بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021 که هوش از سر شما می برند

شفق قطبی پدیده‌ای بی‌نظیر و جذاب است. در ادامه بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021 را از دست ندهید.

شفق قطبی یکی از زیباترین پدیده‌هایی است که می‌توان در سراسر جهان دید. این پدیده نام یکی از اشخاص مشهور نیست، بلکه این پدیده شگفت انگیز، همان نورهای قطبی است که بیشتر به عنوان نورهای شمالی شناخته می‌شوند. (ممکن است گیج کننده باشد چرا که شفق قطبی در قطب جنوب نیز وجود دارد.)

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021 را تماشا کنید

مهم نیست که چند بار آنها را دیده‌ایم زیرا آنها ما را شگفت زده نمی‌کنند بلکه ما را غرق در زیبایی مطلق خود می کنند که نوعی هیپنوتیزم است. به این ترتیب پدیده شفق قطبی شایسته جاودانه شدن توسط دوربین‌ها است و تصاویری که به بهترین شکل آنها را ثبت می‌کنند، شایسته دریافت جایزه هستند؛ به همین خاطر Capture The Atlas تصمیم گرفته جایزه سالانه‌ای برای یکی از بهترین گنج‌های طبیعی زمین (شفق‌های قطبی) در نظر بگیرد.

عکس‌های شفق قطبی هر ساله تغییر می‌یابند و اگر به آنها توجه کنید، متوجه تفاوت‌های این تصاویر نسبت به سال گذشته می‌شوید. در حال حاضر بیایید از دیدن این تصاویر و مناظر لذت ببریم. در ادامه تصاویری را به همراه توضیحات عکاس آن می‌خوانیم.

1.دره لوی – فنلاند

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

می‌دانم که سفر اغلب مهمتر و به یاد ماندنی‌تر از نتیجه مورد نظر است و بعد از اینکه این عکس را گرفتم، فکر می‌کنم این سفری برای به خاطر سپردن بود. پیاده روی طولانی نبود اما وقتی کفش مناسب پیاده‌روی در برف ندارید و با هر قدمی که بر می‌دارید نیم متر درون برف فرو می‌روید، مسیر پنجاه برابر طولانی‌تر به نظر می‌رسد.

دفعه بعدی که به آن منطقه بروم، مسیرهای اسکی رو را دنبال خواهم کرد. تمام مسیر تا کابین بابانوئل نیمه ابری بود و هیچ نشانه‌ای از شفق قطبی وجود نداشت اما سرانجام توانستم چیزی را که دنبالش بودم، ثبت کنم. همچنین توانستم پیش از آنکه نمایش واقعی شفق‌های قطبی شروع شود، چندتا عکس مناسب از راه شیری در زمستان بگیرم.

2. جنگل نورها، آلاسکا – ایالات متحده

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

مارک آداموس، نویسنده عکس «جنگل نورها» در مصاحبه‌ای اختصاصی در مورد شفق‌های قطبی گفته است:

شفق قطبی منظره‌ای است که مطمئناً ارزش تلاش کردن را دارد. با این حال تماشای آن با یک دوربین قوی آسان‌تر از تماشای آن با چشم است. تماشای رقصیدن و حرکات آنها با رنگ‌های منحصر به فردی که دارند، اعجاب انگیز است؛ مخصوصاً اینکه بدانید شب‌ها حدود 12 بار در نزدیکی قطب شمال پدیدار می‌شوند. البته بعضی شب‌ها کمتر پیدا می‌شوند و برخی شب‌ها هم اصلا بیرون نمی‌آیند.

سرگردان شدن در اطراف جنگل‌های پوشیده از یخ سرماریزه، یکی از جادویی‌ترین و در عین حال دشوارترین تجربه‌ها است. دما حوالی منفی 30 درجه سانتی گراد است و در بوران و برف شدیدی که پیش رو است و نور کمی که وجود دارد، چالش‌های جدیدی در پیاده روی ایجاد می‌کند. برای ثبت تصویری همچون تصویر بالا، نور دوربین را در گرگ و میش طوری تنظیم کردم که می‌بینید.

