تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک در برابر هیوندای اکسنت ؛ کدام بهتر است؟

تارا اتوماتیک و هیوندای اکسنت به عنوان دو سدان رده بالای بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدامیک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟ در ادامه این دو خودرو را به شکل کامل مورد مقایسه قرار خواهیم داد.

بازار خودروهای رده بالا کشور تا مدت‌ها به خودروهای چینی و برخی از خودروهای کره‌ای از جمله هیوندای اکسنت تعلق داشت، اما اخیرا ایران خودرو و سایپا سعی کردند با عرضه محصولاتی چون سایپا شاهین و تارا اتوماتیک با رقبای آسیای شرقی خود به رقابت بپردازند. در همین راستا قصد داریم ایران خودرو تارا اتوماتیک و هیوندای اکسنت مونتاژی بازار ایران را مورد مقایسه دهیم و شما را با مزایا و معایب آنها آشنا کنیم.

مقایسه تارا اتوماتیک با هیوندای اکسنت

بخش طراحی بیرونی

تارا اتوماتیک

طراحان ایران خودرو با ایجاد تغییراتی روی پژو 301 توانستند این سدان فرانسوی را به یک خودرو با ظاهر متفاوت تبدیل کنند. در طراحی ظاهری تارا به ویژه در نسخه اتوماتیک شاهد استفاده از جلوپنجره با طرح لانه زنبوری هستیم که در کنار سپر با خطوط معکوس و چراغ‌های روشنایی روز نصب شده در سپر توانستند نمای جذابی را به وجود آورند.

اما نمای کناری این خودرو ساده بوده و انتظار می‌رفت طراحان از خط شخصیتی تند و تیزتر استفاده می‌کردند. آینه‌های جانبی تارا اتوماتیک نیز جذاب به نظر می‌رسند. البته مدیران ایران خودرو قصد دارند در آینده نزدیک راهنماهای روی گلگیر را حذف کنند. رینگ‌های پژویی این سدان ایران خودرو نیز از طراحی زیبایی بهره می‌برند، اما استفاده از مدل‌های دو رنگ یعنی خاکستری متال و نقره‌ای مشابه پژو 2008 برای رینگ‌ها باعث می‌شد تا نمای خودرو به‌روزتر شود.

در نمای عقب تارا اتوماتیک چراغ‌های به هم پیوسته خودنمایی می‌کنند که البته باید آنها را از عناصر طراحی روز دنیا محسوب کرد، اما گرافیک داخلی آنها که گویا طراحان آنها را از عناصر معماری ایران الهام گرفته‌اند با انتقاد مشتریان مواجه شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک گرافیک داخلی چراغ‌های عقب در مدل اتوماتیک تغییر پیدا کند.

تارا اتوماتیک

در طرف دیگر، هیوندای اکسنت مونتاژی قرار دارد که کرمان موتور به دلیل تحریم مجدد صنعت خودرو بلافاصله مونتاژ آن را متوقف کرد و در حال حاضر مدل‌های صفر کیلومتر این خودرو به صورت محدود با مدل 1397 در بازار وجود دارد. در نمای جلوی هیوندای اکسنت یک جلوپنجره چند ضلعی و بزرگ به چشم می‌خورد. اکسنت با زبان طراحی نسل قبل هیوندای طراحی شده و به همین دلیل اندکی از مد افتاده محسوب می‌شود، اما به دلیل هماهنگی طراحی و دقت مونتاژ در سطح مناسبی جای دارد.

تارا اتوماتیک

در نمای کناری هیوندای اکسنت رینگ‌های آلومینیویی دو رنگ را می‌بینیم که نسبت به تارا اتوماتیک ظریف‌تر و به‌روزتر هستند. خط شخصیت خودرو نیز از گلگیر جلو آغاز شده و پس از گذر از روی دستگیره‌ها تا چراغ عقب امتداد دارد. این خط باعث شده تا هیوندای اکسنت نسبت به تارا از نمای تیزتر و پویاتری برخوردار شود.

نمای عقب هیوندای اکسنت نسبت به تارا برتری نداشته و می‌توان با ارفاق آن را در سطح نمای عقب تارا اتوماتیک قرار داد. در واقع طرح فیزیکی چراغ‌های و گرافیک داخلی آن کاملا قدیمی بوده و در بخش عقب این خودروی مونتاژی هیچ نوع نوآوری دیده نمی‌شود.

بخش طراحی داخلی

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

کابین تارا اتوماتیک به میزان زیادی به پژو 301 شباهت دارد، البته تفاوت آنها در این است که تارا اتوماتیک از قالب‌های تودری فاز 3 پژو 301 سود می‌برد. غربیلک فرمان تارا اتوماتیک از طرح زیبایی برخوردار شده، اما بدون شک اهرم دنده این خودرو به عنوان زیباترین بخش کابین محسوب می‌شود که توانسته ظاهر شیک و زیبایی را به وجود آورد.

