پژو 508

بررسی پژو 508 ؛ مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت در بازار ایران

پژو 508 که به عنوان سدان نسبتا لوکس پژو محسوب می‌شود به شکل محدود در زمان برجام وارد ایران شد، اما حضور موفقی را تجربه نکرد. در ادامه با مشخصات و امکانات این سدان فرانسوی آشنا می‌شویم.

شرکت فرانسوی پژو در سال 2011 برای اولین بار از پژو 508 به عنوان جانشین پژو 407 و پژو 607 پرده‌برداری کرد. هرچند این سدان از لحاظ پلتفرم و مشخصات فنی به سیتروئن C5 شبیه است، اما از طراحی متفاوتی بهره می‌برد. علاوه بر این، پژو 508 به دلیل تقاضای مشتریان در نسخه استیشن نیز فقط به بازار اروپا عرضه شد.

پژو در سال 2015 برای این سدان خود یک فیس لیفت را در نظر گرفت و آن را از لحاظ ظاهری نسبت به قبل جذاب‌تر کرد. در واقع نسل اولیه پژو 508 از لحاظ ظاهری به پژو 407 شباهت زیادی داشت و پژو طی یک فیس لیفت توانست در آن ظاهری متفاوتی را ایجاد کند. در سال 2018 نیز شاهد معرفی نسل جدیدی از پژو 508 بودیم که به واسطه زبان طراحی جدید پژو از ظاهری کاملا متفاوت از قبل بهره می‌برد، اما به طور کلی این سدان فرانسوی نتوانستند آنچنان که تصور می‌شد برای گروه PSA در قالب یک محصول درخشان ظاهر شود. گفتنی است پژو 508 فقط در مدل 2016 وارد بازار ایران شد که در ادامه مشخصات آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حضور ناموفق پژو 508 در ایران

پژو 508

در بازار ایران برند فرانسوی پژو با خودروهای اقتصادی پژو 206 و پژو 405 شناخته می‌شود و به همین دلیل عرضه سدان‌های نسبتا لوکس از این برند در بازار کمی دشوار بود. اگر پژو 2008 را در نظر نگیریم، سایر محصولات پژو به غیر از محصولات اقتصادی در بازار ایران موفق ظاهر نشدند.

پس از این که نسخه فیس لیفت پژو 508 در سال 2016 به بازار عرضه شد، ایکاپ برنامه واردات نسخه فیس لیفت این سدان فرانسوی را در دستور کار خود قرار داد، اما این سدان نسبتا لوکس پژو نتوانست در بازار ایران دوران موفقی را تجربه کند. گفتنی است پژو 508 به عنوان بخشی از برنامه‌های بلندمدت پژو در ایران بود و اگر برجام لغو نمی‌شد و آمریکا صنعت خودرو را تحریم نمی‌کرد، این خودرو می‌توانست در نسل جدید نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

ایکاپ نسخه فیس لیفت از نسل اول پژو 508 را به بازار ایران آورد و طراحی این سدان فرانسوی طی فیس لیفت نسبت به مدل اولیه خود جذاب‌تر شده بود، اما آیا این خودرو از لحاظ ظاهری نسبت به رقبای خود برتری داشت؟ پاسخ این سوال خیر است؛ چرا که سبک کلی طراحی پژو 508 سبکی مشابه با پژو 2008 و 301 بود. همچنین این خودرو در سگمنت D قرار دارد و با توجه به سطح امکانات و مشخصات فنی باید گفت این خودرو از چهره جذاب و مدرنی بهره نمی‌برد و به همین دلیل پژو تصمیم گرفت در سال 2018 نسل جدید این خودرو را با زبان طراحی جدید تولید کند.

بررسی مشخصات پژو ۵۰۸

بخش ظاهری

پژو 508

در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ‌های کشیده LED در دو طرف هستیم که در وسط آن نیز جلوپنجره کرومی خودنمایی می‌کند. چراغ‌های روشنایی روز با الگوی L در گوشه‌های سپر به چشم می‌خورند و خطوط روی کاپوت و گلگیرها نیز توانستند بدنه را عضلانی‌تر کنند تا خودرو پهن‌تر به چشم آید. به طور کلی طراحی جلو جذاب است، اما از لحاظ جذابیت ظاهری قابل رقابت با رقبای خود یعنی تلیسمان و پاسات نخواهد بود.

