایش،‌ دوربین و عملکرد شیائومی می 11 اولترا بپردازیم.

حالا که واژه Pro در نام بسیاری از گوشی‌های میان رده دیده می‌شود، شرکت‌ها مجبورند برای خاص جلوه دادن گوشی‌های پرچمدار خود از واژه Ultra استفاده کنند و البته شیائومی می 11 اولترا واقعا شایسته آن نیز هست.

فهرست عناوین بررسی شیائومی می 11 اولترا

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی شیائومی می 11 اولترا

گوشیشیائومی Mi 11 Ultra
ابعاد و وزن۱۶۴.۳ در ۷۴.۶ در ۸.۴ میلی‌متر، ۲۳۴ گرم بدنه جلویی از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس)، بدنه پشتی از سرامیک، فریم آلومینیومی، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفود آب و گرد و غبار (تا عمق ۱.۵ متری برای ۳۰ دقیقه)
صفحه نمایش ۶.۸۱ اینچ امولد، نمایش ۱ میلیارد رنگ، رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از +HDR10، دالبی ویژن، حداکثر روشنایی پایدار ۹۰۰ نیت، حداکثر روشنایی ۱۷۰۰ نیت، رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۵۱۵ پیکسل در اینچ
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 888 5G (۵ نانومتری)، هشت هسته‌ای (ا هسته کورتکس X1 با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 660
حافظه۸ یا ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۱۲ گیگ رم در کنار ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1
نرم افزاراندروید 11 در کنار رابط کاربری MIUI 12.5
دوربین عقب
  • دوربین اصلی: ۵۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل، فوکوس لیزری، لرزشگیر اپتیکال، گشودگی دیافراگم f/2.0، فاصله کانونی 2۴ میلی‌متر، اندازه حسگر ۱/۱.۱۲ اینچ و اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتر
  • دوربین فوق عریض: ۴۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۱۲ میلی‌متر، میدان دید ۱۲۸ درجه، اندازه حسگر 1/2.0 اینچ، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر
  • دوربین تله فوتو: ۴۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال، گشودگی دیافراگم f/4.1 فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متر، اندازه حسگر 1/2.0، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر، بزرگنمایی اپتیکال ۵ برابری
دوربین جلودوربین ۲۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۷ میلی‌متر، اندازه حسگر ۱/۳.۴ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 8K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه، 4K با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS، +HDR10
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 720p با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۶۷ وات، شارژ بی‌سیم ۶۷ وات، شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ وات
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، درگاه مادون قرمز، NFC

طراحی و کیفیت ساخت

اولین چیزی که در شیائومی می 11 اولترا توجه شما را جلب خواهد کرد، برجستگی بزرگ دوربین است. این بخش تقریبا کل عرض بدنه پشتی گوشی را پوشانده است و میزبان سه دوربین، فوکوس خودکار لیزری، فلاش LED سه‌گانه و مهم‌تر از همه یک نمایشگر کوچک است. این نمایشگر تنها ۱.۱ اینچ است؛ اما با این وجود بخش زیادی از قسمت دوربین را به خود اختصاص داده است.

همچنین ضخامت بخش دوربین نیز احتمالا توجه شما را به خود جلب کند. البته گمان می‌کنیم که تفاوت ۳.۷ میلی‌متری ایجاد شده بیشتر به خاطر حسگر‌های بزرگ استفاده شده در گوشی است و ارتباطی با نمایشگر ندارد.

بدنه پشتی می 11 از جنس سرامیک است و مخصوصا در رنگ سفید بسیار زیبا به نظر می‌آيد. این گوشی بدنه براقی دارد و اثر انگشت را نیز تا حدودی به خود جلب می‌کند؛ اما در مقایسه با گوشی‌های با بدنه شیشه‌ای بهتر است. تنها چیزی که در بدنه پشتی شما را آزار خواهد داد، نوشته‌های ریز زیر لوگو شیائومی در بخش پایینی گوشی است.

