قطارهای مغناطیسی

سرعت قطارهای مغناطیسی چین شگفت انگیز است

نسل جدید قطارهای مگلوی چین در راه است. این قطارهای مغناطیسی به کمک فناوری جدید می‌توانند به سرعت 600 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.

چین برای ارائه نسل جدید قطارهای مگلوی خود برنامه جدیدی را در نظر گرفته است که طبق آن به کمک فناوری مغناطیسی می‌توان قطارهایی با حداکثر سرعت 600 کیلومتر بر ساعت را به تولید رساند. در واقع این قطارهای مغناطیسی قادرند با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت مسافت 30 کیلومتری را ظرف مدت کمتر از 3 دقیقه بپیمایند.

مشخصات قطارهای مغناطیسی چین 

دولت چین و اداره ملی راه‌آهن این کشور اعلام کردند برای افزایش سرعت قطارهای مگلوی طرح جدیدی به اجرا رسیده که باعث افزایش سرعت این قطارها به 600 کیلومتر بر ساعت خواهد شد. گفتنی است مگلو (Maglev) اختصار Magnetic levitation و به معنای شناور مغناطیسی بوده که در آن از آهنرباهای قدرتمند برای بلند کردن قطار از ریل استفاده می‌شود؛ در واقع این قطارهای بلند شده با ریل هیچ اصطکاکی نخواهند داشت و همین موضوع باعث افزایش سرعت قطار خواهد شد.

قطارهای مغناطیسی

چین مدتی قبل در بخش شرقی کلانشهر شانگهای یک خط تجاری مگلو را احداث کرد که در آن قطار چند متر بالای ریل قرار داشته و می‌تواند مسافران را با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت به مقصد برساند. مسافران با این قطار می‌توانند مسافت 30 کیلومتری را ظرف مدت حدود 8 دقیقه بپیماند، اما نسل جدید قطار مگلو با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت این مسافت را ظرف مدت 3 دقیقه طی خواهد کرد.

گفتنی است حدود 10 ماه قبل اولین قطار سریع‌السیر مگلو چین با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت به تولید رسید. این قطار به گونه‌ای طراحی شد تا بتواند مسافران را با حداکثر سرعت 600 کیلومتر بر ساعت به مقصد برساند که چنین سرعتی آن را به سریع‌ترین وسیله نقلیه موجود در سطح زمین تبدیل می‌کند.

سیستم حمل و نقل جدید مگلو اولین بار در شهر ساحلی چینگدائو، استان شاندونگ در شرق چین به بهره‌برداری رسید. شرکت راه‌آهن چین اعلام کرد این قطار به شکل کامل توسط این کشور طراحی شده و جزو آخرین دستاوردهای علم و فناوری این کشور در حوزه حمل و نقل محسوب می‌شود.

چین در سال قبل مرحله آزمایشی قطار پرسرعت نسل مگلو (maglev) را با موفقیت به انجام رساند. چین اعلام کرد توسعه سیستم حمل و نقل ریلی مگلو با سرعت بیش از 600 کیلومتر برساعت جزو پروژه‌های اصلی در برنامه حمل و نقل ریلی پیشرفته این کشور محسوب می‌شود که وزارت علوم و فناوری چین آن را آغاز کرده است؛ پروژه‌ای که اولین مدل آن در سال 2016 مورد آزمایش قرار گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*