توقف تولید خودرو در 2021 - لندکروز سری 200

تمام خودرو هایی که بعد از 2021 با آن ها خداحافظی می‌کنیم

هرساله تعداد زیادی از خودروها از خط تولید خارج می‌شوند. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین خودرو هایی که در سال 2021 به پایان عمر خود رسیدند می‌پردازیم.

دلایل زیادی برای کنار گذاشته شدن یک خودرو از خط تولید وجود دارد. عدم تناسب عرضه و تقاضا، ظاهر نه چندان جذاب، وجود مدل‌های بهتر و قوانین آلایندگی یا ایمنی جدید می‌توانند از دلایل این موضوع باشند. سال 2021 هم از این موضوع استثنا نبود و شاهد خداحافظی مدل‌های بسیار محبوبی بودیم. بعضی از این خودروها واقعا به پایان عمر خود رسیدند و دیگر شاهد حضور مدل جدید آن‌ها در خیابان‌ها نخواهیم بود ولی بعضی از ‌آن‌ها هم به طور موقت خداحافظی کرده‌‌اند تا با بهبودهای خیره کننده برگردند.

حضور بعضی از این خودروها در لیست زیر باعث ناراحتی یا شاید خوشحالی عاشقان دنیای خودرو شود. همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد.

خودروهایی که در سال 2021 با آن‌ها خداحافظی کرده‌ایم

1- BMW i3

توقف تولید خودرو در 2021 - bmw i3

باواریی‌ها هیچوقت به خودروهای برقی علاقه نداشتند. آن‌ها استاد ساختن موتورهای بنزینی با کمترین حجم و بیشترین اسب بخار هستند. هنوز هم لقب قوی‌ترین پیشرانه خودروهای فرمول یک با فقط 1.5 لیتر و 4 سیلندر متعلق به پیشرانه M12 با 1400 اسب بخار است. اما شرکت با BMW i3 و BMW i8 ثابت کرد که اگر بخواهد کاری را تمام و کمال انجام دهد، هیچ چیزی جلودارش نخواهد بود. خودرو برقی BMW i3 اولین تلاش مشترک بی ام و برای تولید خودرو تماما برقی بود و سال 2014 به بازار آمریکا عرضه شد.

اما خورشید این مدل به غروب خود رسید. BMW حتی مدل پلاگین هیبرید و باتری‌های بزرگتر را در به روزرسانی‌های بعدی به i3 اضافه کرد اما نتوانست ذهنیت مشتریان آمریکایی خود را در مورد BMW بودن آن تغییر دهد.

توقف تولید خودرو در 2021 - بی ام و m2

همچنین BMW سری 2 کانورتیبل و مدل M2 برای سال 2022 موقتا بازنشسته شده‌اند تا در سال 2023 با قدرت بازگردند. البته شرکت BMW بازگشت مدل M2 را تایید نکرده است اما ما امید داریم که باز هم این خودرو را با بهبودهای جدید در 2023 ببینیم.

2- دوج Durango SRT Hellcat

توقف تولید خودرو در 2021 - دوج دورانگو

دوج سنگین آمریکایی به پایان راه خود رسید. فروش بسیار ضعیف دوج Durango SRT Hellcat باعث شده که شرکت دوج این SUV قوی هیکل را از خط تولید خود خارج کند. دوج در زمان عرضه فقط 2,000 نسخه از این مدل را در اختیار نمایندگی‌های خود قرار داد. موتور این خودرو از نوع 8 سیلندر خورجینی سوپرشارژ با ظرفیت 6.2 لیتر و 710 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور بود.

توقف تولید خودرو در 2021 - دوج درانگو

هرچند که دوج اعلام کرده سال 2022 با مدل جدید Durango آشنا خواهیم شد اما نسخه SRT Hellcat آن برای همیشه با ما خداحافظی کرده است.

3- هوندا سیویک تایپ R

توقف تولید خودرو در 2021 - هوندا سیویک تایپ r

باز هم خداحافظی موقتی به امید بازگشت قوی‌تر در سال 2023. مگر می‌شود برای خودرویی که هموند عاشق آن است و رکورد پیست نورنبرگ را برای خودروهای دیفرانسیل جلو دراختیار دارد هیجان زده نبود؟ متاسفانه هوندا این مدل را موقتا از خط تولید خارج کرده است.