شیائومی همچنین معمولا خیلی علاقه‌ای به ارائه گوشی‌های مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار ندارد؛ اما این بار شاهد حضور گواهی IP68 هستیم.

بدنه جلویی گوشی عملا تفاوتی با مدل استاندارد می 11 ندارد و با یک نمایشگر ۶.۸۱ اینچی امولد پوشیده شده است. لبه‌های گوشی هم خمیده است؛ اما بر خلاف دوران اوج گوشی‌های اج، این خمیدگی خیلی تند نیست.

حتی در بخش‌های بالایی و پایینی به گونه‌ای است که شاید آنچنان در نگاه اول لبه‌های خمیده به چشم نیایند. روی هم رفته شیائومی در این بخش خیلی خوب عمل کرده و گوشی بسیار زیبا به نظر می‌رسد، فقط ای کاش فکری هم به حال نوار مشکی رنگ اطراف نمایشگر می‌کرد.

شیائومی می 11 اولترا به حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر مجهز شده است. این حسگر خیلی سریع و خوب عمل می‌کند و می‌توان آن را با نمونه استفاده شده در گلکسی S21 مقایسه کرد.

صفحه نمایش

شیائومی می 11 اولترا به یک نمایشگر ۶.۸۱ اینچی امولد مجهز شده و به جرئت می‌توان گفت که با یکی از بهترین نمونه‌های موجود در گوشی‌های هوشمند مواجه هستیم. این نمایشگر همه‌ی ویژگی‌های مورد نظر را دارد. از رزولوشن و رفرش ریت بالا گرفته تا پشتیبانی از HDR و روشنایی بالا و دقت رنگ خیلی خوب. به طور کلی می‌توان گفت که ایراد گرفتن از این نمایشگر کار سختی است.

پنل استفاده شده در می 11 اولترا دارای رزولوشن 1440 در ۳۲۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹ و تراکم ۵۱۵ پیکسل در اینچ است. رقبای اصلی این گوشی یعنی گلکسی S21 اولترا و اوپو فایند ایکس 3 پرو نیز مشخصات مشابهی دارند.

رفرش ریت می 11 اولترا را می‌توان روی دو حالت استاندارد و بالا تنظیم کرد. در حالت استاندارد گوشی بدون توجه به محتوای در حال نمایش روی ۶۰ هرتز باقی می‌ماند؛ اما در حالت دوم می‌توان به حداکثر نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز نیز رسید. شیائومی ادعا می‌کند که در این حالت گوشی بین رفرش ریت ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز نوسان خواهد کرد؛ اما در عمل بیشتر شاهد رفرش ریت ۱۲۰ و ۹۰ هرتز بودیم و ۳۰ هرتز هم که انگار اصلا وجود نداشت.

این گوشی از رنگ ۱۰ بیت پشتیبانی می‌کند که یعنی به جای اینکه همانند اکثر گوشی‌های موجود در بازار توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ را داشته باشد، ۱.۰۷ میلیارد رنگ را نشان خواهد داد. در بخش روشنایی نمایشگر نیز شاهد عملکرد بسیار خوبی هستیم. حداکثر روشنایی این گوشی در هنگام نمایش محتوای HDR به ۱۷۰۰ نیت می‌رسد. این میزان در حالت دستی روی ۵۱۴ نیت قرار می‌گیرد و در حالت خودکار نیز به ۹۴۳ نیت می‌رسد.

باتری

در دل شیائومی می 11 اولترا یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی قرار گرفته است که ظرفیت آن نسبت به نمونه استفاده شده در نسل قبل ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت بیشتر است. نماینده شیائومی از این لحاظ تفاوتی با گلکسی اس 21 اولترا ندارد؛ اما نسبت به فایند ایکس 3 پرو و وان پلاس 9 پرو (۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت) گزینه بهتری به حساب می‌آید.

