یواز پاتریوت

یواز پاتریوت در برابر نیسان رونیز ؛ مقایسه گردن کلفت روسی با محبوب ژاپنی

یواز پاتریوت و نیسان رونیز به عنوان دو شاسی بلند آفرودی بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدامیک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟ در ادامه با مقایسه کامل آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

یواز پاتریوت و نیسان رونیز به عنوان دو شاسی بلند آفرودی بازار ایران محسوب می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های حرکتی متفاوتی را ارائه می‌دهند. پاتریوت به عنوان یک شاسی بلند روسی صفر کیلومتر مدتی قبل توسط شرکت سروش دیزل مبنا به بازار عرضه شد، اما نیسان رونیز حدود دو دهه در بازار ایران حضور دارد و مشتریان با پول مدل صفر یواز پاتریوت دنده ای می‌توانند مدل‌های کارکرده سالم این شاسی بلند ژاپنی را خریداری کنند. در ادامه این دو شاسی بلند آفرودی را به شکل کامل مورد مقایسه قرار خواهیم داد.

مقایسه نیسان رونیز با یواز پاتریوت

معرفی کوتاه

رونیز به عنوان یک شاسی بلند مستقل محسوب می‌شود که نیسان آن را برای بازارهای شرق آسیا مانند چین و تایوان طراحی کرده بود، اما پارس خودرو آن را در دهه 80 شمسی مونتاژ  و به بازار عرضه کرد. هاشم یکه زارع، مدیرعامل وقت پارس خودرو در آن زمان موفق شد قرارداد مناسبی را با شرکت ژاپنی نیسان به امضا برساند و طبق آن محصولات متعددی چون نیسان مورانو، قشقایی، تیانا، ماکسیما، سرانزا، نیسان پیکاپ و رونیز را به بازار عرضه کند.

یواز پاتریوت

نیسان شاسی بلند رونیز را با نام پالادین به بازار چین عرضه کرد و به عنوان مدل ارتقا پیدا کرده نیسان اکسترا توانست آمار فروش مناسبی را به ثبت برساند. این خودرو در سال 1382 تا 1389 شمسی با نام رونیز (نام روستایی در استان فارس) به بازار ایران عرضه شد. پارس خودرو تولید نیسان رونیز را در اواخر دهه 80 به دلیل موضوع آلایندگی و عدم تطبیق پلتفرم خودرو با استانداردهای روز متوقف کرد.

یواز پاتریوت

در طرف مقابل یواز پاترویت دنده ای در سال 1398 توسط شرکت سروش دیزل مبنا در منطقه آزاد سلفچگان مونتاژ و به بازار عرضه شد. این خودرو در ابتدا برای تامین ارگان‌های مختلف به بازار ایران راه پیدا کرد، اما این خودروساز در سال 1399 تصمیم گرفت آن را به اشخاص حقیقی نیز عرضه کند.

یواز پاتریوت

پاتریوت در بازارهای جهانی علاوه بر مصارف شخصی به عنوان یک شاسی بلند نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل این خودرو را باید در سطح یک خودرو Heavy Duty دانست. هم‌اکنون مشتریان قادرند نسخه‌های صفر کیلومتر و همچنین کارکرده یواز پاتریوت دنده‌ای را در بازه قیمتی 820 تا 950 میلیون تومان در بازار خریداری کنند.

بخش فنی

یواز پاتریوت

یواز پارتیوت از یک موتور 2.7 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولیدی از این موتور توسط گیربکس 5 سرعت دستی هیوندای به چرخ‌های عقب و جلو انتقال پیدا می‌کند. البته به‌زودی این خودرو به گیربکس 6 سرعت اتوماتیک پانچ نیز مجهز خواهد شد. این شاسی بلند روسی حدود 2125 کیلوگرم وزن داشته و امکان اضافه کردن 525 کیلوگرم جرم به آن نیز وجود دارد.

