تلسکوپ فضایی جیمز وب

ویدیویی بسیار دیدنی از لحظه جدا شدن تلسکوپ جیمز وب از راکت خود در فضا

ویدیویی که به تازگی منتشر شده، لحظه وداع تلسکوپ جیمز وب از راکت آریان 5 را نشان می‌دهد. این آخرین تصویر ثبت شده از James Webb است؛ پس تماشای آن را از دست ندهید.

دو هفته پیش که تلسکوپ جیمز وب عازم ماموریت شد، برای همیشه با ما خداحافظی کرد. برخلاف تلسکوپ فضایی هابل، Webb برای استفاده فضانوردان در فضا طراحی نشده و دیگر دست هیچ بشری به آن نخواهد رسید. این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری برای انجام وظیفه، به سیستم مادون قرمز خود متکی است و باید به اندازه کافی (1.5 میلیون کیلومتر) از زمین دور شود تا هیچ نوری در عملکرد آن ایجاد اختلال نکند.

مسیر حرکت و مقصد تلسکوپ جیمز وب

ویدیوی کوتاهی که آژانس فضایی اروپا منتشر کرده، جیمز وب را در حال جدا شدن از راکت حامل خود، آریان 5 نشان می‌دهد. این جداسازی، نخستین گام از پروسه یک ماهه‌ای است که به لنگر انداختن در یک منطقه پایدار گرانشی، موسوم به L2 ختم می‌شود. در آنجا این تلسکوپ به اصطلاح پارک می‌کند تا از حداقل سوخت استفاده کند.

مسیر یکطرفه به سمت منطقه L2، تلسکوپ جیمز وب را قادر به مطالعه روی مراحل اولیه پیدایش کیهان می‌سازد. در راه رسیدن به مقصد، این تلسکوپ تاکنون دو مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشته است: برافراشتن سپر حرارتی برای محافظت سیستم مادون قرمز؛ و آماده کردن آینه دوم!

ناسا برای آغاز به کار تلسکوپ، یک برنامه زمانی تدوین کرده؛ اما این زمانبندی قابل انعطاف است و به دستورهای صادر شده  از زمین بستگی دارد. این به مهندسان امکان می‌دهد که در صورت مواجهه با هر چیز غیرمترقبه، عملیات را متوقف یا تنظیم مجدد کنند. مثلا چند روز قبل هنگام مستقر کردن آینه‌ها، مشکلاتی به وجود آمد که به خیر گذشت.

آماده شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب برای شروع به کار اما دست‌کم 6 ماه دیگر طول می‌کشد. پس از استقرار در ناحیه پیش‌بینی شده و چینش دقیق آینه‌ها، چند رصد آزمایشی انجام خواهد شد و تا Webb رسما کار خود را آغاز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*