تارا برقی

اولین نمونه قابل تولید تارا برقی ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شود

مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو با اعلام این که تولید انبوه خودروهای برقی به ایجاد زیرساخت‌های ضروری نیاز دارد گفت اولین نمونه قابل تولید تارا برقی ایران خودرو تا پایان سال معرفی خواهد شد.

داود خسروی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو عنوان کرد برای تولید انبوه خودروهای برقی باید زیرساخت‌های ضروری ایجاد شود. وی در ادامه با اشاره به این که مدل آزمایشی تارا برقی در تیرماه 1400 معرفی شد گفت تبدیل پلتفرم خودروی بنزینی به برقی و طراحی پلتفرم ویژه خودروهای الکتریکی دو مسیر تولید خودرو در جهان محسوب می‌شوند که در ایران نیز ما این دو مسیر را در پیش گرفتیم.

رونمایی از اولین نمونه تولیدی تارا برقی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو با اعلام این که مدل صنعتی تارا برقی تا پایان سال رونمایی خواهد شد گفت طراحی پلتفرم جدید با مفهوم برقی هزینه چشمگیری در بر دارد، اما اگر خودرو برقی را با اعمال تغییراتی در پلتفرم‌های بنزینی موجود طراحی و تولید کنیم، هزینه‌های میلیارد دلاری را به همراه ندارد. همچنین خودروسازان خارجی مانند پژو، رنو و خودروسازان شرق آسیا نیز با استفاده از این روش توانستند خودروهای برقی را طراحی و تولید کنند.

خسروی در ادامه عنوان کرد شرکت جتکو برای کاهش هزینه تولید و کاهش ارزبری پروژه ساخت خودرو برقی را روی پلتفرم جدیدترین پلتفرم ایران خودرو یعنی تارا شروع کرده که نتایج خوبی تا به این مرحله حاصل شده است.

تارا برقی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو اظهار کرد تیم‌های تخصصی جتکو مجموعه پاورترین خودرو شامل الکتروموتور، باتری‌پک، درایو، شارژر و مبدل DC به DC را به شکل کامل طراحی کردند و ساخت مدل‌های آن نیز در داخل کشور به انجام رسیده است. همچنین برخی از قطعات کوچک به خصوص قطعات جزئی الکترونیکی از منابع خارجی تهیه شده که البته داخلی‌سازی آن هم با توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار قطعه‌سازان قرار گرفته است.

طبق گفته خسروی بهره‌برداری از خودرو الکتریکی فقط با تولید خودرو ممکن نخواهد بود؛ زیرا استفاده از خودرو الکتریکی به ایجاد بستر و زیرساخت‌های ضروری در کشور مانند ایستگاه‌های شارژ سریع نیاز دارد. در واقع همانگونه که تولیدکنندگان خودروهای بنزینی وظیفه ساخت جایگاه سوخت بنزین را بر عهده ندارند، وظیفه ساخت ایستگاه‌های شارژ سریع نیز بر عهده خودروسازان نبوده و باید این ایستگاه‌ها برای بهره‌برداری حداکثری از خودروهای الکتریکی در سراسر کشور احداث شود.

وی افزود با ایستگاه‌های شارژ سریع می‌توان خودروهای برقی را در زمان 20 دقیقه شارژ کرد. ضمن این که ایجاد جایگاه شارژ در پارکینگ‌های شخصی مالکان نیز ضروری بوده که با آنها باتری‌ها ظرف مدت 5 تا 8 ساعت شارژ خواهند شد. خسروی تاکید کرد قطعه‌سازان هم برای تولید انبوه خودروهای برقی به حمایت‌هایی به خصوص سرمایه‌گذاری برای احداث خطوط تولید نیاز دارند که در این زمینه بانک‌ها نیز باید زمینه ارائه تسهیلات را میسر کنند.