گفتنی است ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق به گونه‌ای است که در کاربری‌های نظامی می‌توان تا 2 تن جرم را به آن اضافه کرد. تنظیمات نحوه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو و عقب در این شاسی بلند روسی به شکل الکتریکی به انجام می‌رسد و مالکان می‌توانند آن را در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار دهند.

شرکت سازنده برای یواز پاتریوت از دیفرانسیل‌های یکپارچه در جلو و عقب استفاده کرده که نسبت به دیفرانسیل چند تکه و پیچشی خرابی کمتری را به همراه خواهند داشت. البته مشتریان باید به این نکته توجه کنند که خودروهای مجهز به دیفرانسیل‌های چند تکه نسبت به نسخه‌های دیفرانسیل یکپارچه هندلینگ بهتری را ارائه خواهند داد، اما از آنجایی که این خودرو از لحاظ کاربرد دیفرانسیل در کلاس خودروهای Heavy Duty قرار می‌گیرد، دوام و استهلاک دیفرانسیل‌های یکپارچه به عنوان نقطه وقت این شاسی بلند روسی محسوب می‌شود.

یواز پاتریوت

نیسان برای رونیز یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر را در نظر گرفته است که می‌تواند قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاور 208 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعت دستی نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو و عقب منتقل خواهد کرد. وزن این این شاسی بلند مونتاژی بازار ایران حدود 1770 کیلوگرم است. نحوه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو و عقب در نیسان رونیز به شکل مکانیکی به انجام می‌رسد و مالکان می‌توانند آن را در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار دهند. دیفرانسیل عقب نیسان رونیز از نوع یک پارچه است و در قسمت جلو از دیفرانسیل چند تکه بهره می‌برد.

ابعاد و اندازه

نیسان رونیز در ردیف شاسی بلندهای 5 نفره قرار می‌گیرد. طول این شاسی بلند ژاپنی 4560 میلی‌متر، عرض آن 1770 میلی‌متر و ارتفاع آن نیز 1830 میلی‌متر است. فاصله محوری این خودرو به 2650 میلی‌متر می‌رسد و به شکل استاندارد نیز حدود 225 میلی‌متر از سطح زمین فاصله دارد.

یواز پاتریوت

در طرف دیگر، یواز پاتریوت نیز یک شاسی بلند 5 نفره محسوب می‌شود. طول این شاسی بلند روسی 4896 میلی‌متر، عرض آن 1900 میلی‌متر و ارتفاع آن 1910 میلی‌متر اعلام شده است. فاصله محوری این خودرو به 2760 میلی‌متر می‌رسد و از سطح زمین نیز حدود 210 میلی‌متر ارتفاع دارد.

مقایسه ابعاد این دو خودرو نشان می‌دهد یواز پاتریوت یک شاسی بلند بزرگ‌تر بوده و به دلیل ارتفاع و فاصله محوری بیشتر می‌تواند برای سرنشینان فضای بیشتری را فراهم کند.

امکانات و تجهیزات

یواز پاتریوت

نیسان رونیز

در همین ابتدا باید گفت نیسان رونیز در دسته خودروهای ساده و کم آپشن قرار می‌گیرد. البته این خودرو حدود 20 سال قبل طراحی شد و در آن زمان چنین خودرویی جزو خودروهای پر آپشن محسوب می‌شد. از امکانات مدل‌های استاندارد این خودرو می‌توان به ۴ بلندگو، مه شکن جلو، تهویه مکانیکی دستی، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی و شیشه‌های برقی جلو و عقب اشاره کرد. البته مالکان به دلیل نوع طراحی این شاسی بلند می‌توانند به آن امکاناتی چون رهیاب ماهواره‌ای، دوبین عقب و نمایشگر لمسی را اضافه کنند.

یواز پاتریوت

یواز پاتریوت

در طرف مقابل یواز پاتریوت یک شاسی بلند با امکانات متعدد محسوب می‌شود که مجموعه‌ای از آپشن‌های رفاهی و ایمنی را ارئه می‌دهد. از امکانات این خودرو می‌توان به محفظه بار زیر صندلی‌های عقب، ۸ بلندگو، سامانه GSI تعویض دنده، نمایش صفحه موبایل روی نمایشگر خودرو، کولباکس داشبورد، زیر آرنجی ردیف عقب، سامانه ارتباط اضطراری SOS، گرمکن الکتریکی شیشه جلو، فن پرتاب باد مستقل برای سرنشیان عقب، تهویه الکتریکی اتوماتیک، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، گرمکن فرمان، چراغ روشنایی روز، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، سامانه شبیه ساز الکتریکی قفل دیفرانسیل، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و مدیریت حرکت در سراشیبی، سامانه مدیریت تعادل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ژیروسکوپ دیجیتال، نمایشگر لمسی، تریم داخلی چرم مصنوعی، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب و دو کیسه هوا اشاره کرد.

علاوه بر این امکانات، مشتراین یواز پاتریوت قادرند از شرکت سروش دیزل برای این خودرو قفل دیفرانسیل برقی محور عقب را سفارش دهند که البته حدود 50 میلیون تومان قیمت دارد.

قابلیت‌ها

نیسان رونیز جزو آن دسته از خودروهای دو دیفرانسیل محسوب می‌شود که می‌تواند با قابلیت‌های متعددی خود علاقه‌مندان به آفرود را هیجان‌زده کند. مشتریان می‌توانند نیسان رونیز را در بازار با قیمت‌های مختلف خریداری کنند، اما قیمت سالم‌ترین مدل آن به 850 میلیون تومان می‌رسد. این شاسی بلند مونتاژی بازار جزو خودروهای کم استهلاک بازار برای علاقه‌مندان به آفرود محسوب می‌شود. گفتنی است مانند هر خودروی دیگری اگر مالکان فشارهای بیش از حدی به نیسان رونیز وارد کنند، هزینه‌های تعمیرات بالایی را به همراه خواهد داشت.

یواز پاتریوت

نیسان رونیز در بخش کیفیت نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد و می‌توان گفت پارس خودرو قطعات کابین را به خوبی مونتاژ کرده و اجزای مکانیکی نیز روی این شاسی بلند از کیفیت بالایی بهره می‌برند. البته این خودرو به دلیل نوع پیشرانه و وزن نمی‌تواند سرعت بالا و شتاب فوق‌العاده‌ای را ارائه دهد. طبق اطلاعاتی که در کاتالوگ این شاسی بلند ژاپنی درج شده، حداکثر سرعت رونیز حدود 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. ضمن این که به دلیل سیستم برقی قدیمی و به‌روز نبودن برنامه‌ریزی پیشرانه، این خودرو در سرعت‌های بالا بازدهی خوبی ندارد، اما به دلیل ضرایب خوب گیربکس و ضریب نهایی دیفرانسیل عملکرد آن در آفرودهای سبک و نیمه سنگین را در سطح مناسبی قرار دارد.

یواز پاتریوت

رونیز به عنوان یک شاسی بلند شاسی مستقل از پایداری و فرمان‌پذیری مناسبی نیز بهره می‌برد، اما این شاسی بلند ژاپنی آنچنان خودروی نرم و راحتی برای سرنشینان نخواهد بود و سرنشینان به ویژه در بخش عقب در سفرهای طولانی آسایش زیادی نخواهند داشت. رونیز با موتور 2.4 لیتری مصرف سوخت مناسبی را به همراه دارد. در واقع این شاسی بلند مونتاژی در شهر و جاده به ازای هر 100 کیلومتر کمتر از 14 لیتر بنزین مصرف می‌کند. وجود تجهیزات زیاد یکی دیگر از ویژگی‌های خوب نیسان رونیز محسوب می‌شود که مالکان قادرند طبق بودجه خود روی آن ویژگی‌های آفرودی نصب کنند.

