تکنولوژی

تکنولوژی هایی که در سال ۲۰۲۱ به پایان خط رسیدند

در سال 2021 عمر تکنولوژی های مختلفی از جمله پروژه اینترنتی لون، آی مک پرو و هوم پاد اپل به پایان رسید. از این رو قصد داریم شما را با مهم‌ترین فناوری‌هایی که عمرشان در سال گذشته تمام شد آشنا کنیم.

تکنولوژی ها هر ساله به میزان چشمگیری پیشرفت می‌کنند و در دنیای فناوری همواره شاهد ظهور پروژه‌های نوآورانه مختلفی هستیم، اما در این میان عمر بسیاری از محصولات و خدمات به دلیل عدم موفقیت به پایان رسیده و جای خود را به ایده‌های جدید می‌دهند. در سال 2021 نیز شاهد توقف تولید محصولات مختلفی بودیم و خدمات متعددی نیز در حوزه تکنولوژی برای همیشه از دسترس کاربران خارج شدند. در همین راستا قصد داریم شما را با مهم‌ترین تکنولوژی هایی که عمرشان در سال گذشته به پایان رسید آشنا کنیم.

کدام تکنولوژی ها در سال ۲۰۲۱ به پایان خط رسیدند؟

خروج ال جی از بازار موبایل

تکنولوژی

شرکت ال جی که به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود در ابتدای سال 2021 با انتشار بیانیه‌ای از خروج خود از بازار موبایل خبر داد. دلیل اصلی این اقدام ال جی به استراتژی کسب و کار پیچیده آن مربوط می‌شود؛ استراتژی که ال جی چندین سال آن را دنبال کرده و به دلیل عدم پذیرش ایده‌های جدید مانند گوشی هوشمند ال جی وینگ در بازار نتوانست طی سال‌های اخیر به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند.

گفتنی است ال جی در سال 2013 توانست به سومین تولیدکننده بزرگ موبایل در جهان تبدیل شود، اما طی سال‌های گذشته از رقبایی چون اپل، سامسونگ، هواوی و شیائومی عقب افتاد. خروج ال جی از بازار موبایل باعث شد تا صنعت موبایل یک شرکت خلاق و نوآور را از دست بدهد.

توقف تولید هوم پاد اپل

تکنولوژی

اپل در سال 2021 تولید اسپیکر هوشمند هوم پاد را متوقف کرد که البته باعث تعجب کاربران نشد؛ چرا که اپل از مدت‌ها قبل تصمیم گرفته بود تا به تولید این محصول خود پایان دهد. با وجود این که هوم پاد یک شکست برای اپل تلقی نمی‌شود، اما نمی‌توان آن را یک موفقیت بزرگ دانست. هوم پاد به عنوان یک اسپیکر باکیفیت و با قیمت مناسب وارد بازار شد، اما نتوانست با رقبایی چون آمازون و گوگل رقابت کند. البته با وجود توقف تولید هوم پاد، اپل به تولید هوم پاد مینی به عنوان یک اسپیکر کوچک ادامه خواهد داد.

توقف تولید آی مک پرو

تکنولوژی

آی مک پرو یکی دیگر از تکنولوژی هایی است که در سال 2021 عمرش به پایان رسید. اپل در سال 2017 با این وعده که آی مک پرو برای کاربران عملکرد یک کلاس ورک استیشن را به همراه خواهد داشت، این محصول را به بازار عرضه کرد. این گجت توانست تا حدودی به وعده خود عمل کند، اما طی سال‌های اخیر دیگر برای کاربران جذابیتی نداشت. در واقع آی مک پرو برای جامعه حرفه‌ای یک محصول آزمایشی بود، اما پس از گذشت 2 سال به یک کامپیوتر بی‌معنی تبدیل شد. البته اپل هنوز جانشینی برای این محصول خود در نظر نگرفته است.

توقف پروژه لون

تکنولوژی

آلفابت به عنوان شرکت مادر گوگل در ابتدای سال 2021 پروژه اینترنتی بالنی لون را که برای مناطق دورافتاده در نظر گرفته بود به صورت کامل متوقف کرد. این پروژه یک دهه پیش توسط گوگل راه‌اندازی شد، اما به دلیل هزینه‌های بالا و مدل تجاری غیر پایدار به پایان عمر خود رسید. لون بعد از پروژه خودران ویمو به عنوان یکی از پرتبلیغ‌ترین پروژه‌های آلفابت محسوب می‌شود. این پروژه در مناطق محروم که در آنها امکان ساخت شبکه‌های اینترنتی مخابراتی وجود نداشت، اتصال سلولاری را ارائه می‌داد. در واقع گوگل توانسته بود طی این پروژه به کمک بالن‌های بزرگی در آسمان به کاربران خدمات اینترنتی را ارائه دهد.

تعطیلی اپلیکیشن هاوس پارتی

تکنولوژی

هاوس پارتی (Houseparty) به عنوان یک اپلیکیشن ویدیویی اجتماعی در دوران شیوع کرونا توانست به میزان چشمگیری رشد پیدا کند، اما در اکتبر سال 2021 فعالیت آن به پایان رسید. هاوس پارتی یک سرویس چت ویدیویی محسوب می‌شود که در سال 2016 عرضه شد و در ادامه اپیک گیم در سال 2019 با خرید آن توانست هاوس پارتی را به میزان چشمگیری توسعه دهد، اما روند رو به رشد این اپلیکیشن به دلیل وجود رقبای قدرتمند متوقف شد.

تعطیلی اپلیکیشن پریسکوپ

تکنولوژی

توییتر اپلیکیشن پخش زنده پریسکوپ را در ابتدای سال 2021 برای همیشه تعطیل کرد. البته این خبر برای کاربران شوکه‌کننده نبود و بسیاری انتظار تعطیلی آن را داشتند. هنگامی که اپلیکیشن پریسکوپ به بازار عرضه شد، مورد استقبال بسیاری قرار گرفت، اما ورود تیک تاک و اینستاگرام باعث شد تا به شدت کاربران آن کاهش پیدا کند. توییتر در سال 2015 این اپلیکیشن را به مبلغ 100 میلیون دلار خریداری کرد.

شکست اپلیکیشن هایک استیکرچت

تکنولوژی

هایک استیکرچت یکی دیگر از تکنولوژی هایی بود که بسیاری انتظار داشتند در سال 2021 عمرش به پایان برسد و همین امر نیز محقق شد. کاوین بهاراتی میتال در سال 2012 این اپلیکیشن را به عنوان رقیب واتس اپ در کشور هند عرضه کرد، اما در فضای ارتباطات و چت قادر به رقابت با واتس اپ نبود. این اپلیکیشن در سال 2015 حدود 70 میلیون کاربر داشت، اما در سال 2021 برای همیشه تعطیل شد.

تعطیلی تیم توسعه بازی گوگل استادیا

تکنولوژی

گوگل در ابتدای سال 2021 از تصمیم خود برای تعطیلی سرویس پخش بازی استادیا (Stadia) خبر داد. البته در همان ابتدای راه‌اندازی این بخش نیز بسیاری از کارشناسان سرویس بازی ابری گوگل را پروژه‌ای موفقیت‌آمیز نمی‌دانستند، اما کسی تصور نمی‌کرد این شرکت به این سادگی این پروژه را تعطیل کند. این پروژه شکست خورده گوگل نشان می‌دهد برخورداری از منابع زیاد به معنای موفقیت در بازار رقابتی بازی‌ها نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*