نگاهي به نمايشگاه E3 ، بزرگترين رويداد صنعت بازی های کامپیوتری و آنچه که بايد در E3 2014 منتظر آن باشيم

e3 2014

بدون شک بزرگترين رويداد سالانه صنعت بازی های کامپیوتری جهان نمايشگاه E3 است.این نمایشگاه که بطور معمول در اواخر ماه می و اوایل ماه ژوئن در مرکز همایش لس انجلس (LACC) برگزار میشود همه ساله آخرين دستاورد هاي صنعت بازي هاي کامپيوتري را جهانيان معرفي مي کند.E3 2014 فردا رسما کار خود را آغاز مي کند ، به همين بهانه در اين پست ضمن معرفي اين نمايشگاه نگاهي داريم به آنچه انتظار داریم در E3 2014 شاهد آن باشيم.

e3 2014

نمایشگاه الکترونیک و سرگرمی  (Electronic Entertainment Expo)که به اختصار E3 نامیده میشه همه ساله توسط انجمن نرم افزارهای سرگرمی یا ESA برگزار میشه و محلی است برای ناشران بازی های کامپیوتری و تولید کنندگان لوازم جانبی که آخرین دستاورد های خودشون رو در این نمایشگاه به نمایش بزارن. برخلاف GamesCom و دیگر نمایشگاه های بازی های کامپیوتری که برای عموم باز است E3 نمایشگاهی است که به صورت اختصاصی برگزار میشه و فقط افرادی که برای حضور در این نمایشگاه درخواست داده باشند و این درخواست توسط ESA از بابت اینکه این افراد به صورت حرفه ای در صنعت بازی های کامیپوتری فعالیت میکنن ، تایید شود می توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. این نمایشگاه بطور معمول در اواخر ماه می و اوایل ماه ژوئن در مرکز همایش لس انجلس (LACC) برگزار میشود . البته این نمایشگاه در سال 2007 استثنائا در سانتا مونیکا کالیفرنیا برگزار شد. E3 2013 در تاریخ 11 تا 13 ژوئن برگزار شد و E3 2014 در تاریخ 10 تا 12 ژوئن (از فردا ) در مکان معمول خودش در کالیفرنیا برگزار خواهد شد که همون طور که گفته شد به همین مناسبت تصمیم گرفتیم مطلبی در رابطه با این نمایشگاه منتشر کنیم.

e3 2014

تاریخچه

e3 2014

اولین E3 توسط بخش سرگرمی IDG یا گروه بین المللی داده که شرکتی تحقیقاتی و فعال در زمینه رسانه بود مطرح شد و توسط IDSA یا انجمن نرم افزار های تعاملی دیجیتال که بعدا به ESA تغییر نام داد تاسیس شد. برگزاری اولین نمایشگاه  E3همزمان شده بود با شروع نسل جدید با عرضه کنسول Sega Saturn و معرفی کنسول Playstation ، Virtual Boy و Neo-Geo CD و مشخص شدن مشخصات فنی کنسول Nintendo Ultra 64 که بعدا به Nintendo 64 تغییر نام پیدا کرد. IDSA در ابتدا بدنبال یک فضای خصوصی برای توسعه دهندگان بازی ها بود و از CES که در آن زمان نمایشگاه سالیانه بزرگی بود که بخشی از آن برای نمایش محصولات شرکت های بازی سازی و شرکت های سازنده کنسول در نظر گرفته میشد ، درخواست کرد که چنین فضایی در اختیارشون قرار بگیره اما به آنها گفته شد که نمیتوانند دسترسی به این همایش رو فقط به ثبت نام کننده ها محدود کنند. در نتیجه وقتی اقای Patrick Ferrell مدیر کل  IDSAاز پاسخ مسئولین CES مطلع شد خیلی زود E3 را به عنوان یک نمایشگاه مستقل و با شرایط و قوانین که در ابتدا ذکر کردیم معرفی کرد. اولین E3 از تاریخ 11 تا 13 ام ماه می در سال 1995 در لس انجلس کالیفرنیا برگزار شد. سخنرانان کلیدی این نمایشگاه مدیر عامل شرکت سگا بخش امریکا اقای Thomas Kalinske ، رئیس بخش انتشارات اکترونیک سونی Olaf Olafsson و رئیس شرکت نینتندو اقای Howard Lincoln بودند. این نمایشگاه لقب بزرگترین شروع رو در تاریخ یک نمایشگاه تجاری بدست آورد، این نمایشگاه در وسعتی بیش از 700 هزار فوت مربع و با بیش از 38.000 بازدیدکننده کار خودش رو آغاز کرد. اخیرا حتی شرکت های بزرگ بازی سازی مثل EA و Ubisoft نیز به صورت مستقل در این نمایشگاه کنفرانس برگزار می کنند.