پژو 508

بخش کناری به دلیل سادگی زیاد به عنوان یکی از نقاط ضعف طراحی این سدان فرانسوی محسوب می‌شود. در واقع نمای کناری پژو 508 به جز دو خط در بالا و پایین در از هیچ عناصر طراحی خاصی بهره نمی‌برد.

پژو 508

طراحان برای بخش عقب نیز سبک طراحی مشابه با بخش جلو را در نظر گرفتند و در این بخش شاهد چراغ‌های کشیده و برجستگی روی گلگیرها در عقب هستیم. به طور کلی هرچند بخش عقب همانند بخش کناری ساده نیست، اما مانند بخش جلو جذاب به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل پژو 508 از طراحی جذابی بهره نمی‌برد.

کابین و امکانات

پژو 508

پژو 508 از کابینی جذاب با متریال باکیفیت بهره می‌برد. در کابین این خودرو تعداد زیادی دکمه به چشم می‌خورد که از وجود امکانات و آپشن‌های متعددی در این خودرو حکایت دارد. طراحان برای این خودرو رنگ زمینه مشکی را در نظر گرفتند و قطعات نیز از طرح پیانویی بهره می‌برد.

پژو 508

روکش چرم روی رودری‌ها و صندلی‌ها نیز باعث جذابیت کابین شده و صندلی‌ها نیز به گونه‌‌ای طراحی شدند تا برای راننده و سرنشینان در راحتی بیشتری را ارائه دهند. البته سرنشینان عقب از فضای پای زیادی بهره نمی‌برند و مشتریان از ارگونومی کلی در طراحی داخلی نیز انتقاد کردند، اما به طور کلی باید طراحی داخلی این خودرو را راضی‌کننده دانست.

پژو 508

از آنجایی که پژو 508 جزو سدان‌های متوسط و لوکس محسوب می‌شود، پژو برای آن آپشن‌های متعددی را ارئه کرده است از امکانات این خودرو می‌توان به دوربین پارک، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک TPMS، سنسور نقطه کور، سنسور باران، هدآپ، گرم‌کن صندلی جلو، ماساژور صندلی جلو، حافظه صندلی، رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی، سیستم ورود بدون کلید، سانروف، نوربالای هوشمند، سنسور نور، سیستم تهویه چهارگانه در عقب و جلو، فرمان الکترو هیدرولیک، شیفتر دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری، شش ایربگ، محدودکننده سرعت و کروز کنترل اشاره کرد.

مشخصات فنی

پژو ۵۰۸ با موتور پژو 2008 سیتروئن C3 به بازار ایران آمد و از یک موتور 1.6 لیتری توربو بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 163 تا 165 اسب بخار و گشتاور 240 تا 245 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 6 سرعته AT نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو در سال 2011 و طبق استاندارد ایمنی همان سال توانست در تست‌های ایمنی یورو انکپ پنج ستاره ایمنی را دریافت کند. با وجود این که استانداردها اکنون به‌روزرسانی شدند، اما همچنان نسبت به خودروهای داخلی بازار ایران یک خودرو ایمن محسوب می‌شود.

قیمت و رقبا

پژو 508

هم‌اکنون نسخه‌های صفر و محدود این خودرو با قیمتی حدود 1 میلیارد و 600 تا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان قابل خریداری است و البته مدل‌های کارکرد سالم این خودرو از 1 میلیارد تا 1 میلیارد و 500 میلیون تومان به فروش می‌رسند. رنو تلیسمان به عنوان رقیب این خودرو در نسخه‌های صفرکیلومتر حدود 2 میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارد.

پژو 508 در کلاس خود دارای اقتصادی‌ترین قیمت است و برای استفاده بسیار منطقی خواهد بود، اما این خودرو دارای بازار پر رونقی نیست و به همین دلیل فروش آن مشکل‌ساز خواهد بود. از رقبای این خودرو در بازار ایران می‌توان به تویوتا کمری، رنو تلیسمان، فولکس واگن پاسات، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا اشاره کرد.

مزایا و معایب

از معایب این خودرو می‌توان به قطعات کمیاب و گران قیمت بدنه، طراحی نه چندان مدرن، عرضه محدود و بازار فروش ضعیف اشاره کرد.

مواردی چون قطعات فنی مشترک با پژو 2008 و سیتروئن C3، سواری نرم نسبت به رقبا، قیمت اقتصادی نسبت به رقبا، گیربکسAT و مشخصات فنی قابل قبول نیز جزو مزایای این خودرو محسوب می‌شوند.