شیائومی می 11 لایت

بررسی شیائومی می 11 لایت 5G ؛ پیشنهادی که نمی‌توانی رد کنی!

اگر به دنبال خرید یک گوشی قدرتمند از شیائومی با قیمت مناسب هستید، Xiaomi Mi 11 Lite 5G گزینه مناسبی است. بیایید به بررسی دوربین، عملکرد و صفحه نمایش شیائومی می 11 لایت 5G بپردازیم.

در ابتدا همه چیز از سری ردمی نوت 10 شروع شد و سپس شیائومی با مدل‌های پوکو X3 و F3 مجموعه گوشی‌های میان رده خود را گسترش داد و در آخر نیز نوبت به دو گوشی می 11 لایت 5G و می 11 لایت 4G رسید. امروز می‌خواهیم به بررسی شیائومی Mi 11 Lite 5G بپردازیم که نسبت به مدل 4G قوی‌تر است و البته از شبکه 5G نیز پشتیبانی می‌کند.

فهرست عناوین بررسی شیائومی می 11 لایت 5G

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی شیائومی می 11 لایت 5G

گوشیشیائومی Mi 11 Lite 5G
ابعاد و وزن۱۶۰.۵ در ۷۵.۷ در ۶.۸ میلی‌متر، ۱۵۹ گرم، بدنه جلویی از گوریلا گلس 6، بدنه عقب از شیشه، گواهی IP53 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب
صفحه نمایش ۶.۵۵ اینچ امولد، نمایش ۱ میلیارد رنگ، رفرش ریت ۹۰ هرتز، پشتیبانی از +HDR10، نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز، حداکثر روشنایی پایدار ۵۰۰ نیت، حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۴۰۲ پیکسل در اینچ
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 780G (۵ نانومتری)، هشت هسته‌ای (ا هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۲۲ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۱.۹۰ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 642
حافظه۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 2.2، پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC (مشترک با سیم‌کارت دوم)
نرم افزاراندروید 11 در کنار رابط کاربری MIUI 12
دوربین عقب
  • دوربین اصلی: ۶۴ مگاپیکسل با فوکوس خودکار تشخیص فاز، گشودگی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی 26 میلی‌متر، اندازه حسگر ۱/۱.۹۷ اینچ و اندازه پیکسل ۰.۷ میکرومتر
  • دوربین فوق عریض: ۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۱۹ درجه، اندازه حسگر 1/4.0 اینچ، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
  • دوربین ماکرو: ۵ مگاپیکسل با فوکوس خودکار گشودگی دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین ۲۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۷ میلی‌متر، اندازه حسگر ۱/۳.۴ اینچ، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰، ۶۰ یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 720p با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه
باتری۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۳۳ وات، Quick Charge +4
سایرحسگر اثر انگشت در بدنه کناری، درگاه مادون قرمز، NFC

طراحی و کیفیت ساخت

به چند دلیل در همان نگاه اول از گوشی شیائومی می 11 لایت 5G خوشتان خواهد آمد. اول از همه اینکه این گوشی نسبت به رقبای خود به شکل محسوسی سبک‌تر و باریک‌تر است و نکته دوم اینکه با توجه به استاندارد‌های امروزی جمع و جور محسوب می‌شود. علاوه بر اینها بدنه شیشه‌ای پشتی گوشی نیز ظاهر جذابی دارد.

البته فریم نمایشگر کمی از بدنه بیرون زده است که شاید مورد پسند برخی از کاربران قرار نگیرد؛ اما در واقع به کنترل هرچه بهتر گوشی کمک می‌کند. بدنه جلویی گوشی با لایه‌ای از گوریلا گلس 6 پوشیده شده و شرکت سازنده در بدنه پشتی نیز از شیشه ضد انعکاس بهره گرفته است. در میان این دو نیز شاهد فریم پلاستیکی براق هستیم.

شیائومی توانسته برای این گوشی گواهی IP53 را برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و پاشیدن قطرات آب به دست آورد؛ ولی این بدین معنی نیست که شما می‌توانید آن را مثلا در استخر استفاده کنید.

