سانگ یانگ

شرکت خودروسازی سانگ یانگ به قیمت 255 میلیون دلار فروخته شد

سانگ یانگ، قدیمی‌ترین خودروساز کره جنوبی، به دلیل حجم بالای بدهی خود با قیمت 255 میلیون دلار به فروش رسیده است.

یک ائتلاف به مدیریت شرکت کره‌ای تولیدکننده خودروهای برقی «ادیسون موتورز» (Edison Motors)، شرکت سانگ یانگ را با قیمت 3.5 میلیون وون معادل 254.65 میلیون دلار خریداری کرده است.

سانگ با حجم زیادی از بدهی مواجه است و با توجه به یک پرونده نظارتی، طی سال 2021 توانسته است 84,496 دستگاه به فروش برساند که افتی 21 درصدی نسبت به سال قبل محسوب می‌شود.

این خودروساز گزارش کرده که از ژانویه تا سپتامبر 2021، درحالی که 1.8 تریلیون وون درآمد کسب کرده، متحمل زیان عملیاتی 238 میلیارد وونی شده است. به دنبال ناتوانی خودروساز هندی «ماهیندرا» (Mahindra)، سهام‌دار عمده سانگ یانگ در پیدا کردن خریدار، این شرکت از ماه آپریل تحت امانت دادگاه است.

سانگ یانگ کوراندو

ماهیندرا که تا انتهای سپتامبر حدود 75 درصد از سهام سانگ یانگ را در اختیار داشت، به دنبال یک خریدار برای بخش عمده سهام خود یا حتی کل آن است. ماهیندرا سال 2010 زمانی که این خودروساز کره‌ای نزدیک به ورشکستگی بود، اقدام به خریداری سهام آن کرده بود.

هرچند ماهیندرا توانست سانگ یانگ را از ورشکستگی نجات بدهد، فروش آهسته محصولات این شرکت در سراسر جهان مانع رشد دوباره آن شد و در دسامبر 2020، این خودروساز کره‌ای رسماً اعلام ورشکستگی کرد.

حال شرکت نوپای ادیسون موتورز با خریداری سانگ یانگ که مجموعه‌ای از شاسی بلندهای مقرون به صرفه را در اختیار دارد، می‌تواند در بازار جهانی حضور پررنگی پیدا کند. ادیسون در حال حاضر تنها وسایل نقلیه تجاری برقی تولید می‌کند ولی برنامه دارد با عرضه سدان Smart S و شاسی بلند Smart X به رقابت با تسلا بپردازد.