با یک بار شارژ می‌توانید تا ۱۱ ساعت با استفاده از وای‌فای وبگردی کنید و یا ۲۸ ساعت تماس صوتی 3G برقرار کنید. همچنین در صورت تماشای ویدیو آفلاین نیز تا ۱۵ ساعت مشکلی نخواهید داشت. البته توجه کنید که اعداد به دست آمده در تست وبگردی روی رفرش ریت ۱۲۰ هرتز به دست آمد و تست ویدیو نیز با رفرش ریت ۶۰ هرتز انجام شد (امکان افزایش رفرش ریت در هنگام تماشای ویدیو نیست).

در بخش سرعت شارژ، پرچمدار شیائومی نسبت به سال گذشته پسرفت کرده است. گوشی می 10 اولترا از شارژ سریع ۱۲۰ وات پشتیبانی می‌کرد؛ اما می 11 اولترا به یک شارژر ۶۷ وات مجهز شده است.

ولی خب معیاری در این رابطه وجود ندارد و این سرعت نیز بسیار خوب است؛ چراکه نیاز اکثر کاربران را برطرف می‌کند. با این شارژر در مدت ۳۰ دقیقه حدود ۸۹ درصد از ظرفیت باتری پر می‌شود و به طور کلی شارژ کامل نیز ۳۷ دقیقه طول خواهد کشید. اعداد به دست آمده بسیار بهتر از گلکسی S21 اولترا هستند.

اسپیکر

می 11 اولترا نیز همانند بسیاری از گوشی‌های شیائومی در رده‌های قیمتی مختلف به اسپیکر‌های استریو مجهز شده است، با این تفاوت که در سری می 11 شاهد حضور برند Harman/Kardon هستیم تا کاربر احساس خاص بودن کند.

خروجی صدای می 11 اولترا خیلی خوب و متعادل است و مخصوصا شنیدن وکال از آن خیلی دلپسند است. همچنین شیائومی توانسته بدون آسیب به سایر قسمت‌ها، باس را تقویت کند. به طور کلی می‌توان گفت که Mi 11 Ultra به راحتی رقبایش را در این بخش پشت سر می‌گذارد.

نرم‌افزار و عملکرد

مدل اولترا شیائومی می 11 با اندروید 11 به همراه رابط کاربری MIUI عرضه شده است. این گوشی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز پشتیبانی می‌کند. در واقع شما می‌توانید آن را به صورت کامل فعال نگه دارید، یا اینکه یک برنامه زمانی برایش مشخص کنید و یا حتی مشخص کنید که پس از ۱۰ ثانیه خاموش شود. همچنین لبه‌های خمیده نمایشگر به محض دریافت نوتیفیکشن‌ روشن می‌شوند.

نمایشگر پشتی نیز کاربرد مشابهی دارد. شما می‌توانید برایش تم‌های مختلف را انتخاب کرده و یا ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید. حتی می‌توانید آن را طوری شخصی‌سازی کنید که یک جمله انگیزشی را نشان دهد. این نمایشگر کوچک با دو بار ضربه زدن فعال می‌شود؛ اما پس از مدت کوتاهی خاموش خواهد شد. اینکه این نمایشگر واقعا کارایی دارد یا خیر بحث دیگری است.

خب حالا به صفحه اصلی برویم. برای اینکار ابتدا باید با استفاده از اثر انگشت یا صورت خود قفل گوشی را باز کنید. طبیعتا حسگر اثر انگشت دقت بیشتری دارد و امن‌تر است. صفحه اصلی گوشی طبق معمول مملو از میانبر‌ها،‌ پوشه‌ها و ویجت‌های مختلف است. در صفحه سمت چپ نیز گوگل دیسکاور قرار داد.

