پژو پارس

ایران خودرو به ازای فروش هر دستگاه پژو پارس 20 تا 30 میلیون تومان ضرر می‌کند!

به گفته احمد نعمت بخش،‌ دبیر انجمن خودروسازان، تولید و فروش هر دستگاه پژو پارس برای کارخانه ضرر ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی به همراه دارد.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص افزایش عرضه خودرو و همچنین عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه که بنا به دستور سازمان بازرسی باید صورت گیرد، عنوان کرد وزیر صمت دولت سیزدهم تأکید کرده‌اند که تیراژ تولید را با ببریم تا میزان تولید را طی سال جاری به ۱ میلیون دستگاه برسانیم. خودروسازان برای دست‌یابی به این هدف بی‌وقفه در حال تلاش هستند، اما مشکلاتی همچنان پیش روی آن‌ها وجود دارد.

یکی از اصلی‌ترین مشکل خودروسازان کمبود چیپست است که البته هم‌اکنون یک مشکل جهانی محسوب می‌شود. شرکت‌هایی مانند فولکس واگن در چنین شرایطی تیراژ تولید خود را پایین آورده‌اند تا پس از تهیه چیپست با قیمت مناسب میزان تولید را افزایش دهند، اما در کشور ما وزارت صمت تأکید بر بالا بردن تیراژ تولید دارد. به هر حال کمبود چیپست گریبان ما را گرفته است و باعث شده که در حال حاضر ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ کارخانه‌ها حضور داشته باشند.

نعمت بخش ادامه داد ما تمام تلاشمان را برای تهیه چیپست انجام می‌دهیم؛ حتی اگر در مقایسه با گذشته قیمت آن ۱۰ تا ۲۰ برابر شده باشد. حتی حاضر هستیم که به منظور بالا بردن تیراژ تولید و همچنین تکمیل اتومبیل‌های ناقص، چیپستی که ۲ تا ۳ دلار قیمت دارد را تا ۴۰ دلار خریداری کنیم. اما همچنان قیمت کارخانه‌ای خودروها با وجود افزایش ۱۸ درصدی از قیمت نهایی آن‌ها پایین‌تر است.

پژو پارس

وی در ادامه با اشاره به این که شرکت‌های خودروسازی کماکان گرفتار زیان‌دهی هستند، بیان کرد زیان نسبت به گذشته کمتر شده،‌ اما به طور کامل از بین نرفته و همچنان شاهد آن هستیم. ما هم‌اکنون بدهی ۴۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان داریم. در برخی شرایط قطعه‌سازان نیز دیگر قادر به تولید قطعه نیستند، زیرا از ما طلبکار هستند و ما نتوانسته‌ایم طلب آن‌ها را پرداخت کنیم و در نتیجه آن‌ها نیز به مشکل خورده‌اند.

با این اوصاف ما تمام توانمان را برای رهایی از مشکلات به کار می‌گیریم، اما دو نرخی بودن قیمت خودرو همچنان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما است. در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو ۴ میلیون نفر برای ۷۰۰۰ خودرو ثبت نام کرده‌اند، یعنی به ازای هر هزار نفر دو نفر برنده می‌شوند. دلیل اصلی این موضوع این است که قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها فاصله زیادی دارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود نقدینگی جامعه ۴ هزار میلیارد است و هنگامی طرح فروش فوق‌العاده یا پیش فروش جدیدی به اجرا در می‌آید،‌ تمام این نقدینگی به سمت این بازار سرازیر می‌شود. بررسی‌های صورت گرفته مشخص ساخته است که ۸۰ درصد از متقاضیان به منظور سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ثبت نام می‌کنند، یعنی شخص محصول را خریداری می‌کند و سپس برای فروش می‌گذارد و پول باد آورده نصیبش می‌شود و مالیات هم نمی‌پردازد. این روش صحیح نیست؛ دوستان باید از تجربه دهه ۷۰ استفاده کنند تا خودرو تک نرخی شود.

ضرر ۲۰ تا ۳۰ میلیونی با تولید و فروش پژو پارس

وی ادامه داد دو نرخی بودن هر کالایی باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود که خودرو نیز به چنین مشکلی دچار شده است.  تولید و فروش هر دستگاه پژو پارس برای کارخانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون ضرر به همراه دارد و ۸۰ درصد از افرادی که خودرو پژو پارس خریداری می‌کنند و برنده می‌شوند به سود ۱۷۰ میلیون تومانی دست پیدا می‌کنند. مشخص نیست که تا کی شاهد این بی‌تدبیری خواهیم بود. ما همواره تلاش می‌کنیم راهکارهایی به مسئولین نشان دهیم،‌ اما هیچ‌کس توجهی نمی‌کند.

نعمت بخش در ادامه بیان کرد شرکت‌های خودروسازی برنامه‌هایی را در دست اجرا دارند، اما مشکلات اجرای آن‌ها را به تأخیر می‌اندازد. با این وجود ما تمام توانمان را برای تولید یک میلیون دستگاه طی امسال به کار خواهیم گرفت. وقتی که با مشکل حمل و نقل مواجه هستیم و هر هواپیمایی نمی‌تواند قطعه را به دست ما برساند، وقتی فروش خودرو با ضرر همراه است و بدهی ما در حال بیشتر شدن است، قطعا در زمان‌بندی به مشکل می‌خوریم.

پژو پارس

دبیر انجمن خودروسازان در خصوص اتهام احتکار شرکت‌های خودروسازی که توسط سازمان بازرسی مطرح شد، عنوان کرد پس از آن که اخباری مبنی بر تفهیم اتهام خودروسازان توسط سازمان بازرسی منتشر شد، من به نماینده سازمانی بازرسی اعتراض کردم که چرا با وجود آگاهی از جزئیات مسئله به مدیران عامل اتهام احتکار زده‌اید؟ به هیچ عنوان احتکاری صورت نگرفته است. کدام اتومبیل تکمیل شده و به بازار عرضه نشده است؟ برخی از افراد مدعی می‌شوند که این خودروها به منظور افزایش قیمت عرضه نشده‌اند. در جواب به این ادعا باید گفت که اولا ما مطلع هستیم طی سال جاری دیگر هیچ افزایش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد و همچنین تأخیر در تحویل نیز جریمه تأخیر را به همراه خواهد داشت. هیچ عقل سلیمی زیر بار این مسئله نمی‌رود.

کاهش عرضه به منظور افزایش قیمت خودرو

نعمت بخش اضافه کرد ما از سازمان بازرسی گله‌مند بودیم که چرا با وجود آگاهی از این مشکلات آبروی مدیران بزرگ‌ترین خودروسازان کشور را بردند. من فکر می‌کنم آقایان خودشان پی بردند که اتهام وارد شده به مدیران شرکت‌ها بی پایه و اساس است، وگرنه باید مدیران به منظور رسیدگی به قوه قضائیه فراخوانده می‌شدند، ولی متوجه شدند که اتومبیل‌های موجود در کارخانه همه ناقص هستند و کشور نیز در شرایط تحریم قرار دارد.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود هدف خودروسازان از کاهش عرضه،‌ افزایش قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها است بیان کرد شرکت‌های خودروسازی تحت نظارت وزارت صمت، سازمان گسترش، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حتی سازمان بازرسی کل کشور قرار دارند. در چنین شرایطی خودروسازان چگونه می‌توانند تخلف کنند؟ من به هیچ عنوان این مسئله را قبول نمی‌کنم.