3. زیر باران مرمر سبز، آرخانگلسک – روسیه

خیلی وقت بود که رویای گرفتن چنین تصویری را داشتم؛ می‌توان گفت تقریباً از زمانی که اولین دوربین SLR نیکون را گرفتم. چندین سال پشت سر هم، زمانی که آب و هوا مساعد و شرایط شغلی‌ام نیز رو به راه بود، آماده شدم و به منطقه Kurtyaevo در نزدیکی سورودوینسک (Severodvinsk) رفتم.

این مکان بیشتر به خاطر چشمه‌های معدنی با خواص درمانی و نیز به علت وجود کلیساهای قرن هجدهمی و کلیساهای تازه بازسازی شده، شناخته شده است. در شبی که این عکس گرفته شد، در منطقه Kurtyaevo، هوا صاف اما سرد بود. دماسنج خارج از شهر، دمای منفی 28 درجه سانتی گراد را نشان می‌داد.

سکوتی که در اطراف در جریان بود را گاه به گاه، صدای شکسته شدن تکه چوبی از بالای درخت، می‌شکست. من و ماکسیم زلیانین ساعت‌ها می‌شد که داشتیم از روشنایی کم نور عکس می‌گرفتیم. گویی تلالو شفق‌های قطبی نمی‌خواستند سر بر آورند.

با دو دوربینی که روی سه پایه نصب شده بودند، چندین عکس برای ساخت یک تایم لپس گرفتم. وقتی زمان از نیمه شب گذشت و دما به زیر 30 درجه سانتی گراد رسید، شاتر دوربین شروع به یخ زدن کرد. موقع برگشتن به شهر بود.

اما به محض اینکه وسایلمان را در کوله پشتی گذاشتیم، شفق‌های قطبی همچون مارهایی درخشان در آسمان شب پدیدار شدند که در معیت سایه‌های زرد و صورتی می‌درخشیدند؛ بله نشانه‌هایی از شروع شفق قطبی بود! دیری نپایید که آسمان با برقی درخشان روشن شد و در هر سوی آسمان شفق‌های قطبی مثل مار به دور خود می‌پیچیدند.

4. مورمانسک – روسیه

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

زمستان گذشته به روسیه سفر کردم. از دریای بارنتز عبور کردم و به سمت «لبه جهان» در قطب شمال رفتم. ماجراجویی من همراه با طوفان و کولاک بود اما در عوض به شفق‌های قطبی ارزشمندی برخوردم.

من این تصویر را در شبه جزیره Kolskyi گرفتم، و نکته شگفت انگیز در مورد این منطقه این است که بیشتر رودخانه‌ها حتی در دمای 35 درجه سانتی گراد یخ نمی‌زنند. آن شب سه پایه دوربینم به کلی یخ زد و در حالی که با چکمه‌های بلند توی آب فرو رفته بودم، منتظر شفق‌های قطبی بودم. فقط یک «بانیا» (نوعی سونای بخار روسی) می‌تواست یخ بدنم را آب کند.

5. کلیسای شفق قطبی، سنجا – شمال نروژ

تصویری که می‌بینید روایتگر یکی از بهترین شب‌های زندگی من با شفق‌های قطبی در سنجای شمال نروژ است. منظره‌ای بسیار شگفت انگیز بود؛ مناظر پوشیده از برف، کوه‌های دیدنی و شفق رقصانی که همه چیز را به رنگ سبز در می‌آورد. واقعا یک شب عالی بود و البته هوا معتدل‌تر شده بود.

شفق قطبی اندکی پس از ورود من به آن منطقه ظاهر شد و تا مدت‌ها درخشید. واقعا خوشحال و خرسند بودم از این منظره اعجاب انگیز و شاد و سرحال به خانه برگشتم.

6. در آغوش گرفتن بانوی سبز، جنوب شرقی ایسلند

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

شفق شمالی یکی از جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی است. امسال برای تماشای شفق قطبی بی‌نظیر بود. گر چه بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی در ایسلند از پاییز تا اوایل بهار است اما من عکس بالا را در اواخر بهار در جنوب شرقی ایسلند انداختم.

بعد از سه روز عکاسی بی‌وقفه از آتشفشان‌ها بدون اندکی استراحت، واقعا خسته بودم و رمقی نداشتم اما هنگامی که شاخص KP (شاخص ژئومغناطیسی موثز بر لایه یونوسفر زمین) به عدد 4 رسید، متوجه شدم که نباید خوابید.