بدنه پشتی این گوشی اثر انگشت را به خود جذب می‌کند، ولی همانند بدنه‌های شیشه‌ای براق آن را نشان نمی‌دهد. هرچند که تمیز کردن آنها سخت‌تر از گوشی‌های دیگر است و با تنها یک بار دستمال کشیدن پاک نمی‌روند.

شیائومی حسگر اثر انگشت گوشی را در بدنه سمت راست قرار داده که اگرچه جای آن خوب است، ولی احتمال دارد که به دلیل تماس‌های اشتباه با دست غیر فعال شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که وارد تنظیمات گوشی شوید و حسگر اثر انگشت را روی حالت فشاری قرار دهید.

شیائومی می 11 لایت 5G از دو سیم کارت یا یک سیم کارت در کنار کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، ولی خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در آن نیست. ابعاد این گوشی برابر با ۱۶۰.۵ در ۷۵.۷ در ۶.۸ میلی‌متر است و ۱۵۹ گرم وزن دارد که یعنی ۴ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۱.۳ میلی‌متر باریک‌تر و ۳۷ گرم سبک‌تر از گوشی پرچمدار می 11 است.

صفحه نمایش

شیائومی می 11 لایت 5G یک نمایشگر ۶.۵۵ امولد را در برابر چشمان شما قرار می‌دهد که در گوشه سمت چپ بالای آن نیز یک حفره کوچک برای دوربین سلفی قرار گرفته است. کیفیت پنل استفاده شده در این گوشی تقریبا در سطح گوشی‌های پرچمدار است و از رنگ ۱۰ بیت، استاندارد +HDR10 و رفرش ریت ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر این گوشی دارای رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است که یعنی با تراکم ۴.۲ پیکسل در اینچ مواجه هستیم. از آنجایی که Mi 11 Lite 5G از رنگ ۱۰ بیت پشتیبانی می‌کند، می‌تواند بیش از ۱ میلیارد رنگ را به نمایش بگذارد که در مقایسه با ۱۶ میلیون رنگ در اکثر گوشی‌های رقیب بسیار بیشتر است.

نرخ نمونه‌برداری لمسی این گوشی برابر با ۲۴۰ هرتز است که قطعا گیمر‌ها از آن استقبال خواهند کرد. شیائومی ادعا می‌کند که این گوشی از رفرش ریت ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. اگر عمر باتری برای شما مهم است، بهتر است رفرش ریت را روی ۶۰ هرتز قرار دهید. در غیر این صورت حالت ۹۰ هرتز را انتخاب کنید. در این حالت نیز اگر صفحه را لمس نکنید یا در حال پخش ویدیو باشید (یوتیوب، می ویدیو، نتفلیکس، آمازون) گوشی رفرش ریت را به ۶۰ هرتز برمی‌گرداند.

مشکل اینجاست که همه بازی‌های با رفرش ریت بالا، نمایشگر نسخه لایت می 11 را به خوبی شناسایی نمی‌کنند. به عنوان مثال بازی Alto’s Odyssey روی حالت ۹۰ هرتز اجرا می‌شود؛ اما Dead Trigger 2 را باید در حالت ۶۰ هرتز بازی کنید. البته شاید شیائومی با ارائه آپدیتی این مشکل را برطرف کند.

صفحه نمایش از +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند که در کنار پشتیبانی از Widevine L1 DRM بالاترین کیفیت ممکن در سرویس‌های استریم ویدیو را در اختیار شما قرار خواهد داد. ما نتفلیکس، یوتیوب و آمازون را امتحان کردیم و همگی مدیا را با کیفیت 1080p HDR10 استریم کردند.

اگر بخواهید روشنایی نمایشگر را به صورت دستی افزایش دهید، در بهترین حالت به ۵۱۴ نیت خواهید رسید؛ اما اگر روشنایی را روی حالت خودکار قرار دهید، حداکثر روشنایی ۸۴۶ نیت هم دست یافتنی است. حداقل روشنایی نمایشگر نیز به ۲.۸ نیت می‌رسد.

شیائومی می 11 لایت 5G در حالت خودکار رنگ‌ها را کاملا دقیق نشان می‌دهد، ولی در رنگ سفید و طوسی کمی گرایش به آبی دارد. البته با مراجعه به بخش تنظیمات رنگ نمایشگر، می‌توانید گزینه‌های مختلف را انتخاب کرده تا به حالت دلخواه برسید.

باتری

شیائومی می 11 لایت 5G انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری ۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی تامین می‌کند. ظرفیت باتری آنچنان زیاد نیست، ولی تراشه ۵ نانومتری کوالکام مصرف انرژی خیلی زیادی ندارد و به همین خاطر این گوشی توانست در این بخش عملکرد خوبی را ارائه دهد. نماینده شیائومی با یک بار شارژ می‌تواند ۲۲ ساعت و ۲۶ دقیقه تماس 3G برقرار کند.

همچنین اگر خیلی وبگردی می‌کنید، می 11 لایت می‌تواند تا ۱۱ ساعت و ۵۱ دقیقه شما را همراهی کند (با رفرش ریت ۹۰ هرتز) و برای تماشای سریال نیز می‌توانید تا ۱۶ ساعت و ۵۸ دقیقه روی این گوشی حساب کنید. در حالت آماده به کار هم این گوشی مصرف باتری بسیار کمی دارد.

شیائومی می 11 لایت 5G از شارژ سریع ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند و شرکت سازنده نیز یک آداپتور ۳۳ وات به همراه کابل 3A را در جعبه محصول قرار داده است. در ۳۰ دقیقه اول ۵۸ درصد از باتری گوشی پر می‌شود و شارژ کامل نیز ۶۴ دقیقه طول می‌کشد. زمان شارژ این گوشی بسیار خوب است و در واقع سریع‌تر از اکثر رقبای خود شارژ می‌شود؛ اما نباید فراموش کرد که اکثر گوشي‌های هم رده با باتری‌های ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی همراه شده‌اند.

اسپیکر

شیائومی می 11 لایت 5G دارای اسپیکر‌های استریو است که بلندی صدای خوبی را ارائه می‌دهند و خروجی آنها نیز کاملا متعادل به نظر است. Mi 11 Lite 5G صدای خواننده را به شکل فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد و در ارائه نت میانی نیز عملکرد خوبی دارد.

البته این گوشی در نت بالا کمی مشکل دارد و بیس نیز که انگار عملا وجود ندارد. ولی خب نباید فراموش کرد که ما با تنها یک گوشی موبایل مواجه هستیم.

نرم‌افزار و عملکرد

نسخه ارزان قیمت Mi 11 از اندروید 11 به همراه رابط کاربری MIUI 12.0.2.0 بهره می‌برد. MIUI 12 دارای منو برنامه است و به صورت خودکار برنامه‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف سازماندهی می‌کند. اولین دسته‌بندی «همه» است که همه برنامه‌ها را شامل می‌شود. سپس نوبت به ارتباطات، سرگرمی، تصویربرداری، ابزار، جدید و بیزینس می‌رسد. شما می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را ویرایش کنید یا حتی به طور کلی آنها را غیرفعال کنید.

حتی منو را نیز می‌توان به صورت کلی غیرفعال کرد. یک قابلیت دیگر که مورد استقبال کاربران قرار گرفته، ظاهر جدید بخش تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها است که شما را به یاد iOS میندازد. شیائومی هم اکنون سومین برند بزرگ گوشی هوشمند در جهان است و زمان آن رسیده که هویت مخصوص خود را توسعه دهد، نه اینکه از اپل الگوبرداری کند.

شیائومی می 11 لایت 5G از «نمایشگر همیشه روشن» نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما این قابلیت آنطور که باید عمل کند، نیست. در واقع صفحه تنها ۱۰ ثانیه پس از ضربه زدن روی آن روشن باقی می‌ماند و هیچ گزینه‌ای نیز برای افزایش این زمان در اختیار کاربر نیست. همچنین گوشه‌های نمیاشگر این گوشی در هنگام دریافت نوتیفیکیشن جدید روشن می‌شوند که به نوعی جایگزین چراغ چشمک زن سابق است.