توقف تولید خودرو در 2021 - هوندا کلاریتی پلاگین هیبرید

خودرو هوندا هیبرید Clarity PHEV

هوندا جدا از مدل محبوب سیویک تایپ R، امسال خودرو هیبرید Clarity PHEV را بازنشسته می‌کند. هوندا فقط توانست 2,000 مدل از این خودرو را به فروش برساند.

4- هیوندای ولستر

توقف تولید خودرو در 2021 - هیوندای ولستر

خبر بد. خودرو محبوب جوان‌های ایرانی دیگر تولید نخواهد شد. کراس اوورها، بازار خودروهای هاچ بک‌ را تصاحب کرده‌اند. این اتفاق برای فولکس واگن هم افتاده و گلف GTI تا مرز بازنشسته شدن رفت. به هرحال بازار آمریکا نقش تعیین کننده‌ای در خط تولید کارخانه‌ها ایفا می‌کند. البته هاچ بک جذاب این نسخه یعنی هیوندای ولستر N فعلا روی خط تولید باقی‌خواهد ماند.

توقف تولید خودرو در 2021 - هیوندای ioniq

هیوندای Ioniq

خودرو برقی هیوندای Ioniq هم در سال 2022 بازنشسته شده است. مطمئنا بازنشستگی سدان Ioniq به هیچ‌وجه شما را غافلگیر یا ناراحت نخواهد کرد. خودرو برقی Ioniq 5 به سرعت جایگزین این خودرو شده است.

5- جیپ چروکی گرند Trackhawk و SRT

توقف تولید خودرو در 2021 - جیپ چروکی ترک هاوک

جیپ چروکی گرند Trackhawk

انگار هر خودرویی که از پیشرانه Hellcat استفاده می‌کند قرار است بازنشسته شود.هر دو خودرو جیپ چروکی گرند Trackhawk و SRT از این پیشرانه استفاده می‌کنند و احتمالا به دلایل قوانین محیط زیستی از خط تولید کنار گذاشته شده‌اند.

البته جیپ اعلام کرده که برنامه جداگانه‌ای با پیشرانه شرکت Hemi دارد و احتمالا این دو خودرو با موتور 8 سیلندر خورجینی 6.4 لیتری تنفس طبیعی ساخت Hemi دوباره بازخواهند گشت.

توقف تولید خودرو در 2021 - جیپ چروکی گرند srt

جیپ چروکی گرند SRT

جیپ تمرکز خود را بر روی خودروهای کم مصرف با نام سری 4xe گذاشته است. این سری قرار است شامل خودروهای هیبرید و تمام بنزینی باشد و به نوعی رقیب سری X شرکت BMW محسوب خواهند شد.

6- کیا سدونا (Sedona)

توقف تولید خودرو در 2021 - کیا سدونا

کیا علاقه زیادی به تمام خودروهایش دارد و به جز مینی ون سدونا، هیچ کدام را بازنشسته نمی‌کند. خودرو بسیار خانواده دوست سدونا می‌تواند خانواده 11 نفری را در خود جای دهد. این خودرو دقیقا به سرنوشت دوستان خود مثل کرایسلر پسیفیکا، هوندا ادیسه یا تویوتا سینا دچار شد و ما با آن خداحافظی می‌کنیم.

کیا مدل کارناوال (Carnival) را جایگزین این مینی ون در سال 2022 معرفی کرده است.

7- رنجرور هیبرید

توقف تولید خودرو در 2021 - رنجرور هیبرید

رنجرور هیبرید

ویروس کرونا به هیچ چیزی رحم نمی‌کند؛ حتی برند قدرتمند لندرور. بحران کمبود تراشه‌ها یکی از اثرات بسیار نگران کننده پسا کرونا است که تمام شرکت‌های الکترونیکی را نگران کرده است.

کمبود تراشه‌های مربوط به خودروهای برقی و هیبرید که بر اثر کاهش تولید نیمه‌ هادی‌ها به وجود آمد، باعث شده که رنجرور با یکی از بهترین‌های خود موقتا خداحافظی کند. خودرو رنجرور هیبرید و هیبرید اسپرت در اروپا بسیار محبوب هستند ولی آمریکایی‌ها تمایل چندانی به آن‌ها ندارند.

توقف تولید خودرو در 2021 - رنجرور هیبرید اسپرت

رنجرور هیبرید اسپرت

باید ببینیم که شرکت رنجرور چگونه این مسئله را مدیریت خواهد کرد.

