سایپا سهند

تصاویر، مشخصات فنی و امکانات خودرو جدید سایپا سهند منتشر شد

اولین تصاویر خودرو جدید سایپا سهند منتشر شد. سهند در واقع یک فیس لیفت جدید و جذاب از ساینا محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات و امکانات محصول جدید سایپا آشنا می‌شویم.

امیرحسین تابع‌جماعت، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و دبیر کمیته نام‌گذاری محصولات سایپا به تازگی اعلام کرد سهند به عنوان محصول جدید سایپا در آینده نزدیک تولید و به بازار عرضه خواهد شد. از آنجایی که اخیرا سایپا پروژه نیو سدان را آغاز کرده بود، به احتمال زیاد سهند همان نیوسدان است. البته سهند یک محصول کاملا جدید نبوده و قرار است در قالب یک فیس لیفت جدید از ساینا به بازار عرضه شود.

مشخصات سایپا سهند

بخش طراحی

سایپا سهند

اخیرا دو تصویر رندر از نمای جلو و عقب محصول نیوسدان سایپا منتشر شده که اکنون بسیاری آن را همان سایپا سهند می‌دانند. رندرها نشان می‌دهند این خودرو نسبت به ساینا معمولی و ساینا اس در بخش‌های گلگیرها، دیفیوزر، در موتور، صندوق، ورودی‌های هوا، جلوپنجره، سپرها و چراغ‌ها تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از این رو سایپا سهند یک فیس لیفت جدید و جذاب نسبت به دو مدل قبلی این خودرو محسوب می‌شود.

طراحی دو رنگ سقف و بدنه یکی دیگر از نکات قابل توجه در طراحی سایپا سهند به شمار می‌رود که باعث ایجاد نمای اسپرت و لوکسی شده است. همچنین احتمال دارد سایپا تیپ‌های بالاتر سهند را با سقف شیشه‌ای به بازار عرضه کند. ضمن این که در بخش پایین سپر جلو شاهد ورودی هوای هماهنگ با جلوپنجره هستیم و طراحان برای دو طرف سپر عقب نیز دو خروجی هوا در نظر گرفتند.

سایپا سهند

از سایر ویژگی‌های طراحی این خودرو می‌توان به طراحی فرورفته بین دو چراغ عقب، خطوط حجم دهنده روی سپر، نصب دی‌لایت در فرورفتگی دو طرف سپر جلو، چراغ‌های LED و جلوپنجره ماتریسی نگینی اشاره کرد. بر خلاف ساینا و ساینا اس که پلاک عقب روی در صندوق نصب می‌شد، اکنون طراحان آن را روی دیفیوزر نصب کرده‌اند. طراحان سایپا سهند اگزوز را نیز در دیفیوزر قرار داده‌اند که به واسطه این تغییر دیگر منبع اگزوز حالت آویزان نداشته و به نوعی پنهان شده است.

امکانات

سایپا سهند نسبت به ساینا از آپشن‌های بیشتری برخوردار خواهد بود. از امکانات احتمالی این خودرو می‌توان به روکش چرمی صندلی، دوربین عقب، صفحه نمایشگر لمسی، فرمان برقی، پنل کیلومتر شمار دیجیتال، کروز کنترل، سانروف یا سقف شیشه‌ای و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

مشخصات فنی سایپا سهند

سایپا سهند به احتمال زیاد به پیشرانه M۱۵GSI به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده پیشرانه M۱۵ مجهز خواهد بود که در حال حاضر ساینا اس و کویک اس نیز از آن بهره می‌برد. پیشرانه شاهین نیز مدل مجهز شده به توربوشارژ همین موتور محسوب می‌شود. این موتور 1.5 لیتری دارای مصرف سوخت پایینی بوده و تعمیر آن نیز آسان است. همچنین مدل M۱۵GSI از دریچه گاز برقی به جای مکانیکی بهره می‌برد.

این پیشرانه ضمن برخورداری از کوئل‌های جدید، بالانسر شفت آن نیز ارتقا پیدا کرده و در کنار شتاب اولیه و قدرت حرکتی بهتر اکنون لرزش و صدای کمتری را تولید می‌کند. خروجی دود این پیشرانه هم از نوع استیل (هدرز) است. سرسیلندر موتور نسبت به مدل پایه متفاوت بوده و پاشش سوخت و جرقه‌زنی نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند.

همچنین برخورداری از سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های سوخت به عنوان اصلی‌ترین تغییرات این پیشرانه محسوب می‌شود. ضمن این که امکان تطبیق این پیشرانه یورو 5 با استاندارد آلایندگی یورو 6 نیز وجود خواهد داشت. این پیشرانه قادر است قدرتی برابر با 90 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را به تولید برساند.