سدان های چینی

مقایسه فونیکس آریزو 6 پرو با جک J7 و بهمن رسپکت ؛ سدان های چینی جدید بازار ایران

فونیکس آریزو 6 پرو ، جک J7 و بهمن رسپکت به عنوان سدان های چینی جدید بازار ایران در سال 1401 به بازار عرضه خواهند شد. در ادامه قصد داریم شما را با مشخصات و امکانات این خودروها آشنا کنیم.

پس از ممنوعیت واردات خودرو، سه خودروساز بزرگ بخش خصوصی یعنی کرمان موتور، بهمن موتور و مدیران خودرو انواع کراس اوورها و سدان های چینی را به شکل مونتاژی تولید و به بازار عرضه کردند. این خودروسازان توانستند طی سال‌های گذشته با عرضه محصولات متنوع تا حدودی به نیاز مشتریان ایرانی پاسخ دهند. در حالی که اکثر محصولات این خودروسازان را شاسی بلندها و کراس اوورهای چینی تشکیل می‌دهند، اما آنها قصد دارند در سال 1401 سه سدان چینی فونیکس آریزو 6 پرو ، جک J7 و بهمن رسپکت را به بازار عرضه کنند. در ادامه شما را با مشخصات و امکانات این خودروها آشنا خواهیم کرد.

معرفی سدان های چینی جدید بازار ایران

جک J7

 جک J7

کرمان موتور در گذشته با عرضه سدان های چینی توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. این خودروساز در دهه 70 توانست با عرضه محصولات دوو به موفقیت زیادی دست پیدا کند و پس از آن نیز موفقیت‌های خود را با سدان‌های لیفان 520 و 620 تکرار کرد. کرمان موتور با عرضه جک J5 توانست لقب پرفروش ترین خودروساز خصوصی در کلاس سدان‌ها را به خود اختصاص دهد. البته سدان J4 نتوانست همانند جک J5 موفق ظاهر شود، اما پس از ممنوعیت واردات، کرمان موتور آن را داخلی‌سازی کرد و این خودرو اکنون پس از محصولات ایران خودرو و سایپا به عنوان سومین گزینه اقتصادی بازار محسوب می‌شود.

 جک J7

معاونت فروش و بازاریابی کرمان موتور اخیرا اعلام کرد این شرکت قصد دارد سدان جدید جک J7 را در سال آینده به بازار عرضه کند. البته جک J7 در کلاس سدان قرار نداشته و در واقع یک سدان نسبتا لوکس در کلاس فست بک‌ها محسوب می‌شود که نسبت به رقبای خود در سطح بالاتری جای می‌گیرد و باید آن را در بازه قیمتی متفاوت با آریزو 6 پرو و بهمن رسپکت قرار دارد.

 جک J7

شرکت جک سدان J7 را اولین بار در سال 2020 میلادی به بازار عرضه کرد و استودیو طراحی جک در تورین ایتالیا توسط دنیل کالیونه، طراح سابق آلفارومئو و جیانکارلو کنسیلیو، طراح سابق لانچیا و مازراتی طراحی بخش بیرونی آن را انجام دادند. به همین دلیل این خودرو از ظاهری جذاب و متفاوت بهره می‌برد.

جک J7 هم‌اکنون بزرگ‌ترین محصول سواری در کلاس سدان لیفت بک محسوب می‌شود که دارای 4772 میلی‌متر طول بوده و وزن خالص آن در نسخه فول حدود 1440 کیلوگرم است. از این رو طول این خودرو از هیوندای سوناتا در نسخه YF اندکی کمتر است اما فضای داخلی مشابه را ارائه می‌دهد. فضای بار این خودرو در حالت استاندارد 540 لیتر بوده و با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان آن را به 1650 لیتر افزایش داد.

 جک J7

جک J7 به عنوان یکی از سدان های چینی جدید بازار ایران به یک موتور 1.5 لیتری یتوروب با کد HFC4GB2.4E مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولیدی از این پیشرانه نیز توسط گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. همچنین امکان دارد این خودرو با گیربکس 6 سرعت دستی نیز به فروش برسد. طبق اعلام جک، شتاب این خودرو حدود 10.5 ثانیه است.

کابین این سدان چینی نیز از ظاهری ساده و هماهنگ برخوردار است. این خودرو از صندلی‌هایی با ارگونومیک مناسب و با پوشش چرمی بهره می‌برد. در ورود به کابین یک نمایشگر عمودی 10.4 اینچی در وسط داشبورد خودنمایی می‌کند. همچنین طراحان یک نمایشگر دیجیتال را نیز در پشت فرمان قرار دادند تا اطلاعات مربوط به خودرو و مولتی مدیا را در اختیار راننده قرار دهد. همچنین سانروف پانورامیک در سقف خودرو نمای جذابی را به وجود آورده است.

