آریزو 6 پرو

معرفی فونیکس آریزو 6 و آریزو 6 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات رفاهی

مدیران خودرو اخیرا آریزو 6 پرو را با برند فونیکس معرفی کرد، اما نسخه استاندارد آریزو 6 با نسخه پرو چه تفاوت‌هایی دارد؟ در ادامه با مشخصات فنی و امکانات رفاهی این دو سدان چینی آشنا خواهیم شد.

مدیران خودرو پس از این که با سدان میان رده آریزو 5 توانست در بازار ایران فروش خوبی را تجربه کند، سدان چری آریزو GX که با نام آریزو 6 در ایران شناخته می‌شود را به بازار عرضه کرد. مدیران خودرو اخیرا از آریزو 6 پرو با برند فونیکس برای بازار ایران پرده برداشت که این خودرو از لحاظ ظاهری نسبت به آریزو 6 استاندارد متفاوت است. در ادامه شما را با مشخصات و امکانات فونیکس آریزو 6 پرو آشنا خواهیم کرد.

آریزو 6 و آریزو 6 پرو چه تفاوتی دارند؟

آریزو 6

مدل پرو در واقع نسخه فیس لیفت از آریزو 6 استاندارد محسوب می‌شود. این دو سدان چینی از لحاظ فنی با یکدیگر تفاوتی ندارند، اما طراحان نمای جلو و پشت آن را تغییر داده‌اند. آریزو 6 پرو از امکانات بیشتری مانند پنل دیجیتال پشت فرمان و کروز کنترل هوشمند با قابلیت ترمز دیجیتال نیز بهره می‌برد. همچنین سپرهای جلو و عقب این خودرو نیز کاملا متفاوت هستند. چراغ‌های عقب در مدل پرو اکنون بزرگ‌تر شده و از لحاظ LED داخلی از ترکیب متفاوتی سود می‌برند.

آریزو 6

کابین چری آریزو 6 و آریزو 6 پرو نیز کاملا به یکدیگر شباهت دارند. البته مدل پرو در کنار پنل دیجیتال به نمایشگر لمسی بزرگ‌تری نیز مجهز شده است. همچنین کنسول و عناصر نزدیک به دسته دنده این خودرو نسبت به قبل کاملا تغییر پیدا کرده است. طراحان در زیر نمایشگر هم کلیدگردان مربوط به تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی را تغییر داده‌اند. همچنین چری آریزو 6 پرو اکنون از یک جوی‌استیک برای کنترل امکانات فنی و دو محفظه ویژه نوشیدنی (کاپ هولدر) بهره می‌برد.

گالری تصاویر آریزو 6 پرو

مشخصات فونیکس آریزو 6

بخش طراحی ظاهری

آریزو 6

فونیکس آریزو 6 به آریزو 5 شباهت زیادی دارد و در این خودرو نیز زبان طراحی مدرن شرکت چری بر پایه حرف X در ترکیب جلوپنجره با سپر و چراغ‌ها به چشم می‌خورد. با وجود این که بسیاری از خودروهای چینی با چراغ‌های بزرگ به بازار ایران عرضه شدند، اما آریزو 6 از چراغ‌های نسبتا کوچک‌تری بهره می‌برد. جلوپنجره، سپر و مه‌شکن‌ها نیز در این خودرو کاملا مدرن به نظر می‌رسند. هرچند این خودرو با الهام از کیا اپتیما طراحی شده است، اما در نگاه اول افراد عادی قادر به تشخیص آن نخواهند بود.

آریزو 6

چراغ‌های آریزو 6 از حالتی کاملا اسپرت بهره می‌برند. در وقع طراحان با ایجاد گوشه‌های تیز در چراغ‌های اصلی توانستند نمایی خانوادگی و مدرن را به وجود آورند. در مرکز کاسه چراغ نیز یک لامپ هالوژن به چشم می‌خورد و نوار LED روشنایی روز نیز با حالتی L شکل از بالا تا پایین کشیده شده که در مجموع توانستند نمای جذابی را به وجود آورند. به طور کلی از تمام فضای کاسه چراغ استفاده شده و حتی فلاشر راهنمای زرد رنگ نیز با 3 لامپ کوچک در همین بخش قرار دارد.

آریزو 6

روی کاپوت جلو شاهد خطوط هماهنگ با چراغ‌ها هستیم. حجم‌دهی بدنه در سپر با قطعات فلزی نقره‌ای رنگ و عناصر پلاستیکی سیاه باعث شده تا این خودرو در سطح بالاتری از سایر خودروهای چینی قرار بگیرد. این خودروساز برای آریزو 6 از پلاستیک مشبک سیاه و ارزان‌قیمت در جلوپنجره استفاده نکرده و به جای آن با ایجاد نمای مدرن، پولک‌دار و تمام فلزی باعث شده تا جلوپنجره لوکس به نظر برسد.

