بزرگ ترین تراشه ساز

اینتل در 3 ماه اخیر بزرگ ترین تراشه ساز دنیا بود

اینتل موفق شده بود تا برای سه ماه پایانی سال 2021 عنوان بزرگ ترین تراشه ساز در دنیا را برای خود حفظ و بیشترین تولید چیپ در دنیا داشته را باشد.

بزرگ ترین تراشه ساز عنوانی است که بین دو تیم آبی، یعنی اینتل و سامسونگ جابه‌جا می‌شود. هر یک از این دو کمپانی برای مدتی صدر نشین هستند و کمی بعد جای خود را به دیگری می‌دهند.

در این بین طی چند سال اخیر سهم سامسونگ بسیار بیشتر است؛ برای مثال در سالی که گذشت سامسونگ برای 9 ماه جایگاه نخست را با اختلافی اندک در دست داشت و اینتل برای یک بازه سه ماهه از آن جلو زد. گزارش نهایی یک سال هر دو کمپانی تا اواخر ماه میلادی جاری منتشر می‌شود و به نظر اینتل مجددا به جایگاه دوم باز می‌گردد.

اینتل بزرگ ترین تراشه ساز دنیا

البته ناگفته نماند طی 30 سال اخیر که تب تراشه به شدت داغ و جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رفت، این صنعت 400 میلیارد دلاری بیشتر تحت سلطه اینتل بوده است. در این 30 سال سامسونگ با وجود این که همواره بزرگ‌ترین سازنده تراشه حافظه دائم و موقت بود،‌ نخستین بار در سال 2017 توانست به امپراتوری اینتل پایان دهد و به عنوان بزرگ ترین تراشه ساز دنیا دست یابد.

اینتل پردازنده بسیاری از کامپیوترهای جهان، چه شخصی، ایستگاه کاری، سرور و… را تامین می‌کند. این کمپانی به تازگی کارت گرافیک مجزای خود را نیز به بازار عرضه کرده و در صورت موفقیت می‌توان انتظار افزایش سهم و فروش آن را داشت. تراشه حافظه دائم و مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر و… از دیگر تولیدات اینتل هستند. سامسونگ نیز علاوه بر چیپست موبایل، تراشه حافظه موقت رم، تراشه حافظه دائم، تراشه تلویزیون، تراشه مودم، درایور نمایشگر، سنسور CMOS و انواع تراشه‌های نیمه هادی دیگر را تولید می‌کند.

در حال حاضر که آمریکا مشغول توسعه صنعت تراشه‌سازی خود است، اینتل مهم‌ترین بازوی آن محسوب می‌شود. از دیگر کمپانی‌های مهم آمریکایی که تراشه تولید می‌کنند می‌توان به میکرون، تگزاس اینسترومنتس و گلوبال فاندریز اشاره کرد. کمپانی‌هایی مانند کوالکام، برادکام، IBM، انویدیا، AMD، زیلینکس و… نیز گرچه بسیار بزرگ هستند و سهم زیادی دارند، اما فبلس بوده و خود فقط کار طراحی را انجام می‌دهند. تولید را نیز به اینتل، گوبال فاندریز، سامسونگ، صنایع نیمه رسانای تایوان موسوم به TSMC و تراشه‌سازهای دیگر می‌سپارند.

اینتل کار طراحی و تولید را خود انجام می‌دهد. در حال حاضر این کمپانی یکی از 3 مشتری اصلی کمپانی هلندی ASML است که تنها سازنده دستگاه لیتوگرافی فرانبفش حد بالا موسوم به EUV محسوب می‌شود. این ماشین آلات برای ساخت تراشه‌های پیشرفته نظیر پردازنده کامپیوتر و چیپست موبایل محسوب هستند و فقط با داشتن آن‌ها می‌توان تراشه‌هایی با فناوری 5 نانومتر و کمتر تولید کرد. ASML تاکنون این تجهیزات را فقط در اختیار سامسونگ، TSMC و اخیرا اس‌کی هاینیکس از کره جنوبی قرار داده است. اینتل نیز در سال 2025 آن‌ها را دریافت می‌کند.

البته ظهور سامسونگ و TSMC، جنگ تجاری آمریکا با چین، همه گیری کرونا و تمرکز روی کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر سنگاپور، از جمله مشکلاتی هستند که این کمپانی و البته آمریکا در راه دستیابی به سلطه مجدد خود با آن‌ها روبرو است.

اینتل بزرگ ترین تراشه ساز دنیا

برای مقایسه بد نیست بدانید در سال 1990، یعنی 2 سال پیش از آن که اینتل بزرگ ترین تراشه ساز دنیا شود، آمریکا 37 درصد از تراشه‌های دنیا را تولید می‌کرد، در حالی که این رقم امروزه به 12 درصد کاهش یافته است. سهم اروپایی‌ها نیز کاهش بیشتری را تجربه کرد. از سوی دیگر سهم آسیایی‌ها، در صدر آن‌ها کره جنوبی، تایوان و سنگاپور با رشد مواجه شد.

بدین منظور دولت بایدن در نظر دارد سهم ایالات متحده آمریکا از تولید جهانی را افزایش دهد. آن‌ها همچنین قوانینی وضع کردند که از فروش تجهیزات و دانش آمریکایی به صنعت نیمه رسانای چین و در صدر آن‌ها کمپانی SMIC جلوگیری شود. این تحریم‌ها به قدری کمرشکن بود که دولت چین علی رغم صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری، حمایت همه منظوره، به خدمت گرفتن مهندسین متخصص از کمپانی‌های مختلف نظیر سامسونگ و TSMC نتوانست تراشه پیشرفته تولید و مشغول تجدید نظر در این تصمیم است.

در حال حاضر اینتل نسل دوازدهم از پردازنده‌های خانواده ™Core خود را برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ عرضه کرده که همچون پردازنده‌های موبایل از معماری هسته قدرتمند و هسته کم مصرف بهره برده و بسیار قدرتمندتر از پردازنده‌های هم کلاس AMD ظاهر شده‌اند. این پردازنده‌ها می‌توانند سبب رشد فروش اینتل و افزایش سهم آن در بازار به خصوص بازار لپ تاپ‌ها شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*