به صورت پیش‌فرض، برای دسترسی به برنامه‌ها می‌توانید وارد منو بشوید و البته اگر به منو علاقه‌ای ندارید نیز می‌توانید آن را غیرفعال کنید. گوشی‌های بالارده شیائومی از قابلیتی به نام Super Wallpapers پشتیبانی می‌کنند که می‌توان آن را نوعی تصویر زمینه داینامیک دانست. با هر بار تغییر صفحه، تصویر زمینه روی بخش خاصی زوم می‌کند و جلوه فوق‌العاده زیبایی به گوشی می دهد.

همچنین شیائومی در رابط کاربری خود همانند گوشی‌های اپل بخش نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات سریع را جدا کرده است. اگر انگشت خود را از سمت چپ نمایشگر به سمت پایین بکشید، بخش نوتیفیکیشن‌ها ظاهر می‌شود و در صورتی که از سمت راست نمایشگر این کار را بکنید، تنظیمات سریع در برابر شما قرار می‌گید. اگر هم از این حالت جدید خوشتان نمی‌آید، می‌توانید همه چیز را به حالت کلاسیک برگردانید.

قابلیت تقسیم نمایشگر برای فعال کردن همزمان دو نمایشگر در کنار هم و پنجره شناور نیز در رابط کاربری شیائومی وجود دارد. شیائومی به حریم خصوصی کاربران نیز توجه خاصی داشته است و حالا در هنگام به اشتراک گذاری تصاویر و ویدیو‌ها می‌توان اطلاعات مربوط به جزئیات مکانی و متادیتا را حذف کرد.

در MIUI برنامه‌ای به نام Security نیز وجود دارد که می‌تواند گوشی را برای هرگونه بدافزاری اسکن کند، بلک لیست شما را مدیریت کند، مصرف باتری را بهینه‌تر کند و حتی رم بیشتری را آزاد کرده و در اختیار شما قرار دهد. شما همچنین در این بخش می‌توانید مجوز‌های مربوط به برنامه‌ها را تغییر دهید.

بنچمارک

شیائومی می 11 اولترا به تراشه اسنپدراگون 888 مجهز شده که بر پایه معماری ۵ نانومتری ساخته شده است و از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد. این تراشه از نظر قدرت پردازشی نسبت به نسل قبل خود تا ۲۵ درصد و از نظر گرافیگی تا ۳۵ درصد بهتر شده است.

عملکرد می 11 اولترا در بنچمارک‌ها کمی پایین‌تر از رقبایی همچون وان پلاس 9 پرو و ویوو X60 پرو پلاس است؛ اما در هر حال با یک گوشی پرچمدار مواجه هستیم که به خوبی می‌تواند از پس اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف برآید. خب حالا بیایید نگاهی به نتایج بنچمارک‌های مختلف بینذازیم.

گیک‌‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Xiaomi Mi 11 Ultra (Snapdragon 888) : 3191
Galaxy S21 Ultra 5G (Exynos 2100) : 3518
Vivo X60 Pro+ (Snapdragon 888) : 3749
OnePlus 9 Pro (Snapdragon 888) : 3636

گیک‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Xiaomi Mi 11 Ultra (Snapdragon 888) : 1126
Galaxy S21 Ultra 5G (Exynos 2100) : 1107
Vivo X60 Pro+ (Snapdragon 888) : 1143
OnePlus 9 Pro (Snapdragon 888) : 1126

انتوتو 8

Xiaomi Mi 11 Ultra (Snapdragon 888) : 688720
Galaxy S21 Ultra 5G (Exynos 2100) : 657150
Vivo X60 Pro+ (Snapdragon 888) : 734811
OnePlus 9 Pro (Snapdragon 888) : 691055

GFX Manhattan ES 3.1 (offscreen 1080p)

Xiaomi Mi 11 Ultra (Adreno 660) : 116
Galaxy S21 Ultra 5G (Mali G78 MP14) : 107
Vivo X60 Pro+ (Adreno 660) : 119
OnePlus 9 Pro (Adreno 660) : 119

GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen)

Xiaomi Mi 11 Ultra (Adreno 660) : 60
Galaxy S21 Ultra 5G (Mali G78 MP14) : 58
Vivo X60 Pro+ (Adreno 660) : 105
OnePlus 9 Pro (Adreno 660) : 57