خوشبختانه می 11 لایت نیز همانند دیگر گوشی‌های بالا رده شیائومی از قابلیت سوپر والپیپر پشتیبانی می‌کند که به زیبایی هرچه بیشتر گوشی کمک خواهد کرد. در این حالت یک تصویر زمینه داینامیک در اختیار شما قرار خواهد گرفت که با هر بار عوض کردن صفحه، گوشی روی یک قسمت از آن زوم می‌کند.

شیائومی در MIUI 12 به حریم خصوصی کاربران نیز توجه کرده است و در هنگام به اشتراک گذاری تصاویر، ویدیو‌ها و … به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات مربوط به دستگاه، لوکیشن و … را از آنها حذف کنید. MIUI با برنامه Security نیز همراه شده است که نه تنها گوشی شما را به منظور یافتن بدافزار‌ها اسکن می‌کند، بلکه می‌تواند میزان مصرف داده (اینترنت) را محدود کند، رم را آزاد کند و لیست سیاه شما را در اختیار گیرد.

با استفاده از این برنامه شما همچنین می‌توانید مجوزهای برنامه‌های مختلف را کنترل کرده، الگوی مصرف باتری آنها را تعیین کنید و حتی محدودیت‌هایی هم برای برخی برنامه‌ها در نظر بگیرید.

MIUI 12 با برنامه‌های اختصاصی شیائومی همراه شده است که از میان آنها می‌توان به گالری، یادداشت، موزیک و ویدیو پلیر اشاره کرد. البته همانند گذشته مشکل این برنامه‌ها نمایش تبلیغات است که آنها را هم می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات هرکدام از برنامه‌ها به صورت جداگانه غیرفعال کنید.

عملکرد و بنچمارک

شیائومی می 11 لایت 5G اولین گوشی هوشمندی بود که با تراشه اسنپدراگون 780G عرضه شد. این تراشه نسخه بهبود یافته تراشه پرچمدار اسنپدراگون 855 (سال ۲۰۱۹) است که از بر پایه معماری ۵ نانومتری ساخته شده است. بدین ترتیب باید شاهد گرما و مصرف باتری کمتری باشیم. این تراشه در کنار ۶ یا ۸ گیگ رم LPDDR4X و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی قرار گرفته است.

حالا بیایید به بنچمارک‌ها بپردازیم. تست بنچمارک CPU گیک‌بنچ اسنپدراگون 780G را جلوتر از سایر گوشی‌های میان رده نشان می‌دهد. این تراشه حتی از اسنپدراگون 860 استفاده شده در پوکو X3 پرو نیز سریع‌تر است.

گیک‌‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Xiaomi Mi 11 Lite 5G (Snapdragon 780G) : 2909
Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 2574
Samsung Galaxy A42 5G (Snapdragon 750G) : 1910
Samsung Galaxy A52 (Snapdragon 720G) : 1577

گیک‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Xiaomi Mi 11 Lite 5G (Snapdragon 780G) : 803
Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 735
Samsung Galaxy A42 5G (Snapdragon 750G) : 643
Samsung Galaxy A52 (Snapdragon 720G) : 525

عملکرد پردازنده گرافیکی نیز واقعا خوب است. شیائومی می 11 لایت 5G در کلاس خودش از همه گوشي‌ها بهتر است و تنها پوکو X3 پرو با پردازنده گرافیکی آدرنو 640 می‌تواند آن را شکست دهد. به نظر می‌رسد که آدرنو 642 کمی نسبت به مدل 640 کند‌تر است. هرچند که در استفاده واقعی، احتمالا متوجه اختلاف ۱۰ درصدی بین این دو نخواهید شد.
GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen)

Xiaomi Mi 11 Lite 5G (Adreno 642) : 57
Poco X3 Pro (Adreno 640) : 67
Samsung Galaxy A42 5G (Adreno 619) : 56
Samsung Galaxy A52 (Adreno 618) : 26

GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)

Xiaomi Mi 11 Lite 5G (Adreno 642) : 35
Poco X3 Pro (Adreno 640) : 38
Samsung Galaxy A42 5G (Adreno 619) : 33
Samsung Galaxy A52 (Snapdragon 720G) : 15

