واردات خودروی دست دوم

نگاهی به قوانین واردات خودروی دست دوم در کشورهای خارجی

برخی از کشورها برای واردات خودروی دست دوم به بازار خود محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. برخی نیز بدون هیچ محدودیتی پذیرای خودروهای کارکرده هستند.

در حال حاضر ۳۶ کشور جهان در بازار خودروهای وارداتی فعالیت دارند که از جمله آن‌ها امارات متحده عربی، کامبوج، کانادا،‌ شیلی،‌ ایرلند،‌ انگلستان، روسیه،‌ جامائیکا، عربستان، مالزی و پاکستان هستند.

برای ورود خودروی دست دوم به بازار بعضی از این کشورها محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده،‌ اما بازار برخی دیگر نیز بدون هیچ محدودیتی پذیرای خودروهای دست دوم است و این اتومبیل‌ها برای ورود به بازار این کشورها تنها باید با استانداردهای رانندگی مطابقت داشته باشند.

بعضی از این کشورها تنها پذیرای خودروهای وارداتی دست دومی هستند که در کشور مبدأ معاینه فنی شده باشند. برخی دیگر نیز برای ورود خودروی دست دوم محدودیت حداکثر سن ۵ سال را در نظر گرفته‌اند. در آن طرف میدان برخی دیگر نیز بازار خودروی خود را تنها به روی اتومبیل‌های دست دوم ۲۵ سال به بالا باز گذاشته‌اند.

هم‌اکنون بازار خرید و فروش خودروهای خارجی دست دوم ۱۵ سال به بالا نیز در کشور ما داغ است و این اتومبیل‌ها با قیمت نجومی در کشور ما معامله می‌شوند. در صورتی که این اتومبیل‌ها با قیمت معقولانه‌تری به بازار کشور ما ورود پیدا کنند،‌ بازار کمی سر و سامان خواهد گرفت.

به عنوان مثال سانتافه مدل ۲۰۰۸ با کارکرد حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر در بازار آمریکا با قیمت حدود ۵ تا ۷ هزار دلار معادل با ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در صورتی است که برای خرید این خودرو در ایران باید مبلغی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان را کنار گذاشت و حتی فروشندگان آن را ۹۰۰ میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری کرده‌اند که در مقایسه با بازار سایر کشورها ۴ تا ۵ برابر گران‌تر است.

اما در بازار خودروهای سنگین و تجاری شرایط کمی پیچیده‌تر است؛ به طوری که افرادی که قصد خرید یک اتومبیل با کارکرد ۴۰ سال به بالا را دارند باید نزدیک به یک میلیارد هزینه کنند. اصلی‌ترین مشکلی که بازار خودروهای سنگین با آن دست و پنجه نرم می‌کند این است که هم‌اکنون تقریبا هیچ عرضه‌ای صورت نمی‌گیرد و خودروسازان بعضی اوقات تعداد کمی از این اتومبیل‌ها را با هدف خاصی روانه بازار می‌کنند.

اتومبیل سنگینی که نمایندگی طی ۲ یا ۳ سال پیش آن را با قیمتی در حدود ۲۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند،‌ هم‌اکنون در بازار و نمایندگی با قیمت بیش از ۳ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

با این اوصاف باید بگوییم چنانچه بازار خودرو کشور به روی واردات خودروی دست دوم باز شود، شرایط بهتر خواهد شد و نیاز بازار به صورت حداکثری تأمین خواهد شد.

کشورهایی که برای واردات خودروی دست دوم محدودیتی ندارند

ورود خودروی دست دوم

برخی از کشورها مانند کنگو،‌ موزامبیک، زامبیا، اوگاندا و انگلستان هیچ محدودیتی در سن، تولید یا خصوصیات فنی در واردات خودروهای دست دوم قائل نیستند.

برخی از کشورهای دیگر نیز تنها یک محدودیت را برای واردات خودروهای دست دوم در نظر گرفته‌اند و بر اساس آن فرمان خودرو باید واقع در سمت چپ آن‌ها باشد. از جمله این کشورها قزاقستان،‌ امارات،‌ عربستان و ویتنام هستند.

  • ایرلند

کشور ایرلند به منظور واردات خودروهای دست دوم محدودیتی را در نظر نگرفته است،‌ اما بر اساس میزان آلایندگی این خودروها و همچنین شناسه آن‌ بر استفاده و واردات آن‌ها مالیات اعمال می‌کند.

  • روسیه

کشور روسیه مجوز واردات را تنها برای خودروهای دست دومی صادر می‌کند که سن آن‌ها از ۵ سال کمتر باشد و همچنین به قطعه شرایط اضطراری اتوماتیک یا خودکار نیز مجهز شده باشند.

  • نیوزلند

بازار نیوزلند تنها پذیرای خودروهای دست دومی است که دارای آلایندگی ۳ رقمی باشند و همچنین از سیستم کنترل پایداری الکترونیک نیز بهره‌مند باشند. علاوه بر این افرادی که قصد وارد کردن خودرو به بازار این کشور را دارند باید برای تمام اتومبیل‌ها تست MPI را ارائه دهند.