GFX Aztek Vulkan High (onscreen)

Xiaomi Mi 11 Ultra (Adreno 660) : 25
Galaxy S21 Ultra 5G (Mali G78 MP14) : 23
Vivo X60 Pro+ (Adreno 660) : 44
OnePlus 9 Pro (Adreno 660) : 27

GFX Aztek Vulkan High (offscreen 1440p)

Xiaomi Mi 11 Ultra (Adreno 660) : 29
Galaxy S21 Ultra 5G (Mali G78 MP14) : 28
Vivo X60 Pro+ (Adreno 660) : 31
OnePlus 9 Pro (Adreno 660) : 31

بنچمارک‌های مختلف نشان دادند که در صورت استفاده سنگین، Mi 11 Ultra به شکل قابل توجهی گرم می‌شود. البته این افزایش دما هیچ تاثیر محسوسی در عملکرد گوشی نمی‌گذارد که خوب است.

دوربین

دوربین شیائومی می 11 اولترا از نظر سخت افزاری در میان بهترین‌های بازار قرار میگیرد. دوربین اصلی از حسگر ۱/۱.۱۲ اینچی سامسونگ GN2 با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتر استفاده می‌برد. این دوربین هر ۴ پیکسل را در یک پیکسل ترکیب می‌کند تا در نهایت شاهد تصاویر ۱۲.۵ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۲.۸ میکرومتر باشیم.

این حسگر به فوکوس خودکار دوال پیکسل مجهز شده و می‌تواند هم در حالت افقی و هم عمودی متوجه تغییرات در الگو‌ها شود. لنزی که روی حسگر قرار گرفته نیز دارای ۸ المان، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.0 است.

شیائومی در دوربین تله فوتو پریسکوپ این گوشی از حسگر ۱/۲ اینچی سونی IMX586 استفاده کرده است. این حسگر دارای رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل است و در نهایت با فیلتر Quad Bayer تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از دیگر مشخصات این دوربین می‌توان به زوم اپتیکال ۵ برابری، گشودگی دیافراگم f/4.1 و فاصله کانونی 120 میلی‌متری اشاره کرد.

در نهایت شاهد حسگر IMX586 سونی هستیم که در کنار یک لنز فوق عریض قرار گرفته است. شیائومی وعده میدان دید ۱۲۸ درجه را می‌دهد و در عمل نیز این دوربین آنقدر عریض است که حتی نرم افزار تصحیح اعوجاج نیز نمی‌تواند تمامی خطوط را صاف کند.

در کنار مجموعه دوربین نمایشگر ۱.۱ اینچی قرار گرفته که متاسفانه شیائومی از تمام ظرفیت‌های آن بهره نگرفته است. به عنوان مثال در هنگام عکاسی با دوربین عقب می‌توان از آن برای فریم‌بندی بهتر استفاده کرد،‌ ولی در حالت پرتره و یا فیلم‌برداری غیر فعال می‌شود.

در دوربین سلفی نیز از حسگر ۱/۳.۴ اینچی سامسونگ S5K3T2 با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل و اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر استفاده شده است.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

دوربین اصلی شیائومی می 11 اولترا در زمره بهترین‌ها قرار می‌گیرد. جزئیات موجود عالی هستند و پردازش تصویر نیز طبیعی است و اصلا حس نمی‌کنید که در حال عکاسی با یک گوشی هستید. نویز نیز تقریبا وجود ندارد. رنگ‌ها هم مخصوصا در محیط بیرون و مناظر طبیعی خیلی روشن و سرزنده به نظر می‌رسند. البته از این نظر هنوز متعادل هستند. حتی اگر حالت AI را فعال کنید نیز رنگ‌ها تا حد معقولی به شکل اغراق شده در می‌آیند.

