قیمت خودرو

پیش بینی قیمت خودرو پس از احیای برجام ؛ آیا ماشین ارزان می‌شود؟

در حالی که مذاکرات احیای برجام امیدوار کننده دنبال می‌شود،‌ اما قیمت خودرو پس از انجام توافق چگونه خواهد بود و آیا ماشین ارزان می‌شود؟

خودروهای موجود در بازار کشور طی روزهای گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. این در شرایطی است که مذاکرات برجام بسیار امیدوارکننده پیش می‌رود. به گفته فعالان صنعت خودرو، بازار کشور هم‌اکنون در حال تجربه رکود بی‌سابقه‌ای است و مشتریان به امید احیای برجام و نزولی شدن روند قیمت‌ها فعلا به سراغ خرید نمی‌روند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران تا پیش از این عنوان کرده بود از زمان آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام خرید و فروش در بازار خودرو تقریبا به صفر رسیده است.

با این وجود و در شرایطی که قیمت دلار کاهش پیدا کرده و به مرز ۲۸ هزار تومان رسیده، قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است. در آخرین روزهای هفته پیش قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی پژو پارس و رشد روزانه یک میلیون تومانی پراید در صدر اخبار قرار گرفت.

قیمت خودرو

اکنون قیمت پژو پارس اتوماتیک صفر کیلومتر مدل ۹۸ به نزدیکی ۴۰۰ میلیون تومان رسیده که این موضوع نشان دهنده افزایش قیمت ۴ میلیون تومانی این خودرو در مقایسه با دیروز است. پراید صفر (‍‍۱۱۱ SE مدل ۹۹) نیز  هم‌اکنون با قیمتی در حدود ۱۸۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که با توجه این موضوع این خودرو در مقایسه با سه روز گذشته افزایش قیمت دو میلیون تومانی را تجربه کرده است. پراید صفر ۹۹ مدل ۱۳۱ SE نیز با افزایش قیمت یک میلیون تومانی نسبت به دیروز، به حدود ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. سایر خودروهای پر تیراژ نیز در حال تجربه همین وضعیت هستند.

به گفته فربد زاوه،‌ کارشناس صنعت خودرو، قیمت خودرو تا پایان سال جاری افزایشی باقی خواهد ماند. از این رو بهتر است که متقاضیان واقعی در سریع‌ترین زمان ممکن برای خرید به بازار مراجعه کنند.

وی در ارتباط با این موضوع عنوان کرد کاهش نرخ ارز روی خودرو تأثیری نگذاشته است،‌ چرا که بازار هم‌اکنون با کمبود عرضه مواجه است و برای برطرف کردن این مشکل به زمان زیادی نیاز داریم. زاوه در خصوص پیشی‌بینی خود از بازار خودرو تا انتهای سال جاری نیز بیان کرد رشد نقدینگی ادامه دارد و نرخ تورم صعودی است؛ از این رو نمی‌توان شانس زیادی برای کاهش قیمت خودرو در دو ماه پایانی سال جاری قائل بود.

کاهش قیمت خودرو تا پایان سال امکان‌پذیر نیست

وی ادامه داد من معتقد هستم قیمت خودرو تا پایان سال جاری افزایشی باقی خواهد ماند و ممکن است که اوضاع اقتصادی کشور و همچنین رکود بازار منجر به کند‌تر شدن روند صعودی قیمت‌ها شود،‌ اما این بدان معنا نیست که قیمت خودرو تا انتهای سال کاهش پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران نیز شانس زیادی برای نزولی شدن قیمت خودروها تا انتهای امسال قائل نیست و اظهار کرد در روزهای نزدیک به عید نوروز مشتریان بسیاری برای خرید به بازار خودرو مراجعه می‌کنند،‌ اما با این وجود خودرو چندانی به بازار کشور عرضه نمی‌شود.

وی اضافه کرد در صورتی که خودروهای ناقص در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل و روانه بازار شوند و همچنین روند نزولی نرخ ارز نیز ادامه پیدا کند، ممکن است قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند.