زمین

زمین به طرز وحشتناکی در حال گرم شدن است؛ سال 2021 هم رکورد گرمای تاریخ را شکست

ناسا با هشدار نسبت به اینکه زمین به شکل وحشتناکی در حال گرم شدن است، سال 2021 را به عنوان ششمین سال گرم تمام تاریخ زمین معرفی کرد.

ناسا و اداره ملی اقیانوسی (NOAA) با هشدار نسبت گرم شدن زمین اعلام کردند 8 سال قبل گرم‌ترین سال‌های زمین بود و سال 2021 نیز لقب ششمین سال گرم در تمام تاریخ را از آن خود کرد. طبق اعلام ناسا، زمین طی سال قبل با خطرات زیادی مواجه شد که دلیل اصلی آن به گرم شدن این سیاره مربوط می‌شود.

شکست رکورد گرمای تاریخ در سال 2021

گاوین اشمیت از موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا در این خصوص عنوان کرد در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که ممکن است گرم‌ترین دهه در میان هزاران سال سال قبل را تجربه کنیم. اکنون تغییراتی در حال وقوع است که باعث تاثیرات محلی متعددی خواهد شد.

در واقع آمریکای شمالی و برخی مناطق آن که همواره جزو مناطق سرد محسوب می‌شوند طی تابستان بالاترین گرمای خود را به ثبت رساندند. همچنین در اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه در شمال غربی اقیانوس آرام در آمریکا و غرب کانادا نیز دمای بی‌سابقه‌ای به ثبت رسید؛ به گونه‌ای که ساکنان این مناطق با مشکلاتی چون تخریب جاده‌ها و ذوب شدن کابل‌های برق مواجه شدند.

زمین

علاوه بر این، دره بیابانی معروف به دره مرگ که در کالیفرنیای جنوبی قرار دارد رکورد گرمای 54.4 درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد که توانست رکورد جهانی گرم‌ترین دمای ثبت شده زمین را برای دومین سال پیاپی بشکند. اروپا نیز در سال 2021 گرمای شدیدی را تجربه کرد و سیسیل ایتالیا با ثبت دمای 48.8 درجه سانتی‌گراد توانست رکورد گرمای اروپا را به خود اختصاص دهد. همچنین اداره ملی اقیانوسی (NOAA) ژوئیه 2021 را گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ بشر معرفی کرد.

گرم شدن زمین چه خطراتی دارد؟

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که اقیانوس‌های جهان نیز در سال 2021 رکود گرمای جدیدی را به ثبت رساندند. امواج گرمای اقیانوس‌ها از ابتدای دهه سال 1980 به میزان دو برابر افزایش پیدا کرده این موضوع برای موجودات دریایی و ساکنان نزدیک به دریا خطراتی چون افزایش خشکسالی‌ها، آسیب به صنعت ماهیگیری، نابودی مرجان‌ها و نابودی زندگی خرچنگ‌ها را به همراه خواهد داشت.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا با معرفی سال 2021 به عنوان پنجمین سال گرم تاریخ اعلام کرد جهان پس از صنعتی شدن بیش از 1 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده که دلیل آن به انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط می‌شود. در همین راستا کارشناسان از دولت‌ها خواستند تا به جای سوخت‌های فسیلی از انرژی پاک استفاده کنند؛ چرا که گرم شدن زمین می‌بایست زیر 2 درجه سانتی‌گراد باشد تا در آینده پیامدهای مخرب تغییرات آب و هوایی زندگی ساکنان این سیاره را تهدید نکند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*