انفجار بمب هسته ای

ویدیویی ترسناک از انفجار بمب هسته ای زیر دریا

در این مطلب می‌توانید ویدیویی ترسناک از انفجار بمب هسته ای در زیر دریا را مشاهده کنید و از جزئیات این آزمایش اتمی مطلع شوید.

در آخرین سال‌های دهه 50 میلادی، یعنی تقریبا روزهای آغازین عصر اتمی، یک بمب هسته ای در دریا آزمایش شد که قدرت آن بسیار ترسناک و شگفت‌انگیز بود. آمریکایی‌ها در ماه می 1958 میلادی، طی یک آزمایش با اسم رمز Wahoo بمب اتمی جاذبه ای Mark 7 را در اعماق دریا منفجر کردند.

این آزمایش هسته‌ای در نزدیکی جزیره مرجانی Enewatek در جزایر مارشال انجام شد و طی آن بمب اتمی Mark 7 در عمق 500 فوتی آب منفجر شد. این بمب، یک بمب هسته‌ای تاکتیکال برای حمل شدن توسط جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها بود که در سال 1952 میلادی برای اولین بار رونمایی شد. قدرت انفجار بمب مارک 7 به 9 کیلوتن می‌رسید که تقریبا دو سوم بمب اتمی هیروشیما قدرت داشت. همانطور که در ادامه در ویدیو مشاهده می‌کنید، این بمب هسته ای قدرت عظیمی داشت، اما با وجود این بمب‌های بسیار قدرتمندتری هم وجود داشتند؛ به عنوان مثال در سال 1961 بمب گرماهسته‌ای B53 معرفی شد که قدرت انفجاری آن به 9 مگاتن می‌رسید.

در این آزمایش هسته‌ای، بمب Mark 7 در اعماق دریا منفجر شد و پس از آن کوهی از ذرات آب شکل گرفت و چند ثانیه بعد ارتفاع این گنبد متشکل از ذرات آب به 260 متر رسید. اما سوالی که اکنون به وجود می‌آید این است که این آزمایش چه بلایی بر سر اکوسیستم دریایی و موجودات آبزی آورد؟ قطعا چنین بمبی با این میزان قدرت، جانوران دریایی زیادی را از بین برده و حتی ممکن است تا سال‌ها در اکوسیستم آن منطقه تاثیرگذار بوده باشد.

انفجار بمب هسته ای

یکی دیگر از آزمایش‌های هسته ای آمریکا در دریا

به عنوان مثال، مایکل جاسنی، مدیر بخش حفاظت از پستانداران دریایی در سازمان شورای دفاع از منابع طبیعی در خصوص آزمایش بمب‌ها در دریاها و اقیانوس‌ها می‌گوید پس از انفجاری در این سطح، احتمالا تعداد زیادی از آبزیان تا فاصله چند کیلومتری بر اثر انفجار می‌میرند و انتظار می‌رود تا فاصله حداقل ده کیلومتری هم برخی جانداران دچار جراحت‌های دائمی بشوند؛ مثلا حس شنوایی خود را از دست بدهند.

انفجار مواد منفجره در دریا باعث ایجاد موج ضربه‌ای و انرژی صوتی می‌شود و گزارش‌های زیادی از آسیب رساندن این آزمایش‌ها به پستانداران بزرگ در اقیانوس‌ها به ثبت رسیده است. نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا در سال 2013 میلادی قبول کرد که تمرین‌ها و آزمایش‌هایش می‌تواند صدها نهنگ و دلفین را ظرف پنج سال سهوا بکشد و به هزاران جانور دریایی صدمه بزند.

در انتها می‌توانید ویدیوی ترسناکی از انفجار بمب هسته ای در اعماق دریا را مشاهده کنید تا بیشتر به عظمت و قدرت آن پی ببرید.

ویدیوی انفجار بمب هسته ای آمریکا در اعماق دریا