خودروی داخلی کره شمالی

نگاهی به صنعت خودروسازی عجیب و پر رمز و راز کره شمالی

در صنعت خودروی کشوری که مردم عادی آن حق داشتن خودروی شخصی ندارند، چه می‌گذرد؟ در ادامه نگاهی به صنعت خودروسازی عجیب کره شمالی خواهیم داشت.

کره شمالی در حال حاضر حدود 25 میلیون نفر جمعیت دارد، اما برآوردها نشان می‌دهند که تنها 30 هزار خودرو در جاده‌های این کشور فعال است! این باعث می‌شود که این کشور پایین‌ترین نرخ خودروسواران را در دنیا داشته باشد. حال سوال دیگر این است که شهروندان کره شمالی از چه خودروهایی استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که انتظار می‌رود، کسب اطلاعات درباره این کشوره بسیار دشوار است. کره شمالی که به‌عنوان منزوی‌ترین کشور دنیا شناخته می‌شود، اطلاعات زیادی را از آنچه درون این سرزمین می‌گذرد به بیرون درز نمی‌دهد. با این حال، ویدئوی جدیدی از Donut Media پاسخی به این سوال دارد.

خودروهای نظامی و موشک‌های کره شمالی

جدا از خودروهای پرنسل نظامی، که 5 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، خودروهای وارداتی زیادی وجود دارند. به گفته فراریان، خودروهای کارکنان دولت، مرسدس بنز هستند و مقامات دولتی بالاتر نیز به مدل‌های لوکس‌تری دسترسی دارند.

علی‌رغم محدودیت‌ها برای فروش، خودروهای لوکس تویوتا نیز در جاده‌های کره شمالی پیدا می‌شود. همچنین خودروهای زیادی از ولوو متعلق به دهه 70 در این کشور قابل مشاهده است. کره شمالی در گذشته 1000 دستگاه ولو 144 از سوئد خریده بود که گفته می‌شود در این معامله پیمان‌شکنی کرده و مبلغی که باید را به دولت سوئد پرداخت نکرده بود!

پیونگهوا زونما محصول کره شمالی

علاوه بر این، کره شمالی خودروهای تولید داخل هم دارد. اولین خودرویی که احتمالاً در آنجا مونتاژ شده، یک سدان با نام «پوبدا» (Pobeda) است. شرکت «گاز» (Gaz)، تاسیس‌شده در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی، این خودرو را طراحی کرده است. این خودروساز روسی کارخانه‌ای در پیونگ‌یانگ، پایتخت این کشور ساخت تا پوبدا به علاوه تعدادی خودروی نظامی را تولید کند.

جای تعجبی ندارد که کره شمالی منزوی تولیدکنندگان داخلی خود را نیز داشته باشد. کارخانه «سونگری» (Sungri Motor Plant) در سال 1950 جهت تولید خودروهای نظامی برای جنگ کره تاسیس شد و سپس به تولید خودروهای سواری برای کاربری داخلی روی آورد. البته این خودروها چیزی جز کپی‌هایی تمام‌عیار از نمونه‌های خارجی نبوده‌اند. این شرکت ابتدا از مدل‌های گاز شروع کرد و حال خودروهایی بسیار شبیه به خودروهای مرسدس بنز، فولکس واگن و… تولید می‌کند.

خودروی داخلی کره شمالی

خودروساز داخلی دیگر «پیونگهوا موتورز» (Pyeonghwa Motors)، نسخه‌هایی از فیات سیه‌نا و فیات دوبلو با مجوز رسمی به تولید رساند. پس از اتمام این قرارداد، این شرکت نیز اقدام به ساخت نمونه‌های داخلی از خودروهای خارجی کرد. اکنون هم حقوق انحصاری ساخت خودروهای جدید و فروش خودروهای کارکرده در این کشور را در اختیار دارد.

شاسی بلند تولید داخل کره شمالی

شهروندان عادی که ارتباطی با دولت ندارند، نمی‌توانند خودروی شخصی خود را داشته باشند اما جالب است بدانید کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دارای یک آئودی R8، یک رنج روور، یک رولز رویس و چند خودروی دیگر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*