اندروید 13 با این ویژگی‌های ضروری عرضه می‌شود!

اندروید 13 با این ویژگی‌های ضروری عرضه می‌شود

اندروید 13 در آینده‌ای نه‌چندان دور، با هدف افزایش بهینه‌سازی و بهره‌وری در رابط کاربری و تکیه بر ویژگی‌های ضروری رونمایی خواهد شد.

در حالی‌که اندروید 12 هنوز برای بسیاری از گوشی‌های هوشمند واجد شرایط عرضه نشده است، گوگل از حالا در حال طراحی و توسعه نسل بعدی سیستم‌عامل خود، اندروید 13 است. این نسخه با نام هوس‌انگیز تیرامیسو (نام دسری ایتالیایی)، به‌روزرسانی بزرگ بعدی این اکو سیستم محبوب و بزرگ خواهد بود.

این نسخه به‌طور سنتی، پس از طی چند مرحله آزمایش در فاز پیش‌نمایش و نسخه بتا، با پشت سر گذاشتن تست‌های نهایی در اواخر سال جاری منتشر خواهد شد. اما اینکه تاریخ دقیق رونمایی چه زمانی فرا می‌رسد و چه اطلاعاتی از ویژگی‌های جدید و تغییرات احتمالی در رابط کاربری وجود دارد، مواردی هستند که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

اندروید 13 در چه تاریخی عرضه می‌شود؟

چند سالی می‌شود که برنامه عرضه نسخه‌های جدید اندروید، دستخوش تغییراتی اندک شده است. احتمالا به‌زودی اخباری از گوگل در مورد اولین نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان (DP) خواهیم داشت که در سه ماهه اول سال 2022 (از فوریه) در دسترس قرار می‌گیرد.

این نسخه اولیه، ایده‌ای دقیق را از موجودیت و کارکرد اندروید 13 در اختیار خواهد گذاشت. سپس بعد از انتشار چند نسخه DP، رویداد سالانه Google I/O را در ماه می 2022 در پیش خواهیم داشت، کنفرانسی که به اخبار نرم‌افزاری شرکت اختصاص دارد و در خلال آن احتمالا اطلاعات بیش‌تری را در مورد اندروید 13 دریافت کنیم.

ضمن اینکه در طی این دوره، می‌توانیم منتظر عرضه اولین نسخه بتا نیز باشیم. در نهایت، احتمالا برای انتشار نسخه پایدار اندروید 13، می‌بایست تا پایان آگوست یا سپتامبر به انتظار بنشینیم. البته اگر گوگل تصمیم به عرضه هم‌زمان این نسخه همراه با پیکسل 7 را داشته باشد، این احتمال را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که ممکن است عرضه این نسخه تا ماه اکتبر به‌ تعویق بیفتد.

اندروید 13 با این ویژگی‌های ضروری عرضه می‌شود!

قابلیت‌های جدید

مانند هر نسخه جدیدی از سیستم‌عامل، اندروید 13 نیز ویژگی‌های متداولی نظیر بهبود‌های رابط کاربری، قابلیت‌های جدید، بهینه‌سازی عملکرد و امنیت ارتقا یافته را به‌همراه خواهد داشت. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مورد انتظار در این‌باره می‌پردازیم، با این‌حال باید در نظر داشت که ممکن است این موارد توسط گوگل و از طریق نسخه‌های پیش‌نمایش‌ دولوپر و بتا، مورد حذف یا اضافه قرار گیرد.

محتوای چندرسانه‌ای خود را با دیگر دستگاه‌های اطراف به‌اشتراک بگذارید

اندروید 13 در قیاس با نسخه 12 که با تغییراتی بزرگ و سخاوت‌مندانه همراه بود، تفاوت‌های بسیار کمتر و جزئی‌تری را در خود خواهد دید. اما احتمالا شاهد افزودن یک عنصر جدید در رابط کاربری خواهیم بود که برای مثال، با نزدیک شدن به بلندگو، موسیقی در حال پخش را به‌آن منتقل می‌کند.

این پروسه باید انتقال محتوای چندرسانه‌ای را از یک دستگاه به دستگاه دیگر بسیار ساده کند. تنها اقدام مورد نیاز، اتصال از طریق گوشی هوشمند به یک اسپیکر نزدیک است که با ضربه‌ای بر روی گزینه ظاهر شده، موسیقی که در بلندگو یا به‌وسیله هدفون به‌آن گوش فرا می‌دهید، پخش و اجرا شود.

