سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال

هشدار به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین؛ سقوط بلند مدت آغاز شده است

هشدار به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال که بیت کوین دارند: مراقب دارایی های خود باشید و با احتیاط معامله کنید. آیا امیدی به بازگشت هست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، فشار فروش همچنان غالب است و برخی از شاخص‌های تکنیکال تغییرات زیادی را متحمل شده‌اند که عمدتا تحت تاثیر عوامل کلان اقتصادی است. حالا بیت کوین در حال از دست دادن اعتبار و جایگاه چندین ساله خود است و باید دید در مقابل جمعیت عظیمی از فروشندگان چه رفتاری از خود نشان می‌دهد.

سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال مراقب باشند!

شاخص اندیکاتور مکدی (MACD) هم اکنون در نقطه محور میانی یا صفر قرار دارد و و طبق آنچه تحلیلگران بازار می‌گویند، نشان از آغاز روندی نزولی در بازه بلندمدت است. یکی از بنیانگذاران شرکت‌های تحلیلی به نام کیتی استاکتون (Katie Stockton) در یادداشتی خاطرنشان ساخت:

در هیستوگرام مکدی شاهد پالس‌هایی هستیم که اگر در ادامه تائید شوند و ادامه یابند و از طرفی حمایت 37.400 دلاری را هم بشکند، می‌تواند آغازگر روندی نزولی و بلندمدت باشد.

هم اکنون بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال با قیمت حدود 37.400 دلار خرید و فروش می‌شود و پیش‌تر هم یکی از حمایت‌های خود را از دست داده است. اگر تا روز دوشنبه شاخص مکدی در محدوده منفی بماند و تحرکاتی از خود نشان ندهد، می‌توان سیگنال فروش بیت کوین را داد.

سقوط بیت کوین

سال 97 نیز وضعیتی مشابه رخ داده بود و شاخص ماهانه مکدی وارد ناحیه منفی شده بود. در آن زمان بیت کوین به نیمه ارزش زمان خود رسید و روند نزولی شدیدی را تجربه کرد، یعنی از 20000 دلار به 3500 دلار رسید. کارشناسان همچون همیشه به عوامل بنیادی نظیر اخبار سیاسی و سیاست‌های کلان اقتصادی امیدوارتر هستند. در واقع آنها معتقدند که شاخص‌های تکنیکالی به علت تأخیر در سیگنال‌دهی چندان قابل اعتماد نیستند و مکدی بر اساس نوسانات بالا و پایین می‌شود.

افزایش نرخ بهره و تاثیر آن بر بیت کوین

حدود سه ماهی می‌شود که دارندگان بیت کوین در روندی نزولی گرفتار شده‌اند و از طرفی سیاست‌های پولی انقباضی هم بر ترس آنها از معامله کردن اثر منفی گذاشته است. از اوایل دی ماه سال جاری تا به امروز، بیت کوین حدود 20 درصد افت قیمت داشته و حوالی 37 هزار دلار معامله می‌شود. در آبان‌ماه 7 درصد منفی و در آذرماه حدود 19 درصد سیر نزولی را شاهد بوده‌ایم.

نوئله آکسون، یکی از کارشناسان شرکت Genesis Global Trading در لینکدین خود گفته:

چیزی که از آن با عنوان سقوط بیت کوین یاد می‌شود، اصلاح قیمتی است که علت آن به عوامل فاندامنتالی همچون سیاست‌های پولی و افزایش نرخ بهره مربوط می‌شود. از طرفی سیاست بانک مرکزی برای کاهش سرعت چاپ و عرضه دلار، معامله‌گران را دچار رعب و وحشت کرده است. همبستگی دو ماهه قیمت بیت کوین و سهام S&P500 در سال 2017 حدود صفر بود اما حالا به عدد 65 درصد رسیده است.

در دوران پاندمی کرونا، بانک مرکزی آمریکا برنامه‌های محرک بازار تدارک دیده بود و همین چهارشنبه هفته گذشته بود که برنامه‌های پیشین خود را تغییر داد. حالا برخی از بانک‌های وال استریت همچون گلدمن ساکس (Goldman Sachs) پیش بینی کرده‌اند که فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را 5 مرتبه در سال افزایش خواهد داد.

سقوط بیت کوین

از طرفی بازار مهیا است که هر بار افزایش نرخ بهره 0.25 درصد باشد. رافائل باستیک (Raphael Bostic) که رئیس یکی از دفاتر فدرال رزرو آمریکا است گفت شاید هم نرخ بهره برای هر بار افزایش به رقم 0.5 درصد برسد و همه را متعجب سازد.

با این وجود شرایط در حال پیچیده‌تر شدن است و انتظار می‌رود با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان به پیروی از آن نرخ بهره خود را زیاد کنند. در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ها، باید منتظر سقوط بیت کوین بود. بانک‌های مرکزی جهان برای این افزایش نرخ بهره دلیل خوبی در دست دارند و آن افزایش قیمت کالاها و خدمات در سراسر جهان است تا بتوانند ارزش پول خود را در برابر دلار حفظ کنند.