جایگزین پراید

اخبار جدید از جایگزین پراید در ایران ؛ نسخه برقی و شاید از ایران خودرو!

شرکت ایران خودرو قصد دارد که در آینده نه چندان دور تولید جایگزین پراید را آغاز کند. باید دید این خودرو چه زمانی به بازار کشور عرضه خواهد شد.

شرکت سایپا سرانجام در سال گذشته اتومبیل پراید را از خط تولید خود خارج کرد. اما نسخه‌های صفر کیلومتر این اتومبیل همچنان در بازار کشور به فروش می‌رسند. این در صورتی است که بازار هم‌اکنون چشم انتظار جایگزین پراید است.

با تمام این تفاسیر، اخیرا اخباری مبنی بر تولید جایگزین پراید توسط شرکت ایران خودرو منتشر شده است. اما سؤال اصلی این است که آیا می‌توان در شرایط فعلی اتومبیلی مجهز به تکنولوژی روز را با قیمت پراید به فروش گذاشت؟

با جایگزین پراید بیشتر آشنا شوید

شرکت ایران خودرو مدت زیادی است که روی پروژه تولید اتومبیل جمع و جوری در کلاس A تمرکز کرده است. اتومبیلی که تا پیش از این احتمال داده می‌شد بر پایه محصولات کیا یا رنو باشد. اما اخبار جدید حاکی از آن است که این اتومبیل روی پلتفرم رنو کوئید و با بهره‌مندی از پیشرانه ۳ سیلندر ایران خودرو به تولید خواهد رسید. این پیشرانه می‌تواند ۷۲ اسب بخار قدرت را به همراه ۹۸ نیوتن‌متر گشتاور به تولید برساند. از سوی دیگر مشخص شده است که طول این محصول از ۳ متر و ۶۰ سانتی‌متر کمتر خواهد بود. با توجه به این مسائل مشخص می‌شود که با اتومبیل ارزان قیمت و اقتصادی مواجه خواهیم بود. این خودرو طراحی مستقلی دارد و از المان‌های مورد نظر در محصولات ایران خودرو پیروی‌می‌کند.

لازم به ذکر است که شرکت ایران خودرو همزمان با کار روی پروژه بنزینی،‌ پروژه نمونه برقی این اتومبیل جمع و جور را نیز در شرکت تحقیق، طراحی و توسعه موتور ایران خودرو (ایپکو)‌ آغاز کرده است.

شرکت ایران خودرو تا پیش از بر هم خوردن برجام در تلاش بود تا با همکاری شرکت رنو اتومبیل کوئید را به تولید برساند. اما با تحریم صنعت خودرو کشور شرکت‌های خارجی همکاری خود با طرف ایرانی را نیمه کاره رها کردند و به دنبال این موضوع ایران خودرو تصمیم گرفت اتومبیلی را با الگوبرداری از رنو کوئید تولید و عرضه کند. هم‌اکنون به نظر می‌رسد که تولید جایگزین پراید در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است.

جایگزین پراید چه زمانی روانه بازار کشور می‌شود؟

با این وجود، ورود اتومبیل قیمت مناسب و بهره‌مند از فناوری‌های روز دنیا به بازار کشور، می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد. اگرچه شرکت ایران خودرو تا به امروز در ارتباط با زمان دقیق تولید و عرضه این اتومبیل صحبتی نکرده است. تا پیش از این نیز اخباری مبنی بر ورود چانگان بنی و داتسون گو به بازار کشور به عنوان جایگزین پراید، منتشر شده بود اما هیچ‌گاه شاهد حضور آن‌ها نبودیم.

در آن طرف میدان شرکت سایپا نیز اتومبیل‌هایی را مانند ساینا، کوئیک R و S به عنوان جایگزین پراید به بازار کشور عرضه می‌کند. محصولاتی که نمی‌توان چندان روی آن‌ها به عنوان جایگزین پراید پرطرفدار حساب کرد، چرا که آن‌ها از پلتفرم و پیشرانه ارتقا یافته پراید بهره می‌برند.

مدل خودروکوئیکساینا
پیشرانه4 سیلندر خطی M15 یورو 44 سیلندر خطی-M15 یورو ۴
حجم موتور1503 سی‌سی1503 سی‌سی
حداکثر قدرت87 اسب بخار87 اسب بخار
حداکثر گشتاور128 نیوتن‌متر128 نیوتن‌متر
گیربکسدستی پنج سرعتهدستی پنج سرعته
مصرف سوخت (ترکیبی) در ۱۰۰ کیلومتر7.14 لیتر7.02 لیتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت13 ثانیه8/12 ثانیه
ظرفیت باک سوخت41 لیتر41 لیتر
حداکثر سرعت160 کیلومتر بر ساعت175 کیلومتر بر ساعت