طراحان دکمه استارت تارا اتوماتیک را مشابه برخی از محصولات گروه PSA مانند پژو 508 نسل قبل و سیتروئن C3-XR در سمت چپ فرمان نصب کردند. سانروف این خودرو نیز از ابعاد مناسبی بهره می‌برد. همچنین ایران خودرو با استفاده از تریم چرم و پارچه توانسته فضای کابین این سدان خود را لوکس‌تر و جذاب‌تر کند.

طراحان فضای کابین را نیز به خوبی مهندسی کردند و به همین دلیل تارا اتوماتیک نسبت به ابعاد بدنه کابین جاداری را ارائه خواهد داد. به طور کلی این سدان جدید ایران خودرو نسبت به دنا پلاس و حتی هیوندای اکسنت نیز فضایی راحت‌تری را ارائه خواهد داد؛ چرا که فاصله محوری تارا اتوماتیک 2652 میلی‌متر بوده و این میزان برای هیوندای اکسنت 2570 میلی‌متر است. از این رو سرنشینان تارا اتوماتیک از فضای پای راحت‌تری نیز بهره خواهند برد.

تارا اتوماتیک

هیوندای اکسنت

در طرف مقابل، هیوندای اکسنت مونتاژی نیز همانند سایر خودروهای اقتصادی از داشبوردی نسبتا ساده اما شیک بهره می‌برد. بسیاری از متریال کابین این خودرو کره‌ای از جنس پلاستیک باکیفیت هستند. البته طراحان هیوندای به جای پوشش چرم برای صندلی‌ها از پارچه‌ای نسبتا باکیفیت استفاده کردند. داشبورد اکسنت از ارگونومی مناسبی بهره می‌برد، اما پنل میانی آنها از لحاظ بصری بیش از حد باریک به نظر می‌رسد. همچنین باید گفت مکانیزم پله‌ای گیربکس 4 سرعته و طراحی اهرم تعویض دنده نیز قدیمی است.

امکانات و تجهیزات

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک از امکانات مختلفی چون سیستم تهویه دیجیتال، سنسور نور و باران، صندلی‌های جلو برقی، تریم داخل چرم و پارچه، فرمان چرمی، آینه‌های تاشو برقی، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری و هرزگردی، سیستم پایش فشار باد تایرها، دوربین و سنسور عقب، دی لایت، کلیدهای کنترلی روی فرمان، بلوتوث، میرور لینک، مانیتور، فرمان برقی، کروز کنترل، 4 عدد کیسه هوا، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید بهره می‌برد. تارا اتوماتیک را با چنین امکاناتی باید کامل‌ترین خودروی تولیدی با برند ملی محسوب کرد.

تارا اتوماتیک

هیوندای اکسنت

در طرف مقابل، از امکانات هیوندای اکسنت مونتاژی بازار ایران می‌توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، سامانه کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها، دوربین و سنسور عقب، کلیدهای کنترلی روی فرمان بلوتوث، مانیتور، مانیتور، سیستم ورود و استارت دکمه‌ای، سانروف و 6 عدد ایربگ اشاره کرد.

هیوندای اکسنت نسبت به تارا اتوماتیک فاقد تریم چرمی، صندلی‌های برقی، آینه‌های تاشو برقی، سنسور باران، و کروز کنترل است، اما نسبت به تارا از سیستم تهویه اتوماتیک و 2 کیسه هوای بیشتر نیز بهره می‌برد. در واقع در بخش آپشن‌های ایمنی و رفاهی باید گفت تارا اتوماتیک به امکانات متعددی مجهز شده و از این نظر در سطح مناسبی جای می‌گیرد.

مشخصات فنی

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

ایران خودرو تارا به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 114 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 6 سرعت اتوماتیک نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر به شکل ترکیبی حدود 7.06 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد.

تارا اتوماتیک

هیوندای اکسنت

در طرف مقابل هیوندای اکسنت نیز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که قادر است قدرتی برابر با 112 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر را تولید کند. یک گیربکس سرعت اتوماتیک نیز قدرت این پیشرانه را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این خودرو کره‌ای به ازای هر 100 کیلومتر حدود 7.5 لیتر به شکل ترکیبی سوخت مصرف می‌کند.

پیشرانه هیوندای اکسنت حدود 8 اسب بخار قدرت و 11 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه تارا اتوماتیک تولید می‌کند. همچنین وزن اکسنت نیز نسبت به تارا حدود 100 کیلوگرم کمتر است، اما هیوندای اکسنت به دلیل گیربکس 4 سرعته در عمل نسبت به تارا اتوماتیک برتری خاصی نخواهد داشت.

جمع‌بندی

به طور کلی ایران خودرو تارا اتوماتیک در تمام بخش‌ها موفق ظاهر شده و در صورت بازاریابی مناسب، گسترش خدمات پس از فروش، رفع برخی از ایرادهای مونتاژی و ضعف‌های طراحی می‌تواند به خوبی با رقبای چینی و برخی از رقبای کره‌ای نظیر هیوندای اکسنت به رقابت بپردازد و حتی در مقابل آنها به پیروزی برسد.