صدور مجوز ارائه خدمات نسل سوم و چهارم موبایل در ایران

 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مجوز ارائه خدمات نسل سوم موبایل را صادر کرد که براساس این مصوبه شرکت مخابرات ایران و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل ملزم به اجرایی کردن رومینگ ملی و طرح ترابردپذیری موبایل ( تغییر اپراتور بدون تغییر شماره) به عنوان پیش نیاز ارائه سرویس های باندپهن موبایل – 3G و 4G – شدند.

با توجه به اهمیت و نقش پهنای باند در میزان پیشرفت کشور و استفاده از موبایل باند پهن به عنوان پیشران توسعه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 186 خود اصول حاکم بر نحوه اصلاح و ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل را برای ارائه خدمات باندپهن تعیین و تصویب کرد.

این اصول با توجه به پایان دوره حفاظت اپراتور سوم موبایل – رایتل- در 31 مردادماه سال جاری، با تاکید بر ایجاد توزان و رقابت عادلانه در تخصیص فضای فرکانسی، فراهم کردن صدور مجوز اپراتورهای مجازی، اجرایی کردن رومینگ ملی، اجرای طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه ( تغییر اپراتور بدون تغییر شماره) و یکنواخت شدن شماره گذاری و تعرفه ها و حمایت از تولید داخل به تصویب رسیده است.

در این مصوبه منظور از ارائه خمدات باندپهن موبایل، شبکه ارتباطی تلفن همراه نسل سوم و بالاتر مبتنی بر فناوریهای UMTS و LTE و LTE پیشرفته براساس استانداردهای ITU و 3G و یا ETSI است.

همچنین اپراتور مجازی موبایل به اپراتوری اطلاق می شود که دارای امکانات شبکه ای ارائه خدمات نیست و با عقد قرارداد با اپراتورهای موبایل دارای شبکه، از امکانات و ظرفیتهای آنها برای ارائه خدمات موبایل استفاده می کند.

شرایط لازم برای ارائه خدمات نسل سوم موبایل

براساس شرایط این مصوبه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می تواند براساس درخواست اپراتورهای متقاضی، بعد از اتمام دوره حفاظت اپراتور سوم موبایل، نسبت به صدور مجوز ارتقا برای اپراتورهای متقاضی اقدام کند. این سازمان همچنین می تواند برای تامین باندفرکانسی مورد نیاز، فرکانس 2100 و 3600 مگاهرتز را به صورت FDD و با دریافت حق امتیاز به اپراتورهای متقاضی واگذار کند که البته این به معنای دریافت مجوز ارائه خدمات نبوده و اپراتور ملزم به تامین تمامی شرایط این مصوبه خواهند بود.

در این مصوبه هر اپراتور برای فعالیت در حوزه خدمات 3G و 4G باید مبلغ 3 هزار میلیارد ریال حق امتیاز به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام کند. این اپراتورها موظفند بدهی ها و حسابهای مالی خود را قبل از دریافت مجوز، تسویه کنند.

اپراتورهای متقاضی می توانند با استفاده از فناوری وای فای به صورت برون ساختمانی، این خدمات را به مشترکان خود ارائه دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، اپراتورهای موبایل موظف به اشتراک گذاری سایتهای BTS براساس نظر رگولاتوری هستند و موظفند حداکثر 18 ماه پس از صدور مجوز، نسبت به ارائه خدمات ترابرد شماره موبایل – امکان تغییر اپراتور بدون تغییر شماره برای مشترک – اقدام کنند.

در این مصوبه برای نقض تعهدات هر یک از اپراتورها در بخش توسعه، کیفیت خدمات، تعهدات رقابتی و مالی و نظارتی نیز اخطاریه کتبی و جریمه درنظر گرفته شده است.

منبع : eghtesadonline

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*