این خودرو به طیف گسترده‌ای از امکانات نظیر هشدار احتمال برخورد در هنگام خروج از پارک، هشدار نقاط کور، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، شش کیسه هوا، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، دوربین 360 درجه، سیستم کمکی برقی فرمان، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید نیز مجهز شده است. این خودرو در بازارهای جهانی با قیمت حدود 13 تا 18 هزار دلار به فروش می‌رسد، از این رو احتمال دارد با قیمت حدود 800 میلیون تا 1 میلیارد تومان به بازار ایران عرضه شود.

بهمن موتور رسپکت

 جک J7

بهمن موتور به دلیل عرضه سدان مزدا 3 در کلاس سدان‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار است. این خودروساز در گذشته با عرضه سدان‌های FAW با مدل‌های بسترن B50F و B30 نیز توانست در این کلاس به آمار فروش خوبی دست پیدا کند، اما این شرکت در سال 1400 سیاست جدیدی را در نظر گرفت و محصولات جدیدی را با نام اختصاصی خود مانند فیدلیتی و دیگنیتی به بازار عرضه کرد. بهمن موتور قصد دارد سدان رسپکت و ون اینرودز را در سال 1401 معرفی و به بازار عرضه کند.

 جک J7

سدان رسپکت در واقع همان Cowin Xuandu است که اکنون بهمن موتور نام آن را تغییر داده است. طول این خودرو که در سال 2021 به بازار چین عرضه شد حدود 4666 میلی‌متر اعلام شده که حدود 10 سانتی‌متر از فست بک نسبتا لوکس کرمان موتور کوچک‌تر است، اما به فونیکس آریزو 6 پرو مدیران خودرو شباهت زیاد دارد.

 جک J7

وزن رسپکت نیز به حدود 1409 کیلوگرم می‌رسد. این خودرو به یک موتور 1.5 لیتری مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارند. رسپکت و فونیکس آریزو 6 پرو بسیار به یکدیگر شبیه هستند. در واقع رسپکت از لحاظ ابعاد فقط یک سانتی‌متر طول و ارتفاع کمتری از آریزو 6 پرو داشته و در بخش فنی نیز به یکدیگر شباهت دارند. از این رو این سدان های چینی فقط از لحاظ طراحی ظاهری، امکانات و نوع قیمت‌گذاری مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.

 جک J7

رسپکت از لحاظ زمان عرضه نسبت به سدان مدیران خودرو و کرمان موتور یک محصول جدید محسوب می‌شود، اما از لحاظ ظاهری آنچنان به‌روز نیست؛ برای مثال ابعاد و طراحی اهرم تعویض دنده نسبتا قدیمی است. در طراحی داشبورد نیز نمایشگر در بالای دریچه‌های تهویه قرار گرفته است. سیستم ترمز پارک این خودرو برقی بوده و طراحان کلیدهای روی کنسول خوابیده میانی را نیز برای تنظیمات سیستم صوتی و برخی امکانات در نظر گرفتند.

از امکانات سدان رسپکت بهمن موتور می‌توان به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، کنترل فشار باد تایرها TPMS، شش کیسه هوا، گرم‌کن صندلی های جلو، دوربین 360 درجه، ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد. این خودرو بسته به نوع مدل با قیمت‌های 13 تا 15 هزار دلار به فروش می‌رسد و انتظار می‌رود بهمن موتور آن را با قیمت حدود 600 تا 750 میلیون تومان به بازار ایران عرضه کند.

فونیکس آریزو 6 پرو

 جک J7

مدیران خودرو اخیرا برند جدید خود را با نام فونیکس معرفی کرد و قصد دارد با این برند نسخه جدید آریزو 6 پرو را طی سال آینده به بازار عرضه کند. آریزو 6 پرو  که یکی دیگر از سدان های چینی جدید بازار ایران محسوب می‌شود، از لحاظ موتور و مشخصات فنی به رسپکت بهمن موتور شباهت دارد، اما گیربکس CVT آن از قابلیت تعویض مصنوعی 9 سرعته متفاوت با رسپکت بهره می‌برد.

 جک J7

احتمالا سدان جدید مدیران خودرو به سیستم ESP 9.3 مجهز خواهد بود که نسخه جدیدتر از ESP رسپکت محسوب می‌شود. سنسور فشار آنالوگ در مقابل سنسور دیجیتال نسخه جدید و سرعت پردازش بهتر نسخه جدید از جمله تفاوت‌های این سیستم‌ها محسوب می‌شود. وزن خالص آریزو 6 پرو حدود 1344 کیلوگرم بوده که آن را به سبک‌ترین سدان تازه‌وارد بازار تبدیل می‌کند. فضای بار این خودرو نیز حدود 750 لیتر اعلام شده است.

 جک J7

از امکانات این خودرو می‌توان به دوربین 360 درجه، شش کیسه هوا، هشدار نقاط کور، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، اهرم تعویض دنده خلبانی و دو نمایشگر داخل کابین اشاره کرد. با توجه به این که آریزو 6 فعلی حدود 930 میلیون تومان قیمت دارد، احتمالا قیمت فونیکس آریزو 6 پرو بیش از 1 میلیارد تومان خواهد بود.