آریزو 6

بر اساس زبان طراحی چری، در وسط جلوپنجره خط براق افقی به چشم می‌خورد که تا زیر چراغ اصلی نیز امتداد دارد. در بخش پایین نیز قطعه‌ای بزرگ و براق به رنگ سیاه خودنمایی می‌کند که توانسته حجم زیادی از سپر را بپوشاند. آریزو 6 به مه شکن‌های مدرن LED در گوشه‌ها مجهز شده که آن را با سایر سدان‌های چینی متمایز می‌سازد. گفتنی است پلاستیک سیاه دور مه شکن‌ها ارزان‌قیمت بوده و گویا چری از مواد بازیافتی استفاده کرده است.

آریزو 6

بخش کناری آریزو 6 اسپرت بوده و به کیا اپتیما شباهت دارد. رینگ‌های اسپرت آلومینیوم 17 اینچی آن نیز کاملا شبیه سدان کیا است. در این بخش دو خط عمیق روی بدنه به چشم می‌خورد که یکی از آنها از انتهای بدنه و لبه درپوش صندوق تا دستگیره‌های ورودی امتداد دارد و دیگری هم در پایین درها دیده می‌شود. برای این سدان آینه بغل راهنمادار و نیمه فلزی به رنگ بدنه در نظر گرفته شده است. البته فریم پنجره‌ها هم در نیمه پایینی از جنس فلز است.

آریزو 6 به چراغ‌های عقب مشابه تویوتا کمری مجهز شده است. طراحان با خط حجم‌دهنده جانبی توانستند لبه کاپوت عقب را پوشش دهند. آنتن کوسه‌ای کوچک، چراغ‌ها و لوگو از حالت برجسته‌ای بهره می‌برند و ترکیب آنها نمای یک سدان اسپرت و مدرن را به وجود آورده است. در نمای پشت این خودرو خطوط جذابی روی بدنه قرار گرفته که توانسته برای پلاک جایگاه ویژه‌ای را به وجود آورد. برای این خودرو اگزوزهای لوکس داخل بدنه در نظر گرفته نشده و فقط از یک لوله خروجی در سمت چپ بهره می‌برد که همین موضوع باعث شده تا نمای عقب این خودرو آنچنان که باید جذاب نشود.

آریزو 6

به طور کلی آریزو 6 در بخش طراحی نمره بسیار خوبی را دریافت می‌کند و طراحی ظاهری این خودرو از سایر سدان‌های چینی در سطح بالاتری قرار دارد. طراحان به شکل هوشمندانه از مدل‌های ساخت تویوتا و کیا الهام گرفته‌اند و به همین دلیل نمی‌توان آن را یک کپی ناخوشایند دانست. آریزو 6 از 4710 میلی‌متر طول، 1825 میلی‌متر عرض، 1490 میلی‌متر ارتفاع و 2670 میلی‌متر فاصله محوری بهره می‌برد. از این رو چری آریزو 6 از نسل جدید تویوتا کمری، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا کوچک‌تر است.

طراحی داخلی

آریزو 6

طراحان چری همانند بخش ظاهری برای کابین این سدان نیز طراحی مدرنی را در نظر گرفتند. در این بخش سبک طراحی مینیمال را شاهد هستیم که باعث شده تعداد کلیدها به حداقل برسد و کابین در عین سادگی بیش از پیش جذاب شود. این سبک طراحی برای علاقه‌مندان به خودروهای مدرن طراحی محصولات لندروور را تداعی می‌کند. این خودرو از نورپردازی ملایم آبی رنگ سراسری در بخش زیر داشبورد و تودری‌ها نیز بهره می‌برد.

آریزو 6

طراحان از لوگو یا نام چری روی داشبورد استفاده نکردند و بخش بالایی آن با خروجی‌های هوا کاملا هماهنگ بوده و از وسط آن یک خط فلزی نیز کشیده شده است. سبک طراحی بخش میانی به شکل ویژه به نمایشگر لمسی توجه کرده و با خطوط مورب جلب توجه می‌کند. خطوط دوخت روی داشبورد نیز باعث ایجاد نمای لوکسی شده است.