همچنین امکان انتقال محتوا به سایر دستگاه‌ها مانند تلفن هوشمند، تبلت، تلویزیون هوشمند یا جعبه اندروید (Android Box) نیز وجود دارد. در حال حاضر، به‌نظر می‌رسد گوگل به‌طور مشخصی بر مولفه صدا تمرکز کرده است، با این‌حال می‌توانیم عملکردی مشابه را در محتوای ویدئویی نیز تصور کنیم. از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که این فناوری تنها با دستگاه‌های مجهز به تراشه فوق‌باند (UWB) سازگار باشد که هنوز در سطح اکوسیستم اندروید بسیار نادر هستند. اندروید 13 همچنین باید پروسه سازگاری با UWB را تسهیل کند و در همه‌گیر شدن این استاندارد به مشارکت بپردازد.

این گزینه در حال حاضر Media TTT (tap to trasfer) نامیده می‌شود، اما به‌احتمال فراوان در آینده و با توسعه و جایگزینی این قابلیت با نرم‌افزارهایی مانند Android Beam و Nearby Share، نام جدیدی برای آن جایگزین خواهد شد. در تصاویر زیر می‌توانید اسکرین‌شات‌های به‌دست آمده توسط “Android Police” را مشاهده کنید که به گفته این وب‌سایت، یک ماکت مورد استقاده توسط مهندسان گوگل برای توسعه این گزینه جدید محسوب می‌شود.

اندروید 13 در آینده‌ای نه‌چندان دور، با هدف افزایش بهینه‌سازی و بهره‌وری در رابط کاربری و تکیه بر ویژگی‌های ضروری رونمایی خواهد شد.

قابلیت تغییر حساب کاربری

اندروید در حال حاضر امکان به‌وجود آوردن چندین پروفایل یا حساب کاربری را در یک دستگاه فراهم کرده است. این مورد به‌ویژه در تبلت‌هایی که توسط چند نفر استفاده می‌شود، کاربرد دارد. بنابراین هر کاربر از این طریق می‌تواند از صفحه‌های اصلی، حساب‌ها، برنامه‌ها و تنظیمات شخصی‌سازی شده خود استفاده کند. با این‌حال یک نکته وجود دارد، این گزینه اکنون نیز در تنظیمات اندروید موجود بوده که برای دسترسی به آن باید در بسیاری از منو‌ها و زیرمنوها پیمایش کنید که چندان کاربردی و کاربرپسند نیست.

گوگل با توجه به این موضوع، در حال کار بر روی سوئیچ پروفایل‌های کاربر، برای ادغام مستقیم در صفحه لاک‌اسکرین است. بنابراین امکان جابجایی از یک حساب به‌ حساب دیگر، بسیار سریع‌تر رخ خواهد داد. این قابلیت، مانند نمونه‌ای است که مایکروسافت برای مدت طولانی با ویندوز انجام می‌دهد، البته باید توجه داشت که چنین عملکردی در کامپیوتر‌ها، با توجه به ماهیت استفاده از آنها ضروری‌تر است.

در این ویژگی سه قابلیت وجود دارد که شامل مالک، محدود و کاربر عادی می‌شود. با توجه به اطلاعات خام و ابتدایی Android Police، هنوز مشخص نیست که آیا این عملکرد، منحصر به تبلت‌ها خواهد بود یا در اختیار گوشی‌های هوشمند نیز قرار می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌تواند با به‌روزرسانی مطابق با تعهدات مشاهده شده در پروژه منبع‌باز اندروید (AOSP) ظاهر شود، امکان پیاده‌سازی گزینه‌های پرداخت بدون تماس از طریق NFC است که برای پروفایل‌های ذخیره شده در دستگاهی که به حساب اصلی متصل نیست، قابل استفاده خواهد بود.

اندروید 13 در آینده‌ای نه‌چندان دور، با هدف افزایش بهینه‌سازی و بهره‌وری در رابط کاربری و تکیه بر ویژگی‌های ضروری رونمایی خواهد شد.

غیرفعال کردن دستیار گوگل از طریق کلید هوم

گوگل در جدیدترین نسخه‌های اندروید، به‌طور ویژه‌ای به‌ پیمایش به‌وسیله اشاره‌ها (Gestures) متکی است و بسیاری از کاربرانی را که همچنان از اشاره‌های موجود در کلید‌های ناوبری فیزیکی استفاده می‌کنند را به‌دست فراموشی سپرده است. با به‌روزرسانی اندروید 13، احتمالا گزینه‌ای برای غیرفعال کردن فراخوانی دستیار گوگل در هنگام فشار دادن و نگه داشتن دکمه هوم ظاهر خواهد شد. بنابراین کاربرانی که به‌طور تصادفی دستیار صوتی را فعال کرده‌اند، در نهایت می‌توانند از این شر این مشکل خلاص شوند. این عملکرد در ناوبری‌های سه‌ و دو دکمه‌ای ارائه می‌شود.