8- لوتوس ایورا، الیزه و اگزیج

توقف تولید خودرو در 2021 - لوتوس ایورا

لوتوس ایورا

بدون هیچ سورپرایزی پایان سه خودرو اسپرت بریتانیایی نزدیک شده است. خودرو لوتوس ایورا که رقیبی سرسخت برای پورشه 718 کیمن محسوب می‌شد اکنون بازنشسته شده است.

"توقف

لوتوس الیزه و اگزیج هم از سال 2011 به بعد هیچ برنامه فروشی در آمریکا نداشته‌اند و همین موضوع بازنشستگی آن‌ها را پیش‌بینی شده می‌کرد. مدل ایورا هم چند سالی به علت قوانین ایمنی خانه نشین شده بود.

توقف تولید خودرو در 2021 - لوتوس الیزه

لوتوس الیزه

لوتوس اعلام کرده که هر سه خودر ایورا، الیزه و اگزیج در نسخه الکتریکی و قوی‌تر از قبل بازخواهند گشت. این شرکت در جدیدترین خودرو اسپرت خود، امیرا (Emira) را به عنوان آخرین خودرو خود با موتور درون‌ سوز معرفی کرده است.

9- مزدا 6 و CX-3

توقف تولید خودرو در 2021 - مزدا 6

این مورد قلب ایرانیان ژاپنی دوست را به درد می‌آورد. خودرویی که همیشه آرزوی دیدن آن را در خیابان‌های کشور خودمان داشتیم. مزدا اعلام کرده که سدان متوسط مزدا 6 بازنشسته خواهد شد و برنامه‌ای برای مدل 2022 آن ندارد. جایگزین این خودرو احتمالا یک دیفرانسیل عقب 6 سیلند باشد که حتی BMW را به چالش بکشد.

توقف تولید خودرو در 2021 - مزدا cx-3

مزدا CX-3

مزدا همچنین خودرو CX-3 را هم بازنشسته خواهد کرد. این کراس اور که بر پایه مزدا 3 ساخته شده بود نتوانست دل آمریکایی‌ها را بدست آورد و از خط تولید کنار رفت.

10- مک لارن الوا (Elva)

توقف تولید خودرو در 2021 - مک لارن الوا

اولین خودرو بدون سقف مک لارن هم در سال جدید میلادی غایب خواهد بود تا ثابت کند همه چیز به خوب بودن بستگی ندارد. این خودرو که اولین خودرو جاده‌ای بدون سقف مک لارن محسوب می‌شد فقط در 149 نسخه تولید شد. موتور 8 سیلندر خورجینی تویین توربو آن با ظرفیت 4 لیتر، 804 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این اعداد شتاب 0-100 آن را به زیر 3 ثانیه می‌رساندند.

توقف تولید خودرو در 2021 - مکلارن الوا

مک لارن برای خریدارانی که به راندن این مدل در پیست علاقه داشتند، یک کمربند ایمنی 6 نقطه‌ای مسابقه‌ای پیشنهاد می‌کرد.

11- مرسدس بنز

توقف تولید خودرو در 2021 - مرسدس بنز جی کلاس

اشتوتگارت بیشتر از هر شهر دیگری تغییرات را دوست دارد. مرسدس بنز خط تولید خود را به کلی عوض کرده و مدل‌های CLS 53، E63 سدان، E63 استیشن واگن، GLC 63، GLS میباخ، G کلاس، AMG A35، AMG C43 سدان، AMG S63 کوپه و کانورتیبل، S کلاس کوپه و کانورتیبل را از خط تولید کنار گذاشته است. تمامی این مدل‌ها از موتور 8 سیلندر خورجینی استفاده می‌کردند و مرسدس برنامه جدیدی برای توسعه این پیشرانه ندارد.

توقف تولید خودرو در 2021 - بنز ای 63 استیشن واگن

البته بعضی از این مدل‌ها مثل C43 با پیشرانه هیبرید دوباره بازخواهند گشت.

12- مینی جان کوپر ورکس GP (JCW GP)

توقف تولید خودرو در 2021 - مینی کوپر جان ورکس

کنار گذاشتن مدل‌های تولید محدود اصلا تعجبی ندارد. مینی جان کوپر ورکس GP فقط در 3,000 نسخه با قیمت 46,000 دلار تولید شد. موتور 4 سیلندر توربوشارژ این خودرو با ظرفیت 2 لیتر، توان 228 اسب بخار و نسخه بهبود یافته آن 301 اسب بخار را تولید می‌کند. ما در این خودرو صندلی‌های ردیف عقب را نمی‌بینیم و همین موضوع وزن قابل توجهی از آن را کم کرده است.