در نهایت نوبت به تست AnTuTu می‌رسد که می 11 لایت را بالاتر از پوکو X3 پرو قرار می‌دهد. در این محدوده قیمتی تنها پوکو F3 توانسته از این گوشی بهتر ظاهر شود که آن هم از تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 870 بهره می‌برد.
انتوتو 8

Xiaomi Mi 11 Lite 5G (Snapdragon 780G) : 465534
Poco X3 Pro (Snapdragon 860) : 453223
Poco F3 (Snapdragon 870) : 631850
Samsung Galaxy A52 (Snapdragon 720G) : 261282

شیائومی می 11 لایت 5G یک گوشی میان رده توانمند است که پردازنده و گرافیک آن از انواع کار‌ها و بازی‌ها برمی‌آیند. همچنین سیستم گرمازدایی گوشی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد که سبب شد می 11 لایت بتواند در تست پایداری 3D Mark Wildlife Stress Test امتیاز فوق‌العاده خوب ۹۱ درصد را به دست آورد.

شیائومی سخت افزار این گوشی را هوشمندانه انتخاب کرده است و با سیستم گرمازدایی مناسب و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری آن را بهبود بخشیده است.

دوربین

شیائومی می 11 لایت 5G به نسخه سبک‌تر دوربین سه‌گانه Mi 11 مجهز شده است و از همان طراحی نیز بهره می‌برد. این گوشی روی حسگر ۱/۱.۹۷ اینچی سامسونگ GW3 حساب می‌کند که رزولوشن آن ۶۴ مگاپیکسل است و اندازه هر پیکسل نیز به ۰.۷ میکرومتر می‌رسد. این حسگر پشت یک لنز با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متر قرار گرفته است.

این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند؛ اما خبری از لرزشگیر اپتیکال نیست. تصاویر نهایی نیز با توجه به فناوری ترکیب پیکسل ۴ در ۱ به صورت ۱۶ مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند. پس از این دوربین نوبت به حسگر ۱/۴ اینچی و ۸ مگاپیکسلی سونی IMX355 می‌رسد که پشت لنز فوق عریض ۱۵ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.

در نهایت نوبت به دوربین ماکرو می‌رسد که تفاوتی با نمونه استفاده شده در گوشی می 11 ندارد. این دوربین از حسگر ۱/۵ اینچی و ۵ مگاپیکسلی سامسونگ S5K5E9 بهره می‌برد که اندازه هر پیکسل در آن برابر با ۱.۱۲ میکرومتر است. فاصله کانونی لنز تله‌ماکرو این دوربین ۴۹ میلی‌متر است و گشودگی دیافراگم آن نیز برابر با f/2.4 است. دوربین ماکرو به فوکوس خودکار مجهز شده و در فاصله ۳ تا ۷ سانتی‌متری عمل می‌کند.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی در این رده قیمتی بی‌نظیر است. جزئیات فوق‌العاده هستند، وضوح تصویر خوب است و میزان نویز نیز در سطح کمی قرار دارد. همچنین گستره داینامیک عریض است و تصاویر طبیعی و متعادل به نظر می‌رسند. کنتراست نیز عالی است. علاوه بر اینها رنگ‌ها نیز شاداب و درخشان هستند؛ اما در سوژه‌هایی که رنگ سفید یا قهوه‌ای در آنها زیاد است، کمی گرایش به رنگ قرمز دیده می‌شود.

دوربین اصلی می‌تواند تصاویر را به صورت ۶۴ مگاپیکسلی هم ثبت کند؛ اما استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم. اول از همه اینکه چند ثانیه طول می‌کشد تا عکس بگیرید و دوم اینکه حجم هر عکس نیز بین ۲۵ تا ۴۰ مگابایت خواهد بود. تازه با همه اینها عکس‌ها نرم و مملو از نویز هستند.

تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی خوب هستند، ولی نمی‌توان آنها را در میان بهترین‌های بخش میان رده به حساب آورد. کنتراست و گستره داینامیک این تصاویر مناسب است و وقتی با دقت به تصاویر نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که با توجه به ۸ مگاپیکسلی بودن دوربین، تصاویر راضی کننده هستند.