بخش ها

سالن اصلی نمایشگاه

e3 2014

سالن اصلی بخش زیادی از فضای غرفه ها و نمایشگاه رو به خودش اختصاص میده. غرفه ها در این سالن با طراحی خاص خودشون سعی میکنند نظر رهگذران سالن رو جلب کنند، این غرفه ها شامل کیوسک هایی برای نمایش دموی بازی ها ، حضور شخصیت های معروف و کالاهای تبلیغاتی است. سالن جنوبی و سالن غربی برای نمایش های بزرگ استفاده میشه به همین دلیل در سال 2012 برای ایجاد بالانس در ترافیک بین این دو سالن تصمیم گرفته شد استدیو های بازی های به اصطلاح First-Party در سالن غربی حضور داشته باشن و شرکت های بزرگ بازی های third-party در سالن جنوبی حضور داشته باشن. بطور مثال مایکروسافت مجبور شد از محل مرکزی و دیرینه خودش در سالن جنوبی به گوشه ای از سالن غربی تغییر مکان بده.

اتاق های ملاقات

در کنار غرفه های نمایشگاه، ،E3 میزبان اتاق هایی برای ملاقات ها و فضاهایی مانند دفتر است. بر خلاف غرفه های سالن های نمایشگاه فضای این اتاق ها کوچک و بی سر و صداست و بیشتر به منظور جلسات رسمی کسب و کار و مطبوعات مورد استفاده قرار می گیره. درواقع بیشتر این اتاق ها برای ملاقات ها و نمایش هایی پشت درهای بسته استفاده میشوند. و معمولا بازدید کنندگان اجازه ورود به این قسمت ها رو ندارن. بطور کلی نشست ها در سالن Kentia برگزار میشود. غرفه دار های کوچک مانند شرکت های صادر کننده مجوز به همین اتاق ها اکتفا میکنند و هیچ غرفه ای در نمایشگاه ندارند. از طرفی غرفه دار های بزرگ اتاق های ملاقاتی در غرفه های اصلی خودشون ایجاد میکنند ولی معمولا ترجیح میدن جلسات اضافی خودشون رو در اتاق هایی به دور از سر و صدا های سالن های اصلی برگزار کنند به همین دلیل به دنبال این دفاتر و اتاق ها هستند.

سیستم برنامه ریزی آنلاین

E3 علاوه بر اینکه یک رویداد فیزیکی است توسط سایت های مختلفی نیز حمایت و پشتیبانی میشود یکی از این سایت ها که در سال 2006 معرفی E365شد   نام دارد که در واقع یک جامعه مجازی است که شرکت کنندگان در ان به بحث و بررسی در مورد برنامه های جلسات E3 میپردازند.

پوشش رسانه ای

بسیاری از سایت ها و بلاگ ها به صورت گسترده به پوشش E3 می پردازند از طریق پوشش زنده رویداد های نمایشگاه ، پیش نمایش بازی ها و بلاگ نویسی در رابطه با مسائل حاشیه ای E3 ، این سایت ها به طور معمول IGN ، GameSpot ، Kotaku ، GamesRadar ، Machinima و GameTrailers هستند.  در واقع در سایت ها این رویداد توسط روزنامه نگاران حرفه ای از سراسر جهان پوشش داده میشود که اعتبار این افراد قبل از E3 باید تایید بشه. که در نهایت این افراد به چند دسته تقسیم می شوند : خدمه متخصص تلویزیون ، تحریریه روزنامه ها و تحریریه مجلات. از طرفی از انجا که E3 برای عموم مردم نیست ، دعوت از مهمان ها بطور گسترده ای از فن سایت ها ، وبلاگ ها ، ویکی ها ، و دیگر علاقه مندان این رویداد ها که سابقه حضور داشته اند صورت میگیره . در نهایت بعد از برگزاری کنفرانس ها و نمایش های محتلف رسانه ها جوایزی رو در رده های مختلف در نظر میگیرن ، مثل بهترین نمایش ، بهترین بازی اول شخص ، بهترین بازی ریسینگ و بهترین سخت افزار … از معتبر ترین این جوایز ها میتوان به Game Critics Awards اشاره کرد که بر اساس نظر جمعی از منتقدان سایت ها و مجلات معروف است.