  • استرالیا

لازمه ورود خودروی دست دوم به بازار کشور استرالیا نیز دریافت مجوز است.

  • کانادا

کشور کانادا تنها پذیرای خودروهای دست دومی است که سن آن‌ها از ۱۵ سال پایین‌تر باشد.

کدام کشورها پذیرای خودروهای دست دوم نیستند؟

خودروی دست دوم

ورود خودروی دست دوم به بازار کشورهای تایلند، شیلی، میانمار،‌ آفریقای جنوبی و هند ممنوع است.

  • نیجریه

کشور نیجریه برای ورود خودروهای دست دوم ۲ محدودیت را اعمال کرده است. نخست این که فرمان این اتومبیل‌ها باید واقع در سمت چپ باشد و دوم این که باید کمتر از ۱۵ سال سن داشته باشند.

  • تانزانیا

کشور تانزانیا به منظور واردات خودروهای دست محدودیت خاصی را اعمال نکرده است، اما چنانچه این اتومبیل‌ها ۱۰ سال یا کمتر سن داشته باشند باید واردکننده حاضر به پرداخت مالیات بیشتری شود.

  • قبرس

قبرس مجوز واردات را تنها برای اتومبیل‌های کارکرده‌ای صادر می‌کند که سن آن‌ها از ۵ سال پایین‌تر باشد و همچنین خودروهای تجاری مانند اتوبوس،‌ کامیون و کامیونت برای ورود به این کشور باید کمتر از ۴ سال سن داشته باشند.

  • جامائیکا

بازار خرید و فروش خودروی دست دوم در کشور جامائیکا داغ است. این کشور تنها پذیرای خودروهای دست دومی است که سن آن‌ها از ۵ سال کمتر باشد و همچنین خودروهای شاسی بلند نیز برای ورود به این کشور باید کمتر از ۶ سال سن داشته باشند.

همچنین سن خودروهای تجاری نظیر کامیونت برای ورود به بازار این کشور باید کمتر از ۶ سال باشد،‌ سن اتوبوس باید از ۱۲ تا ۳۰ سال باشد و کامیون نیز باید کمتر از ۲۰ سال سن داشته باشد. لازم به ذکر است که خودروهای دست دوم به منظور ورود به بازار این کشور باید تست ATJ را پاس کرده باشند.

  • مالزی

مالزی مجوز واردات را تنها برای اتومبیل‌های کارکرده‌ای صادر می‌کند که حداقل ۱ و حداکثر ۴ سال سن داشته باشند.

  • مغولستان

برای ورود خودروی دست دوم به بازار این کشور محدودیتی در نظر گرفته نشده است،‌ اما اگر این خودروها کمتر از ۱۰ سال سن داشته باشند به آن‌ها معافیت مالیات تخصیص داده می‌شود.

  • پاکستان

دولت پاکستان واردات خودروی دست دوم را تنها برای مصارف شخصی مجاز اعلام کرده است و هیچ محدودیت دیگری را در نظر نگرفته است.

  • سریلانکا

سریلانکا تنها پذیرای خودروهای دست دومی است که کمتر از ۳ سال سن داشته باشند. البته شرایط برای واردات خودروهای تجاری بزرگ کمی متفاوت است و این خودروها باید حداکثر ۵ سال سن داشته باشند. اتومبیل‌ها به منظور ورود به بازار این کشور باید دو تست JAI و JEVIC پاس کرده باشند و همچنین از مؤسسه بین‌الملل بیرو وریتاس فرانسه نیز گواهینامه کنترل کیفیت داشته باشند.

  • کنیا

کشور کنیا برای ورود خودروی دست دوم دو محدودیت را اعمال کرده است. نخست این که سن خودرو حداکثر ۸ سال باشد و دوم این که واردکننده باید تست QSIJ را ارائه کند.

  • پرو

پرو مجوز واردات را تنها برای خودروهای دست دومی صادر می‌کند که سن آن‌ها از ۵ سال پایین‌تر باشد و علاوه بر این کارکرد آن‌ها نیز باید زیر ۸۰ کیلومتر باشد. خودروهای تجاری نیز به منظور ورود به بازار این کشور باید زیر ۹۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشند.

  • جمهوری دومینیکن

جمهوری دومینیکن برای واردات خودروهای دست دوم دو محدودیت را در نظر گرفته است. نخست این که باید فرمان این خودروها در سمت چپ قرار داشته باشد و دوم این که باید سن آن‌ها از ۵ سال کمتر باشد.

  • بولیوی

بولیوی نیز برای واردات خودروی دست دوم دو محدودیت را در نظر گرفته است. نخست این که سن این خودروها باید زیر یک سال باشد و دوم این که هرگز تعمیر نشده باشند. خودروهای تجاری نظیر کامیون نیز برای ورود به بازار این کشور باید کمتر از ۳ سال سن داشته باشند و هرگز تعمیر نشده باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*