برای عکاسی از شفق‌های شمالی، پس زمینه مناسبی یافتم و آنگاه منتظر ظهور این پدیده شگفت انگیز شدم. ناگهان، درست در همان جایی که می‌خواستم شروع به رقصیدن کرد؛ درست در بالای دامنه کوه! شب طولانی بود اما به قدری هیجان داشتم که تا صبح بیدار ماندم.

7. شفق قطبی استرالیا، تاسمانی

تاسمانی جنوبی‌ترین ایالت استرالیا است. این ایالت علاوه بر داشتن خطوط ساحلی زیبا، جنگل‌های بارانی و پارک‌های ملی زیبایی برای عکاسی دارد و از همه مهمتر اینکه می‌توانیم شاهد شفق‌های قطبی در آن باشیم چرا که در جنوبی‌ترین نقطه کشور قرار داریم.

من فقط توانستم سه شفق را ببینم که به نظرم از جمله زیباترین و ماندگارترین تصاویر عمرم بود. در دو مورد دیگری که از شفق‌های قطبی عکاسی کردم، فقط از پشت دوربین درخشندگی دیده می‌شد اما این بار همه چیز واضخ بود. طبیعت درخشش خودش را به رخ کشید و من ساعت‌ها محو تماشای آن بودم. نمی‌توانم منتظر رقص بعدی بانوی سبز باشم!

8. گردباد، شبه جزیره ریکیانس – ایسلند

شب 30 اکتبر 2021 بود. چند روزی می‌شد که در ایسلند بودم و هشدار داده شد که یک طوفان بزرگ خورشیدی به تازگی رخ داده و نتیجتاً یک یا دو روز دیگر شفق قطبی ظهور خواهد کرد. از قضا من رهبر یک گروه عکاسی بودم و نمایش در شب اول آغاز شد.

نیازی نیست که بگویم شرکت کنندگان خیلی خوش شانس بودند. نه تنها به این علت که تماشای این شفق قطبی به عنوان مراسم استقبال نصیبشان شد بلکه، شبه جزیره ریکیاویک تنها منطقه در کل کشور با آسمانی صاف بود.

با صبر و حوصله به تماشای شفق‌های قطبی که در سراسر آسمان بودند، نشستیم. یک ساعت طول کشید تا نمایش اصلی شروع شد و بعد از آن فقط فریادهای شورانگیز و هیجان زده تماشاچی‌ها شنیده می‌شد. هر شفق قطبی مثل اثر انگشت هر فرد، منحصر به فرد و خاص است و هر کدام با سرعت‌های مختلف، اشکال مختلفی را در آسمان رسم می‌کنند.

9. ساکت و آرام، دریاچه تکاپو – نیوزلند

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

در حال سفر بودیم که هشدار ظهور شفق‌های قطبی در گوشی‌ام ظاهر شد؛ بنابراین شروع به جستجو برای یافتن مکانی مناسب برای عکاسی کردیم. سرانجام به دریاچه تکاپو رسیدیم و به محض اینکه خورشید غروب کرد، سر و کله شفق‌های شمالی در آسمان پیدا شد.

چند ساعت بعد، آسمان پر شد از رنگ‌هایی باورنکردنی و یکی از بهترین صحنه‌های سراسر عمرم بود. شفق قطبی پدیده مورد علاقه من در آسمان شب است و آن شب بسیار جذاب بود.

10. برای شفق شمالی، تریبرکا – روسیه

بهترین عکس های گرفته شده از شفق قطبی در سال 2021

طبیعت به شدت اسرارآمیز و غیرقابل پیش بینی است و مواقع بسیاری ما را در برابر پدیده‌های غیرقابل توصیف قرار می‌دهد. تصویر بالا در فوریه 2021 و در تریبرکا، منطقه Kolsky واقع در استان مورمانسک روسیه، در سواحل دریای بارنتز گرفته شده است.

آن شب واقعا خاص بود. تمام شرایط مورد نیاز برای عکاسی از شفق قطبی گردهم آمدند: یخبندان، ماه کامل، شبی صاف و بدون باد! هوا بسیار سرد و حوالی منفی 34 درجه سانتی گراد بود اما چنین شفق‌هایی سرما را از یادتان می‌برند. به لطف مهتاب، منظره پشت سر به خوبی روشن شد و تعادل مناسبی را با شفق قطبی بدست آوردم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*