توقف تولید خودرو در 2021 - مینی کوپر جان ورکس

البته این موضوع در ترکیب با دیفرانسیل جلو بودن مینی جان کوپر ورکس GP کمی در تضاد است و بال عقب آن هم زیاد کمکی به دانفورس نمی‌کند.

13- ون نیسان Cargoand و NV200

توقف تولید خودرو در 2021 - نیسان nv

باز هم رابطه بازاریابی ضعیف در آمریکا و خط خوردن از لیست تولید را شاهد هستیم. هیچ کدام از دو ون بزرگ نیسان Cargoand و NV200 نتوانستند در بازار آمریکا بدرخشند و محکوم به کنار رفتن از خط تولید شدند. نیسان اعلام کرده که بازطراحی این دو خودرو را با مدل الکتریکی در نظر خواهد گرفت ولی اطلاعاتی بیشتری منتشر نکرده است.

14- پولستر 1

توقف تولید خودرو در 2021 - پولستار 1

گروه خودروسازی پولستر به تازگی فعالیت مستقل‌تری پیدا کرده و تقریبا مسیر خود را جدا از ولوو پیش گرفته است. این خودروساز سوئدی که تخصص خوبی در تولید خودروهای الکتریکی دارد، رقابت هیجان‌ انگیزی با تسلا آمریکایی آغاز کرده است.

خودرو پلاگین هیبرید پولستر 1 از آغاز تولید قرار بود فقط در 1,500 عدد تولید شود و کنار رفتن آن از خط تولید قابل پیش‌ بینی بود. موتور بنزینی پولستر 1 از نوع 4 سیلندر خطی با ظرفیت 2 لیتر و سیستم توربوشارژ یا سوپرشارژ است و 328 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد در ترکیب با دو موتور الکتریکی آن به 619 اسب بخار و 1000 نیوتن متر می‌رسند.

توقف تولید خودرو در 2021 - پولستار 1

تمام پولسترهای 1 تولیدی به صورت چپ فرمان بودند و همین موضوع به فروش آن‌ها در بریتانیا ضربه وارد کرد.

15- پورشه ماکان توربو

توقف تولید خودرو در 2021 - پورشه ماکان توربو

هرگاه شایعه‌ای از برقی شدن یک خودرو بشنویم باید احتمال خداحافظی با آن را هم در نظر بگیریم. دقیقا همین اتفاق برای پورشه ماکان توربو 2021 افتاده است و پورشه ماکان را در سال 2022 فقط با مدل GTS خواهیم دید.

هر دو مدل پورشه ماکان توربو و GTS با پیشرانه 6 سیلندر خورجینی تویین توربو و ظرفیت 2.9 لیتری با 434 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور به روی خط تولید آمدند. اما باید با مدل توربو این خودرو محبوب شب‌های کشورمان در سال 2022 خداحافظی کنیم.

پورشه احتمال ضعیفی برای بازگشت ماکان توربو در سال 2023 در نظر گرفته است اما با توجه به قطعی بودن مدل برقی آن همه چیز کمی مبهم می‌شود.

16- رولز رویس داون و ریث

توقف تولید خودرو در 2021 - رولز رویس داون

رولز رویس دوان

خودروساز لوکس بریتانیایی هم نظری مشابه نظر مرسدس بنز دارد و تغییرات گسترده‌ای در خودروهای دو در خود را در سال 2022 داده است.

رولز رویس داون یک خودرو دو در کانورتیبل مسحور کننده با قیمت 375,000 دلار است. مدل ریث هم دست کمی از آن ندارد و با قیمت 330,000 دلار به فروش می‌رسد. هر دو خودرو با کمی امکانات اضافه، به راحتی به مبلغ 500,000 دلار می‌رسند که نگرانی زیادی برای خریداران آن‌ها نیست.

توقف تولید خودرو در 2021 - رولز رویس ریث

رولز رویس ریث

شایعات برقی شدن خودروهای رولز رویس باعث شده که این خودروساز لوکس از همین حالا بازنشستگی داون و ریث را تایید کند و همه را تا سال 2023 برای خودرو برقی خود چشم انتظار بگذارد.