شاید تنها انتقادی که به دوربین اصلی داریم، مربوط به نوردهی آن است. اگر کمی نوردهی افزایش پیدا می‌کرد، قطعا نتیجه بهتری را شاهد بودیم. دوربین اصلی همچنین می‌تواند زوم ۲ برابری را در اختیار شما قرار دهد که البته نتیجه نهایی چندان جالب نیست؛ اما قطعا از زوم ۲ برابری دوربین اصلی گلکسی S21 اولترا و نوت 20 اولترا خیلی بهتر است.

دوربین پریسکوپ تصاویر فوق‌‌العاده‌ای را ثبت می‌کند. در صورتی که شرایط نوری مناسب باشد، جزئیات بسیار زیادی حفظ می‌شوند و کنتراست نیز خوب است. البته اگر دقت کنید، قطعا اندکی نویز مشاهده خواهید کرد،‌ ولی خب قابل چشم‌پوشی هستند. گسترده داینامیک هم بهترین حدی است که می‌توان از یک دوربین زوم انتظار داشت و بازتولید رنگ‌ها نیز با دوربین اصلی برابری می‌کند. جالب اینکه اکسپوژر در این دوربین دقیق‌تر است.

دوربین فوق عریض نیز جزء بهترین‌های بازار است. در واقع انتقاد خاصی نداریم؛ زیرا هم جزئیات خوبی را شاهد هستیم و هم وضوح تصاویر عالی است. نویز هم اصلا دیده نمی‌شود. گستره داینامیک و اکسپوژر نیز فو‌ق‌العاده هستند.

اگر بخواهیم یک ایراد از این دوربین بگیریم این است که حتی پس از تصحیح نرم‌افزاری نیز شاهد اعوجاج بشکه‌ای محسوسی در تصاویر هستیم و گوشه‌ها نیز برآمده به نظر می‌رسند، طوری که خط‌ صاف، خمیده به نظر می‌رسد. البته وقتی یک از عریض‌ترین لنز‌های موجود روی گوشی را با یک حسگر بزرگ همراه می‌کنید، چنین چیزی اجتناب‌ناپذیر است.

دوربین فوق عریض توانایی فوکوس خودکار را دارد و به همین خاطر می‌توانید به اشیاء نزدیک شده و عکس بگیرید؛‌ اما این فاصله هیچوقت آنقدر کم نمی‌شود که بتوان آن را ماکرو نامید.

کیفیت عکس‌ها در شب

در بخش تنظیمات دوربین شیائومی می 11 اولترا گزینه‌ای به نام «بهبود کیفیت تصویر» وجود دارد که عملا شبیه به نایت مود خودکار عمل می‌کند. تصاویر گرفته شده در شب گستره داینامیک خوبی دارند و هایلایت‌‌ها نیز به خوبی دیده می‌شوند؛ اما نوردهی کمی ضعیف است و سایه‌ها نیز جای پیشرفت دارند. همچنین برخی چراغ‌های خیابانی می‌توانند سبب شوند که محیط اطراف به گونه‌ای اشتباه نارنجی به نظر بیاید.

به جز موارد فوق، تراز سفیدی و بازتولید رنگ‌ها خوب است و جزئیات زیادی نیز مشاهده می‌شود. میزان نویز نیز همانطور که انتظار داشتیم کم است. البته همه این موارد در صورت استفاده از حالت «بهبود کیفیت تصویر» یا «نایت مود» است و اگر بخواهید آنها را غیر فعال کنید، کیفیت تصویر افت می‌کند.

وقتی با دوربین فوق عریض در شب عکاسی می‌کنید، به خوبی متوجه تفاوت سیستم پردازش آن با دوربین اصلی خواهید شد. با این وجود تاکنون ندیده بودیم یک دوربین فوق عریض (گوشی هوشمند) بتواند تصاویری با این کیفیت ثبت کند. نه تنها جزئیات و نویز در سطح ایده‌آلی قرار دارند، بلکه رنگ‌ها نیز دقیق هستند و برخلاف دوربین اصلی، آنچنان رنگ نارنجی در محیط اطراف چراغ‌ها دیده نمی‌شود.