اندروید 13 با این ویژگی‌های ضروری عرضه می‌شود!

زبان برنامه‌ها

با اندروید 13، گوگل قصد دارد امکان انتخاب زبان پیش‌فرض برای هر برنامه نصب شده را در اختیار کاربران قرار دهد. این خبری خوب برای افرادی است که به چندین زبان صحبت می‌کنند و لزوما بسته به موقعیت یا نوع برنامه‌های مورد نیاز، با بیش از یک زبان سر و کار دارند. این گزینه از طریق تنطیمات زبان سیستم یا منوی پاپ‌آپ “App Info” که از طریق ضربه زدن و نگه داشتن یک برنامه ظاهر می‌شود، در دسترس خواهد بود.

اندروید 13 با این ویژگی‌های ضروری عرضه می‌شود!

پشتیبانی 100 درصدی از قابلیت LE Audio در بلوتوث

اندروید 12 امکان پشتیبانی از API ویژگی جدیدی به‌نام LE Audio را در بلوتوث فراهم کرد، با این‌حال هنوز راهی طولانی تا پشتیبانی کامل این پروتکل توسط سیستم‌عامل باقی است.اگر چه به‌گفته یک کارشناس به‌نام میشل رحمان، که در حین جستجو در اسناد AOSP به اکتشافاتی دست یافته است، این روند در مسیر درستی قرار دارد.

طبق ادعای یک منبع از درون شرکت، گوگل، کدک LC3 یا LE Audio را به تنظیمات سیستم اضافه کرده و به‌عنوان یک گزینه در اولویت قرار داده است. بنابراین گوشی‌های هوشمند سازگار با این استاندارد، ابتدا با دستگاه‌های صوتی که مورد پشتیبانی هستند، یک اتصال صوتی از نوع LE برقرار خواهند کرد.

قابلیت LE Audio بلوتوث در اندروید 13، کیفیت صدای بهتری را حتی در صورت کاهش پهنای باند به‌ارمغان می‌آورد. مصرف انرژی آن کمتر است و کدک می‌تواند صدا را در چندین جریان به‌طور هم‌زمان پخش کند که برای اجرای هم‌زمان محتوای صوتی روی چندین لوازم جانبی صوتی کارآمد خواهد بود.

غیرفعال شدن اعلان‌های پیش‌فرض

به‌گفته وب‌سایت xda developers، گوگل در حال انجام آزمایشی است که در آن برنامه‌ها صرفا تحت مجوز کاربر به ارسال اعلان‌ها بپردازند. به‌این وسیله، به‌طور پیش‌فرض هر برنامه نصب شده نمی‌تواند بدون دسترسی، اعلان‌ها را منتشر کند که راهی برای مبارزه با ارتباط‌های ناخواسته محسوب می‌شود. سپس می‌توانیم به برنامه اجازه دهیم تا مانند حالت فعلی، اعلان‌ها را ارسال کند تا بتواند به مخاطبین، میکروفون یا دوربین دسترسی داشته باشد.

به‌ ادعای این منبع، گوگل احتمالا با توجه به زمان محدود، به پیاده‌سازی این قابلیت در اندروید 13 نرسد. احتمالا باید منتظر باشیم تا نسخه بعدی سیستم‌عامل از آن بهره‌مند شود.

شخصی‌سازی ساعت در حالت صفحه قفل (Lock Screen)

در حالی‌که برخی از تولیدکنندگان محصولات اندرویدی، در حال حاضر گزینه‌های شخصی‌سازی ساعت در حالت صفحه قفل را در رابط کاربری خود ارائه می‌دهند، این امکانات در نسخه استوک اندروید بسیار محدود است. در حال حاضر، نمایش زمان در مرکز صفحه قرار دارد و با ظاهر شدن اعلان‌ها به‌گوشه سمت چپ و بالا هدایت حرکت می‌کند.

از این پس کاربر می‌تواند بین دو حالت یکی را انتخاب کند، اولی ساعت بزرگ در دو خط و در مرکز صفحه و گزینه دوم در یک خط کوچکتر در بالا و سمت چپ به‌همراه ساعت و دقیقه که در همان محور Y قابل چینش است. حتی می‌توان این گزینه جدید را پیش از عرضه اندروید 13، در نسخه 12L نیز ببینیم، نسخه‌ای از سیستم‌عامل که برای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تاشو، شخصی‌سازی‌های جدیدی را اعمال کرده است.

اندروید 13 با این ویژگی‌های ضروری عرضه می‌شود!