تصاویر گرفته شده با دوربین تله ماکرو ۵ مگاپیکسلی نسبتا خوب ارزیابی می‌شوند و رنگ‌ها نیز فوق‌العاده به نظر می‌رسند. حتی می‌توان در آنها جزئیاتی را متوجه شد که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. لنز استفاده شده در این دوربین به کاربر اجازه می‌دهد کمی از سوژه فاصله بگیرد تا سایه کاربر نیفتد یا مثلا یک حشره را نترساند.

تصاویر ماکرو شیائومی می 11 لایت 5G واضح‌ترین نمونه‌های موجود در بخش گوشي‌های میان رده نیستند و برای فوکوس کردن روی سوژه نیز حداقل باید ۳ یا ۴ بار تلاش کنید و تازه خیلی از عکس‌ها نیز تار می‌شوند.

کیفیت عکس‌ها در شب

شیائومی گوشی می 11 لایت 5G را به حالت Night Mode خودکار مجهز کرده است که در آن خود گوشی در رابطه با زمان و مکان استفاده از حالت شب و میزان اکسپوژر تصمیم می‌گیرد. وقتی از این حالت استفاده می‌کنید، تصاویر فوری ثبت می‌شوند. این در حالی است که در حالت شب دستی ثبت هر عکس ۳ تا ۵ ثانیه طول می‌کشد.

وقتی تصاویر ثبت شده در حالت خودکار و دستی را مقایسه کردیم، متوجه شدیم که دوربین در حالت خودکار به ندرت از نایت مود استفاده می‌کند و بیشتر روی توانایی‌های استاندارد خود متکی است. البته با این وجود نیز تصاویر برای یک گوشی میان رده متعادل هستند و در آنها رنگ‌ها طبیعی به نظر می‌رسند.

نویز نیز کم است و میزان وضوح هم تراز با بهترین‌ گوشي‌های میان رده است، ولی به سطح گوشی‌های پرچمدار نزدیک نمی‌شود. وقتی نایت مود دستی را فعال کنید، تصاویر کمی روشن‌تر می‌شوند و جزئیات بیشتری را مشاهده خواهید کرد. سطح نویز نیز کمتر می‌شود. از آنجایی که دوربین اصلی لرزشگیر اپتیکال ندارد، توصیه می‌کنیم که از هر سوژه حداقل ۳ بار عکس بگیرید تا در نهایت با یک عکس تار مواجه نشوید.

دوربین فوق عریض نیز دارای نایت مود خودکار است؛ اما گویا این حالت عملا وجود ندارد؛ زیرا تصاویر تاریک، نرم و پر از نویز هستند و اصلا به کار نمی‌آیند. البته اگر حالت نایت مود دستی را فعال کنید، کمی تصاویر بهتر می‌شوند و می‌توان اکسپوژر، گستره داینامیک و اشباع رنگ را قابل قبول دانست. فقط اینکه روی تصاویر زوم نکنید، چون آنچنان جزئیاتی را مشاهده نخواهید کرد.

دوربین سلفی

شیائومی از حسگر ۱/۳.۴ اینچی و ۲۰ مگاپیکسلی سامسونگ ایزوسل Slim S5K3T2 با پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتری در می 11 لایت 5G استفاده کرده است. فاصله کانونی و گشودگی دیافراگم نیز به ترتیب برابر با ۲۶ میلی‌متر و f/2.2 است. این دوربین در گوشي‌های زیادی استفاده شده است و می‌توانید سلفی‌های بسیار خوبی را ثبت کند. به طور کلی باید گفت که تصاویر متعادل و طبیعی به نظر می‌رسند و کنتراست و رنگ‌ها نیز در آن‌ها فوق‌العاده هستند.