17- سوبارو WRX STI

توقف تولید خودرو در 2021 - سوبارو wrx

خودرویی که بر اساس سوبارو ایمبریزا 2012 افسانه‌ای تولید شده بود، سرانجام به کار خود خاتمه داد و طرفداران خود را در سال 2022 ناامید کرد. به هرحال زمزمه‌هایی از باز تولید سوبارو WRX STI در سال 2023 وجود دارد.

آخرین مدل این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر تخت توربوشارژ 2.5 لیتری با 310 اسب بخار قدرت و 395 نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه شده است. گیربکس دستی 6 سرعته و سیستم 4WD واقعا این سوبارو را جذاب کرده است.

توقف تولید خودرو در 2021 - سوبارو wrx

سوبارو WRX STI در زمان عرضه در سال 2014 سر و صدای زیادی به راه انداخت و رقیبان خود را با فاصله پشت سر گذاشت. اما عدم اصلاح اشکالاتی که به تدریج خود را نشان دادند باعث شد که در ادامه، موفقیت اولیه را نداشته باشد.

آیا ممکن است که سوبارو WRX STI را در قالب یک خودرو برقی ببینیم؟ برای فهمیدن این موضوع باید تا سال 2023 منتظر بمانیم.

18- تویوتا لندکروز

توقف تولید خودرو در 2021 - لندکروز سری 200

ناراحت کننده‌ترین خودرویی که در این لیست قرار دارد؛ چیزی که حتی تصور آن هم قلب ما را به درد می‌آورد. خبر واقعا جان‌کاه بود. تویوتا لندکروز، اسطوره تویوتا که از سال 1958 عاشقان زیادی را به خود وابسته کرده بود، بازنشست خواهد شد. سری 20 تویوتا لندکروز در سال 1958 عرضه شد و در سال 1960 جای خود را به سری 40 داد. سری 70 و سری 100، موفقیت نسل‌های قبلی را ادامه دادند و آخرین مدل یعنی سری 200 از سال 2007  روی خط تولید است. بازنشستگی لندکروز سری 200 بسیار غم انگیز است اما چیزی است که باید با آن کنار بیاییم. هرچند که لکسوس LX 600 همچنان تولید خود را برای بازار آمریکای شمالی حفظ کرده است.

19- فولکس واگن گلف VW

توقف تولید خودرو در 2021 - فولکس واگن vw

همانند هیوندای ولستر، فولکس واگن گلف VW هم در نبرد با خودروهای کراس اور شکست خورد و خودروساز آلمانی آن را از خط تولید 2022 خود خارج کرده است. فولکس واگن با خط زدن مدل VW، تمام تمرکز خود را روی بهبود مدل‌های گلف GTI و R گذاشته است.

توقف تولید خودرو در 2021 - فولکس واگن vw

این خودروساز قدیمی آلمانی جانشین مناسبی برای گلف VW معرفی کرده است و نمی‌خواهد به این راحتی‌ها بازار کراس اورها را خالی نمی‌کند. خودرو فولکس واگن تائوس جانشین VW خواهد بود و به عنوان یک کراس اور، فقط کمی از تیگوان کوتاه‌تر است.

20- ولوو V60 و V90

توقف تولید خودرو در 2021 - ولوو v90

ولوو V60

خودروهای استیشن واگن یا سدان ولوو را از زمان‌های قدیم به یاد داریم. ولوو در ابتدای برنامه سال آینده خود قصد داشت تمام مدل‌های استیشن واگن و سدان‌های بنزینی خود را از خط تولید خارج کند و تمام تمرکز خود را روی نسخه‌های هیبرید یا برقی بگذارد. این برنامه 10 ساله که تا 2030 ادامه خواهد داشت کمی دستخوش تغییرات شده ولی هدف اصلی هنوز پابرجا است.

توقف تولید خودرو در 2021 - ولوو v90

ولوو V90

ولوو V60 و V90 استیشن واگن در خط تولید این خودروساز سوئدی حضور نخواهند داشت.

به نظر شما خداحافظی کدام خودرو با خط تولید خود دردناک‌تر بوده است؟

بیشتر بخوانید :بررسی ویدیویی نیسان پاترول ۲۰۲۲ ؛ رقیب سرسخت تویوتا لندکروز جدید