آریزو 6

در زیر نمایشگر کلیدهای کاربردی برای ارتباط تلفنی، ناوبری ماهواره‌ای و امکانات مربوط به سیستم سرگرمی به چشم می‌خورد. کمی پایین‌تر نیز شاهد پنل شیشه‌ای با حالتی شیب‌دار و کلیدهای دیجیتال لمسی هستیم که به همراه دو کلید گردان می‌توان تهویه مطبوع و امکانات گرمایشی را تنظیم کرد. دسته‌دنده نیز کوتاه بوده و از فرم جذابی بهره می‌برد؛ در واقع همانند جوی‌استیک خودروهای مدرن اروپایی است. طراحان با الگوبرداری از خودروهای معروف جهان برای این خودرو جالیوانی میان صندلی‌ها و ترکیب پلاستیک شفاف پیانویی با عناصر نقره‌ای را در نظر گرفتند.

آریزو 6

طراحی صندلی‌های این خودرو نسبت به یک سدان اقتصادی چینی در سطح بالایی قرار دارد و به مدل‌های اروپایی نیز شبیه است. در ردیف جلو و عقب محل نشستن و قرارگیری کمر با حاشیه‌های صندلی دارای تفاوت ساختاری مناسبی بوده تا از زانوها و شانه‌های سرنشینان حمایت کند. همچنین ظاهر صندلی‌های آریزو 6 نیز نسبت به قبل از جذابیت بیشتری بهره می‌برند.

آریزو 6

به طور کلی کابین آریزو 6 امتیاز بالایی را دریافت می‌کند. البته این خودرو برای افراد بلند قد با بیش از 185 سانتی‌متر چندان مناسب نخواهد بود. به ویژه این که افراد بلند قد در صندلی‌های عقب با فضای کم سر مواجه خواهند شد. کابین این خودرو برای راننده و سرنشین کناری آن فضای مناسبی را ارائه می‌دهد و برای خانواده 5 نفره قابل قبول است. فضای صندوق عقب این خودرو در حالت استاندارد 400 لیتر است. همچنین با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان فضای آن را افزایش داد.

مشخصات فنی

آریزو 6

آریزو 6 با آریزو 5 و آریزو 7 از لحاظ فنی مشابه است. از این رو این خودرو به یک موتور توربوشارژ 1.5 لیتری ساخت چری مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر را به تولید برساند. چری آریزو 5 با چنین پیشرانه‌ای ظرف مدت 10 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اما شتاب آریزو 6 به دلیل وزن بیشتر حدود 11 ثانیه خواهد بود. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر نیز حدود 9 تا 10 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. حداکثر سرعت این خودرو هم 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این خودرو در چین در مدل پایه از گیربکس 5 سرعت دستی و در مدل آپشنال از گیربکس CVT اتوماتیک 9 سرعته بهره می‌برد.

امکانات

آریزو 6

این سدان چینی در رنگ‌های بدنه سیاه، نقره‌ای، آبی، سفید و با رینگ‌های اسپرت 16 و 17 اینچ عرضه می‌شود. از امکانات آریزو 6 در بخش ظاهری می‌توان به آنتن کوسه‌ای، آینه بغل‌های راهنمادار مجهز به گرم‌کن با قابلیت جمع‌شوندگی خودکار، نور روشنایی روز و مه‌شکن‌های LED اشاره کرد. البته این خودرو از سقف پانورامیک به شکل استاندارد بهره نمی‌برد و فقط در مدل‌های آپشنال با سانروف ویژه ردیف جلو به فروش می‌رسد.

این خودرو در داخل نیز از امکاناتی چون تهویه مطبوع دوگانه، ترمز دستی برقی (دکمه‌ای)، کروز کنترل، سیستم صوتی با بلندگوهای متعدد (داخل چهار در، ستون‌های جلو و نزدیک شیشه عقب)، امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث، نمایشگر تمام گرافیکی پشت فرمان، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ناوبری ماهواره‌ای، پوشش مرغوب چرم در داشبورد و صندلی‌ها بهره می‌برد.

از امکانات ایمنی این خودرو نیز می‌توان به 4 ایربگ شامل ۲ عدد برای حفاظت از سرنشینان جلو و ۲ ایربگ پرده‌ای برای فضای جانبی، سیستم حفظ خودرو در شیب (HHC)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری کنترل لغزش (TCS)، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، کمربندهای ایمنی 3 نقطه‌ای پیش‌کشنده برای 4 صندلی و سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر) اشاره کرد.

قیمت

مدیران خودرو آریزو 6 را در دی ماه با قیمت حدود 930 میلیون تومان و با موعد تحویل 45 روز به بازار عرضه می‌کند. از این رو با توجه به این که مشخصات فنی آریزو 6 و فونیکس آریزو 6 پرو به یکدیگر شبیه هستند، می‌توان گفت میان این دو خودرو حدود 100 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود خواهد داشت.