البته شاید وضوح در حد ایده‌آل نباشد؛ اما خب معمولا کاربران روی عکس‌های سلفی زوم نمی‌کنند. همچنین در کنار دوربین سلفی حسگر سنجش عمق قرار ندارد؛ اما تصاویر پرتره جذابی را شاهد هستیم. سوژه به خوبی از پس زمینه جدا می‌شود و میزان تاری پس زمینه نیز مناسب است. در نهایت باید گفت که کیفیت تصاویر سلفی برای یک گوشی میان رده تحسین برانگیز است.

فیلم‌برداری

دوربین اصلی شیائومی می 11 لایت 5G از فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و کیفیت 1080p با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین فوق عریض نیز توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. دوربین ماکرو هم همینطور است.

کیفیت فیلم‌های 4K دوربین اصلی در یک کلمه عالی است. جزئیات بسیاز زیادی را در این فیلم‌ها شاهد هستیم و وضوح تصویر نیز فراتر از انتظارات است. کنتراست، گستره داینامیک و بازتولید رنگ‌ها همگی تحسین برانگیز هستند و میزان نویز نیز در سطح بسیار کمی قرار دارد. بیت ریت بالای ویدیو (50+ مگابیت بر ثانیه) هم حتما به این موضوع کمک کرده است.

ویدیو‌های 4K در نور کم نیز همچنان خوب هستند، با این تفاوت که کمی سطح نویز افزایش پیدا می‌کند. عملکرد دوربین فوق عریض را هم می‌توان متوسط ارزیابی کرد. هرچند با توجه به اینکه شاهد عملکرد ضعیف گوشی‌های پوکو در این بخش بوده‌ایم، ویدیو‌های ثبت شده توسط دوربین فوق عریض شیائومی می 11 لایت 5G قابل قبول به نظر می‌رسند.

جمع‌بندی

شیائومی می 11 لایت 5G یک جایگزین عالی برای گوشی پرچمدار می 11 است که به همراه بسیاری از ویژگی‌های خوب و با نصف قیمت Mi 11 عرضه شده است. نمایشگر امولد این گوشی کیفیت خیلی خوبی دارد و از رفرش ریت ۹۰ هرتز، ۱ میلیارد رنگ و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. عملکرد سریع و پایدار را می‌توان دیگر جنبه مثبت این گوشی دانست که به شما اجازه می‌دهد با اسپیکر‌های استریو بلند از بازي‌های مدرن لذت ببرید.

می 11 لایت در بخش دوربین نیز شما را ناامید نخواهد کرد. کیفیت تصویر‌برداری این گوشی با توجه به برچسب قیمتی آن، خوب است و در بخش فیلم‌برداری نیز فراتر از انتظارات ظاهر می‌شود. از عمر باتری بالا و شارژ سریع نیز نباید غافل شد. به طور کلی شیائومی پیشنهادی را به ما داده که رد کردنش سخت است!

مزایا و معایب

مزایا

  • بدنه شیشه‌ای زیبا شبیه به گوشی پرچمدار می 11
  • صفحه نمایش باکیفیت
  • عمر باتری طولانی و شارژ سریع
  • اسپیکرهای استریو باکیفیت
  • سخت‌افزار قدرتمند و پایدار
  • اندروید 11 و MIUI 12
  • کیفیت عالی عکس‌ها و ویدیو‌ها در نور مناسب

معایب

  • قیمت
  • کیفیت نه چندان خوب دوربین فوق عریض در شب

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. https://nanoreview.net/en/soc-compare/qualcomm-snapdragon-860-vs-qualcomm-snapdragon-780g
    پردازنده کمی می 11 لایت 5 جی بهتره
    ولی گرافیک ایکس سه پرو خیلی قویتره
    رنک انتوتو ایکس سه پرو باز هم بهتر از می 11 لایت 5 جی هست

  2. امتیاز انتوتو ایکس تری پرو غلط نوشته شده
    پوکو قویتره

    • امیرحسین کریم نژاد

      سلام،
      ممنونم، امتیاز شیائومی می 11 لایت 5G اشتباه بود که اصلاح شد، ولی امتیاز پوکو ایکس 3 پرو درست بود. کلا X3 پرو یکم از می 11 لایت ضعیف‌تر هست.

  3. یک ماهه دارم مدل ne عالیه از هر لحاظ سبک و تو دل برو