در طرف مقابل، پاتریوت به عنوان یک شاسی بلند Heavy Duty در آفرود از دوام بالایی برخوردار است. این شاسی بلند روسی با وجود جرم خالص بالا قادر است در آفرودهای کویری، جنگلی و کوهستانی عملکرد بهتری از رونیز را ارائه دهد. همچنین در بخش سواری نیز پاتریوت نسبت به نیسان رونیز سواری نرم‌تری را به همراه دارد، اما به دلیل سواری نرم‌تر و حرکت‌های گهواره‌ای نسبت به رونیز تا حدی پایداری ضعیف‌تری نشان خواهد داد.

یواز پاتریوت

کابین یواز پاتریوت از متریال جذاب و دوست‌داشتنی بهره نمی‌برد و طراحان فقط به دلیل دوام بالا در برابر صدمات از آنها استفاده کردند. البته مونتاژ اجزای کابین این خودرو در سطح قابل قبولی قرار داشته و برای مشتریان رضایت‌بخش خواهد بود، اما در بخش کابین با وجود این که نیسان رونیز از امکانات رفاهی و ایمنی بهره نمی‌برد، اما دارای کابینی با ظاهر جذاب بوده و حس بهتری را برای سرنشینان به همراه خواهد داشت.

صندلی‌های یواز پاتریوت از طراحی به‌روزتری نسبت به صندلی‌های رونیز بهره می‌برند و به همین دلیل سرنشینان از راحتی بیشتری برخوردار خواهند شد. ضمن این که ابزارهای کمکی و ایمنی نیز باعث شده تا راننده پاتریوت اطمینان خاطر بیشتری را داشته باشد. با وجود ترمزهای ABS، EBD و سامانه کنترل پایداری مدیریت این شاسی بلند روسی در شرایط اضطراری بهتر و ایمن‌تر از نیسان رونیز خواهد بود. در بخش مصرف سوخت نیز یواز پاتریوت دارای وضعیتی مشابه با رونیز بوده و به ازای هر 100 کیلومتر حدود 13 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد.

پاتریوت صفر کیلومتر یا رونیز کارکرده ؟

یواز پاتریوت

نیسان رونیز در بازار ایران جزو شاسی بلندهای شناخته شده محسوب می‌شود و طی 18 سال اخیر توانست با قابلیت‌های متعدد نگاه بسیاری از علاقه‌مندان به آفرود را به خود جلب کند، اما در شرایط اقتصادی فعلی برای خرید یک رونیز کم کارکرد و مدل بالا یعنی مدل 1389 آن باید حدود 750 میلیون تومان هزینه کرد. همچنین برخی از مدل‌های سالم آن نیز حدود 850 میلیون تومان قیمت دارند. البته با چنین قیمتی همچنان نیسان رونیز جزو شاسی بلندهای خوش فروش بازار ایران بوده و بسیاری به آن علاقه دارند.

در طرف مقابل یواز پاتریوت یک گزینه صفر کیلومتر و کم کارکرد بوده و با بودجه‌ای مشابه رونیز کارکرده سالم قابل خریداری است. البته پاتریوت در بخش طراحی نسبت به رونیز در سطح بالاتری قرار نداشته و در بحث ویژگی‌های حرکتی و آفرودی نیز نمی‌توان تفاوت زیادی بین آنها پیدا کرد، اما به طور کلی پاتریوت یک شاسی بلند به‌روز بوده که امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری را با گارانتی به مشتریان ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که یواز پاتریوت توسط ارگان‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته نشان می‌دهد کیفیت و دوام پاتریوت مورد تایید است و جزو خودروهای جان سخت محسوب می‌شود. گفتنی است ساختار فنی پاتریوت باعث شده تا هزینه‌های نگهداری و استهلاک آن نسبت به رونیز اندکی کمتر باشد. همچنین خرابی این شاسی بلند روسی در فشارهای سنگین نیز کمتر خواهد بود.