بهبود عمر باتری

فناوری جدید گوگل که Android Resource Economy (TARE) نام دارد، قادر خواهد بود تا مصرف انرژی برنامه‌ها را کاهش دهد و می‌تواند به‌افزایش بهره‌وری گوشی‌های هوشمند کمک کند. به‌گفته xda developers، این ویژگی از سیستم اعتبار منابع اندرویدی استفاده می‌کند، به‌این گونه که با کاهش ظرفیت باتری، تعداد اعتبار اختصاص یافته برای هر برنامه کاهش می‌یابد.

سپس نرم‌افزارها باید با کاهش فعالیت یا بسته شدن فرآیندهای بلااستفاده و کمتر مفید، خود را با این سیستم تطبیق دهند. اندروید 13 به‌خوبی می‌تواند زندگی روزمره افرادی که همیشه از کمبود باتری در رنج هستند را بهبود ببخشد.

قابلیت غیرفعال کردن PhantomProcessKiller

موضوع بهینه‌سازی مصرف باتری با PhantomProcessKiller در ارتباط مستقیم است. این ویژگی در اندروید 12، زیرفرآیندها را در هر برنامه به 32 محدود می‌کند و پردازش‌های پشت پرده را که بی‌جهت در حال مصرف هستند را خاموش می‌کند. در این میان، برخی از دولوپرها این عملکرد را به محدودسازی بیش از حد عملکرد برنامه‌های خاص متهم کرده‌اند. به‌عنوان یک راه حل، گوگل باید اجازه دهد تا PhantomProcessKiller در اندروید 13، با استفاده از قسمت Developer Options غیرفعال شود.

QR Code Reader با دسترسی بهتر

کد QR در سال‌ها اخیر و به‌خصوص با وضعیت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کووید-19، به‌بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. این کد برای به‌اشتراک گذاشتن دسترسی وای‌فای، دسترسی به‌منوی رستوران، به‌دست آوردن اطلاعات در مورد یک محصول و موارد گوناگون دیگر کاربرد دارد. با وجود کاربرد و گستردگی استفاده از این ویژگی، قابلیت اسکن سریع چندان کاربردی نیست.

شما برای انجام این کار مجبورید تا قفل گوشی هوشمند خود را باز کنید و اگر میان‌بر مستقیمی در صفحه‌ اصلی خود ندارید، به دنبال گزینه اسکن باشید. به گزارش Android Police، یک گزینه جدید در اندروید 13 اضافه خواهد شد که امکان دسترسی مستقیم به اسکنر QR را برای صرفه‌جویی در زمان فراهم می‌کند. همچنین یک میان‌بر برای اسکنر نیز در رابط Quick Setting سیستم‌عامل ایجاد خواهد شد.

اندروید 13 با این ویژگی‌های ضروری عرضه می‌شود!

تنوع بیش‌تر تم‌ها

یکی از جذابیت‌های بصری اندروید 12، قابلیت جدیدی به‌نام Material You است، یک طراحی کاملا جدید با تم رنگی Monet که امکان تغییر رنگ‌های رابط کاربری از منوهای سیستم تا آیکون‌های برنامه را بسته به‌ تصویر زمینه فراهم می‌کند. با این‌حال، اندروید 13 با بهبود Monet در شخصی‌سازی‌ و تنوع‌های ایجاد شده، پا را فراتر خواهد گذاشت.

طراحی جدید برای کنترل صدا

کنترل میزان صدای بلندگوی گوشی‌های هوشمند یا تبلت و دستگاه‌های صوتی متصل به‌آن از طریق اتصال باسیم یا بلوتوث، در اندروید چندان کاربردی نبوده است. پس از چندین بار طراحی مجدد رابط کاربری، این قابلیت در اندروید 13 با بهبود‌هایی در زمینه تجربه کاربری و دسترسی بهتر ولوم میکسر همراه خواهد بود. به‌گزارش Android Police، تیم‌های مستقر در گوگل به‌طور فعال روی این عنصر رابط کاربری در حال کار هستند. بنابراین نتیجه نهایی ممکن است با آنچه در اسکرین‌شات‌های موجود می‌بینیم، متفاوت باشد.

علاوه‌بر اضافه شدن موارد اصلاحی مختلف که در جهت رفع نقص‌های امنیتی و سایر آسیب‌ها ارائه می‌شود، اندروید 13 می‌تواند (بر اساس AOSP موجود) از پروتکل رمز‌گذاری داده‌ها از طریق HTTPS (DoH) پشتیبانی کند که به‌عنوان مکمل DNS از طریق TLS (DoT) مورد استفاده قرار گیرد. در هر دو مورد، هدف اصلی، محافظت از کاربران در برابر حملات سایبری از نوع “man-in-the-middle” (حمله مرد میانی) است که طی آن داده‌های کلیدی به‌وسیله یک مهاجم رهگیری می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*