خب حالا که به صورت کلي با اين رويداد مهم آشنا شديم ، در ادامه نگاهي داريم به مهمترين اتفاقاتي که انظار داريم در E3 2014 شاهد آن باشيم.

e3 2014

انتظار می‌رود صنعت بازی در E3 2014 بیش‌تر بر روی ارائه عناوین بازی‌های سازگار با نسل جدید کنسول‌های بازی تمرکز کند. E3 در فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۲ ژوئن یا ۲۰ تا ۲۲ خردادماه برگزار می شود. اما کنفرانس‌های مهم این رویداد از امشب آغاز می‌شوند. مایکروسافت در ساعت ۸:۳۰ دقیقه به وقت تهران و کنفرانس سونی نیز ۵:۳۰ صبح فردا برگزار خواهد شد. سال گذشته E3 به رونمایی از سخت‌افزار جدید شامل ایکس‌باکس وان و پلی استیشن ۴ اختصاص یافت، اما امسال انتظار می‌رود در E3 به معرفی لوازم جانبی سازگار با این دو کنسول و همچنین بازی‌هایی که قرار است برای آن‌ها رونمایی شود، تمرکز شود.

سونی

سونی سال گذشته با رونمایی از کنسول ارزان‌تر اما قوی‌تر خود، به مرکز تمام توجهات تبدیل شد. بعید است که این کمپانی امسال نیز بتواند بمب خبری همچون آنچه برای پلی استیشن ۴ ایجاد شد، شکل دهد؛ اما انتظار می‌رود از عینک واقعیت مجازی این شرکت با نام Project Morpheus رونمایی شود.

e3 2014

انتظار می‌رود در نمایشگاه امسال بر روی بازی Uncharted 4 تمرکز ویژه‌ای شود. شایعات به پخش یک تریلر سه دقیقه‌ای از این بازی که در آن گیم‌پلی آن نیز به نمایش در می‌آید، اشاره دارند. علاوه بر آن عناوین دیگری همچون The Order: 1886 نیز رونمایی خواهند شد. سونی در کنفرانس خود حتما به عناوینی همچون Final Fantasy XV یا Kingdom Hears 3 اشاره خواهد کرد.

برای پلی استیشن ویتا چه چیز معرفی خواهد شد؟ احتمالا در باره نسخه جدید Slim اطلاعاتی ارائه خواهد شد. اما سونی باید از عناوین اختصاصی خود برای این کنسول دستی نیز خبرهای داشته باشد. در حال حاضر ابزارهای موبایل هوشمند به شدت کنسول‌های پرتابل را منزوی کرده‌اند و از این رو تنها شانس سونی برای موفقیت ویتا، بازی‌های خاص و انحصاری خواهد بود.

گفته می‌شود سونی درباره The Last Guardian که قرار بود برای پلی استیشن ۳ عرضه شود اما زمان انتشار آن عقب افتاد، اطلاعاتی را اعلام کند. ظاهرا کمپانی سازنده این بازی در حال بهینه سازی آن برای پلی استیشن ۴ است تا آن را در سه ماهه چهارم ۲۰۱۴ عرضه شود.

کمپانی گویریلا گیمز، سازنده سری بازی‌های Killzone ممکن است یک بازی RPG از نوع Open-World را برای پلی‌استیشن ۴ معرفی کند. گفته می‌شود این بازی مملو از روبات‌ها و موجودات عجیب و غریب خواهد بود.

