کاوشگر یوتو 2

کاوشگر چینی، نوعی خاک چسبناک مرموز در نیمه تاریک ماه پیدا کرد

دانشمندان چینی به کمک کاوشگر Yutu 2 توانستند نوعی خاک چسبناک مرموز در نیمه تاریک ماه پیدا کنند؛ اما این خاک چسبنده دقیقا چه چیزی است؟

یوتو 2 چین، اولین ماه نوردی که از نیمه تاریک ماه بازدید می‌کند و تاکنون توانسته تفاوت‌های فاحشی بین آن سمت ماه و سمتی که ما قادر به مشاهده آن هستیم، پیدا کند. این تفاوت‌ها شامل خاک چسبنده‌تر در آن سمت ماه و سنگ‌های فراوان کوچک و دهانه‌های برخوردی است.

کاوشگر چینی نوعی ماده چسبناک مرموز پیدا کرد

علیرغم چندین ماموریت اکتشافی به ماه، چه با سرنشین و چه بدون سرنشین، نیمه تاریک ماه به علت مشکلات ارتباطی که در زمین دارد، همچنان کاوش نشده باقی مانده است. اما خوشبختانه در سال 2019، ماموریت Chang’e 4 چین، کاوشگر Yutu 2 را برای جستجو و کاوش در آن سوی ماه پیاده کرد.

اکنون لیانگ دینگ و همکارانش در موسسه فناوری هاربین چین، توانسته‌اند براساس نحوه حرکت یوتو 2 و مشاهداتی که این ماه نورد با استفاده از رادار و طیف سنج انجام داده، ترکیب خاک آن سمت ماه را بررسی کنند.

کاوشگر یوتو 2

محققان این پژوهش که از مصاحبه در خصوص یافته هایشان اجتناب می‌کردند، دریافتند که ماه نورد در سمت دور ماه به اندازه‌ای که در سمت نزدیک می‌لغزد، دچار لغزش نمی‌شود و این یعنی آن سمت ماه نسبتاً صاف است. همچنین به نظر می‌رسد که خاک آنجا به راحتی به شش چرخ یوتو 2 می‌چسبد که این به معنی سطح محکم‌تر آنجا است.

فهم ترکیب خاک و توزیع نمونه سنگ‌ها علاوه بر فایده‌ای که برای طراحی ماه نوردهای آینده دارد، جهت درک تاریخچه سطح ماه نیز اطلاعات جذابی به ما می‌دهد. لیونل ویلسون از دانشگاه لنکستر انگلستان می‌گوید:

یافتن مقادیر زیادی از سنگ‌های کوچک، احتمالا با سن سطح مریخ مرتبط است. در واقع سنگ‌های بزرگتر فرسوده می‌شوند و اگر به قدر کافی صبر کنید، می‌بینید که سنگ‌ها به ذرات میلی متری تبدیل خواهند شد.

همچنین ماه نورد Yutu 2 ماده سبز و تیره‌ای را در بخش تحتانی یکی از دهانه‌های ماه یافت که مشابه مواد جیوه‌ای موجود در نمونه‌های ماموریت آپولو بود. این اولین باری است که یکی از مواد معدنی که احتمالا بقایای برخورد قبلی است، روی ماه پیدا می‌شود. ویلسون می‌گوید:

هرگونه اطلاعات در مورد تاریخچه بمباران در مقیاس‌های مختلف، از برخوردهای بزرگ گرفته تا مقیاس اتمی، مهم و ارزشمند هستند.

سطح دور ماه

نوعی خاک چسبناک مرموز در نیمه تاریک ماه

از طرفی نیمه تاریک ماه به لحاظ الکترومغناطیسی نسبتاً آرام است چرا که مانع انتقال از زمین می‌شود و آن را برای نجوم مناسب می‌سازد. ساخت هرگونه رصدخانه‌ای در آنجا مستلزم دانش عمیقی از ترکیب خاک و سطح دور ماه است که این مطلب می‌تواند در ماموریت‌های بعدی مورد بررسی قرار گیرد. سارا راسل در موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید:

کاوش در نیمه تاریک ماه در مراحل اولیه است. آن سمت مانند دنیای جدیدی برای کاوش است و هم‌اکنون اطلاعات جذابی از آن سمت در دست داریم که واقعا هیجان انگیز است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*