مالیات نقل و انتقال خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

انتقال دهندگان انواع خودرو و موتورسیکلت باید با ورود به یک سامانه، مالیات نقل و انتقال را پرداخت کنند. اما مالیات نقل و انتقال خودرو چیست و چه کاری باید انجام دهیم؟

اخیرا معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو به صورت نمونه و پایلوت در یکی از استان‌های کشور راه‌اندازی شده و در آینده نزدیک این سامانه در سراسر کشور خدمت‌رسانی خواهد کرد. هادی خانی در این رابطه گفت انتقال دهندگان انواع خودرو و موتورسیکلت می‌توانند با ورود به سامانه مذکور، پیش از ثبت انتقال یا تعویض پلاک برای پرداخت مالیات نقل و انتقال اقدام نمایند.

به گفته هادی خانی، سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو در حال حاضر به صورت پایلوت در استان سمنان اجرا شده و به زودی در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد. این سامانه امکان پرداخت الکترونیکی مالیات نقل و انتقال خودرو قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک را از طریق پنجره واحد مالیاتی به نشانی https://my.tax.gov.ir فراهم می‌کند.

مالیات نقل و انتقال خودرو

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد که این اقدام در راستای اجرای ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام شده و انتقال دهندگان انواع خودرو و موتورسیکلت باید قبل از تعویض پلاک یا ثبت انتقال با ورود به این سامانه نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال خود اقدام کنند. اگر انتقال دهندگان از پرداخت مالیات استنکاف کنند، در زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک یا دفاتر اسناد رسمی،‌ از ارائه خدمات به آنها یا از انتقال سند جلوگیری خواهد شد.

هر آنچه درباره مالیات نقل و انتقال خودرو باید بدانید

اخذ مالیات یکی از راه‌های درآمدزایی دولت‌هاست و اکنون دولت و مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستند که با جدی‌تر کردن این مساله، بخش مهمی از کسری بودجه خود را تامین کنند. بخشی از این مالیات به کالاهایی مربوط است که خرید و فروش می‌شوند و سیاستگذاران معامله ملک و خودرو را مشمول مالیات کرده‌اند.

در دی ماه امسال اعلام شد که پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است مالیات بر نقل و انتقال خودرو را از انتقال دهندگان دریافت کند. رئیس کانون سردفتران آذربایجان شرقی مدتی پیش اظهار کرده بود که از 13 دی ماه امسال، پلیس راهنمایی و رانندگی مالیات نقل و انتقال خودرو را اخذ می‌کند که این مالیات به میزان دو درصد برای خودروهای خارجی و یک درصد برای خودروهای داخلی است. ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده در خردادماه امسال تصویب شد و از تاریخ 13 دی 1400 لازم‌الاجرا شده است.

مالیات نقل و انتقال خودرو

در گذشته پس از نهایی شدن معاملات خودرو و انجام تعویض پلاک، خریدار و فروشنده برای قطعی کردن سند خودرو به محضر یا دفترخانه می‌رفتند و هزینه‌ای را به عنوان هزینه ثبت معامله پرداخت می‌کردند. بخشی از این هزینه به مالیات نقل و انتقال خودرو مربوط می‌شد. در واقع مالیات نقل و انتقال باید در مرحله آخر و در زمان قطعی شدن سند خودرو پرداخت می‌شد. اما اکنون سامانه‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم راه‌اندازی شده که فروشندگان انواع خودرو و موتورسیکلت باید پیش از تعویض پلاک یا ثبت انتقال، به آن مراجعه کرده و مالیات نقل و انتقال را پرداخت کنند.

متن کامل ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مصوب 2 خرداد 1400 قابل اجرا از 13 دی 1400 به شرح زیر است:

نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال به شرح زیر می‌باشند:

تولید داخل به میزان یک درصد و وارداتی دو درصد به ماخذ مذکور در تبصره 1 ماده 28 این قانون برای سال تولید. ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید، سالانه ده درصد همان ماخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد 40 درصد ماخذ یاد شده است.

تبصره 1 – ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دو برابر مالیات پرداخت نشده هستند.

تبصره 2 – اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.

تبصره 3 – نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری – صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نمی‌شود.

نحوه محاسبه مالیات

همانطور که در ماده 30 قانون مالیاتی آورده شده، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثناء ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال هستند که تولیدات داخل به میزان یک درصد و وارداتی‌ها دو درصد به ماخذ مذکور در تبصره 1 ماده 30 این قانون برای سال تولید است. ماخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید، سالانه 10 درصد همان ماخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد 40 درصد ماخذ یاد شده است.

در همین راستا، امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای به امور مالیاتی شهر و استان تهران، اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی موضوع مواد 42 و 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 17 قانون مالیات‌های مستقیم را ابلاغ کرد.

چگونه در سامانه مالیاتی ثبت نام کنیم؟

برای ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به این آدرس، ابتدا باید در آن ثبت نام کنید. روی زبانه ثبت نام کلیک کنید تا پنل جدیدی به شما نمایش داده شود.

اطلاعات خواسته شده شامل کد ملی، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد شناسنامه‌ای خود را وارد کنید و حرف نمایش داده شده در تصویر را در کادر ورود تصویر امنیتی وارد کنید. پس از آن روی دکمه ثبت نام کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید.

مالیات نقل و انتقال خودرو

یک رمز یکبار مصرف شش رقمی به شماره تلفن همراهی که وارد کردید ارسال می‌شود که باید این کد را در کادر «کد پیامک شده» وارد نمایید. پس از آن روی دکمه ورود به سامانه کلیک کنید تا عملیات ثبت نام تکمیل شده و وارد سامانه شوید. گفتنی است شماره تلفن همراهی که در زمان ثبت نام وارد می‌کنید حتما باید به نام خود شما باشد و شماره ملی و شماره تلفن همراه باید به یک شخص تعلق داشته باشد.

مالیات نقل و انتقال خودرو

در نهایت می‌توانید پس از ورود به این سامانه، نسبت به پرداخت مالیات تعیین شده برای نقل و انتقال خودرو یا موتورسیکلت خود اقدام کنید.

قابل ذکر است که مالیات نقل و انتقال خودرو، بخشی از مالیات‌هایی است که قرار است از مالکان خودروها گرفته شود. مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات خودروهای لوکس از بخش‌های دیگر قانون مالیاتی جدید است که پیش از این در مطلب جداگانه‌ای به آنها پرداخته بودیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دیگه به صورت مجازی یا حضوری دارن فرو میکنن