مایکروسافت

مایکروسافت امیدوار است تا با عرضه نسخه جدید ایکس‌باکس که قیمت آن ۱۰۰ دلار کاهش یافته و کینکت در آن حذف شده، بتواند نظر مساعد مخاطبین بیشتر و متقابلا تولیدکنندگان بازی را به خود جلب کند. مخصوصا اینکه نسخه بدون کینکت از ایکس باکس وان،‌ سرعت بیشتری در مقایسه با نسخه اصلی دارد.

e3 2014

مهم‌ترین عنوانی که انتظار می‌رود در E3 امسال در باره آن بشنویم، بازی Halo 5: Guardians است. مایکروسافت چندی پیش وجود این بازی را تایید کرد و گفت اطلاعات بیشتر در باره آن را در E3 ارائه خواهد کرد. علاوه بر این، احتمالا شاهد عناوینی همچون Sunset Overdrive از Insomniac Games خواهیم بود. مایکروسافت نسخه جدیدی از بازی Halo 2 را با عنوان Anniversary Edition منتشر خواهد کرد تا علاقمندان به این بازی تا زمان آماده شدن نسخه پنجم آن بتوانند یاد خاطرات کنند و از امکانات جدید اضافه شده به Halo 2 لذت ببرند.

مایکروسافت احتمالا بر روی جنبه‌های دیگر کنسول بازی ایکس‌باکس وان که هیچ وقت مورد توجه علاقمندان بازی قرار نگرفت، تمرکز کند و به امکاناتی که این کنسول بازی به اتاق نشیمن کاربر اضافه می‌کند، بپردازد.

نینتندو

نینتندو دیگر کمپانی برجسته حاضر در E3 است که فردا کنفرانسش برگزار خواهد شد. تمرکز این شرکت بر روی کنسول بازی Wii U خواهد بود که بر خلاف نسل قبلی هنوز محبوب نشده است. انتظار می‌رود از عناوین اختصاصی همچون Super Smash Bros و Bayonetta 2 برای Wii U رونمایی شود. همچنین شاید نسخه جدیدی از بازی محبوب Mario برای این کنسول معرفی شود. اما اگر نینتندو بخواهد با رقبای همچون سونی و مایکروسافت رقابت کند نیاز به نوآوری و ارائه بازی‌های اختصاصی دارد چرا که کنسول بازی Wii U از نظر قدرت پردازشی در حد و اندازه ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ نیست.

e3 2014

همچنین اخیرا شایعه شده که Shigeru Miyamoto و legendary که خالق ماریو و سری بازی‌های Zelda هستند، قصد معرفی یک فرانچیس جدید را دارند. بازی که نینتندو امیدوار است محبوبیت مشابه ماریو را کسب کند.

یوبی‌سافت

یوبی‌سافت پیش از شروع نمایشگاه رسماً از برنامه خود برای E3 پرده برداشته است. این کمپانی قرار است Far Cry 4 را برای اولین بار در کنفرانس اختصاصی خود در E3 رونمایی کند. همچنین دموی بازی Assasin Creed: Unity هم به نمایش گذاشته خواهد شد.

e3 2014

گفته می‌شود عنوان بعدی از سری Tom Clancy نیز در سال ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد و از این رو احتمالاً صحبت‌هایی از آن گفته خواهد شد.

الکترونیکس‌آرتس

گزارش شده که EA قصد دارد از ۶ پروژه جدید خود در E3 پرده بردارد. این پروژه‌ها می‌توانند نسخه جدید از بازی محبوب بتل‌فیلد یا استار وارز باشند. پیش از اطلاعاتی بدست آمده بود که نشان می‌داد استار وارز به عنوان یک پروژه مستقل از جانب DICE در E3 معرفی خواهد شد. در بین پروژه‌های EA قطعا محصولات ورزشی نیز حضور خواهند داشت.

مطمئن هستیم که EA در E3 در باره Dragon Age: Inquisition، The Sims 4، UFC، Madden NFL 15 و FIFA 15 صحبت خواهد کرد. علاوه بر این‌ها انتظار می‌رود اکتیویژن اطلاعات بیشتری را در باره بازی اکشن Destiny ارائه کند و همچنین احتمال معرفی نسخه جدید Call of Duty با نام Advanced Warfare نیز وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*