کیفیت دوربین تله فوتو (زوم ۵ برابری) در هنگام فعال بودن Night Mode بی‌نظیر است. در واقع شیائومی در این بخش آنچنان خوب عمل کرده که انتظار چیزی بهتر از آن با سخت افزار کنونی، غیر منطقی به نظر می‌رسد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی تصاویر قابل قبولی ثبت می‌کند. رنگ‌ها و گستره داینامیک خیلی خوب هستند؛ اما جزئیات در حد یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی نیستند و شاید بهتر باشد با توجه به نمایشگر کوچک پشتی، از دوربین عقب برای عکاسی سلفی استفاده کرد.

دوربین سلفی در حالت پرتره نیز عملکرد خوبی دارد؛ اما اگر لباس شما هم رنگ پس زمینه باشد، اطراف سوژه کمی بیش از حد شارپ خواهد شد.

فیلم‌برداری

دوربین اصلی شیائومی می 11 اولترا می‌تواند با کیفیت 8K فیلم‌برداری کند. در این حالت کیفیت فیلم خیلی خوب است و شاید می‌توان گفت که از هم رده‌ها نیز حتی بیشتر است. همچنین در مقایسه با 4K نیز جزئیات بیشتری را شاهد هستیم. البته منظورمان لزوما ۴ برابر نیست، بلکه تا حدودی بیشتر. در کل دوربین اصلی عملکرد خوبی در فیلم‌برداری از خود نشان می‌دهد.

دوربین فوق عریض نیز توانایی فیلم‌برداری با کیفیت 8K را دارد؛‌ اما نتیجه ابدا قابل مقایسه با دوربین اصلی نیست و حتی می‌توان گفت که ارزش حجم بالایی که اشغال می‌کند را ندارد.

شیائومی حالت «Steady Mode» و «Steady Video Pro» را به منظور جلوگیری از لرزش‌های شدید برای دوربین اصلی و فوق عریض در نظر گرفته است؛ اما اینها نهایتا در هنگام راه رفتن به کار می‌آيند و اگر شروع به دویدن کنید، عملا فیلم شما بدون استفاده می‌شود.

جالب اینجاست که بر خلاف دو دوربین دیگر، دوربین پریسکوپ در هنگام زوم ۵ برابری پایداری خوبی را از خود نشان می‌دهد و حتی در هنگام باد شدید نیز شما تنها حرکتی موج مانند را ویدیو مشاهده خواهید کرد.

جمع‌بندی

شیائومی می 11 اولترا یکی از بهترین گوشی‌های دوربین محور بازار است. تصاویر و ویدیو‌های ثبت شده با این گوشی به خوبی سایر رقبای مطرح هستند و در برخی موارد نیز از آنها پیشی می‌گیرند. همچنین پرچمدار شیائومی نمایشگری فوق‌العاده، عمر باتری و سرعت شارژ خوب، یکی از بهترین اسپیکر‌ها و یک بدنه سرامیکی زیبا را به کاربر عرضه می‌کند.

شاید تنها ایرادی که بتوان به این گوشی گرفت مربوط به وزن بالای آن باشد. همچنین قیمت نجومی این گوشی در بازار ایران نیز می‌تواند خیلی از کاربران را فراری دهد.

مزایا و معایب

  • طراحی زیبای نمایشگر با لبه‌های خمیده
  • کیفیت ساخت بالا و گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفود آب و گرد و غبار
  • نمایشگر تحسین برانگیز
  • عمر باتری طولانی
  • اسپیکرهای استریو باکیفیت
  • کیفیت عکاسی و فیلم برداری فوق‌العاده بالا

معایب

  • وزن بالا
  • محدودیت کارایی نمایشگر دوربین پشتی
  • گرم شدن بیش از حد در هنگام فشار به گوشی (نه در استفاده عادی)

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*