صنعت خودروسازی در کره شمالی

کره شمالی، منزوی ترین کشور جهان خودروهایی دارد که هرگز ندیده‌اید!

هیچوقت تا به حال حرفی از صنعت خودروسازی در کره شمالی صحبت نشده است. در اینجا به نکاتی درباره اتومبیل‌های موجود در خیابان‌های کره می‌پردازیم.

وقتی در مورد محبوب‌ترین خودروسازان جهان فکر می‌کنید، احتمالاً نام برندهایی مثل هیوندای، تویوتا یا فورد به ذهن شما می‌رسد؛ خودروسازانی که مرزهای خود را پشت سر گذاشته‌اند تا علاوه بر بازار داخلی کشور خود، در بازارهای بین‌المللی نیز اسم و رسمی برای خودشان پیدا کنند. سازندگانی از ایالات متحده، ژاپن، آمریکا و کره جنوبی تنها چند کشوری هستند که درگیر تجارت خودروسازی هستند؛ اما در کشورهایی که به ندرت در مورد آن‌ها می‌شنویم چه خبر است؟

وقتی در مورد خودرو در کشورهای ناآشنا صحبت می‌شود، ما معمولاً خودروهایی مثل Trabant را می‌بینیم؛ خودرویی که پیش از پایان جنگ سرد در آلمان شرقی تولید شد. این خودرو از رده خارج شده بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۹۱ تولید شد و با توجه به فرهنگی که آن را احاطه کرده بود، در طول حیات این خودرو شاهد تغییرات زیادی در آن نبودیم. اکنون دیگر کشوری به نام آلمان شرقی وجود ندارد. اما یکی از کشورهایی که در انزوای کامل به سر می‌برد و خبرهای زیادی از آن شنیده نمی‌شود، کره شمالی است. جالب است بدانید حتی کره شمالی هم صاحب صنعت خودروسازی است.

یک محصول متناسب با یک کشور

صنعت خودروسازی در کره شمالی

برای کشوری مثل کره شمالی که بیشترین هزینه‌هایش در حوزه نظامی می‌شود، تعجبی هم ندارد که برخی از خودروسازان بزرگ به تولید کامیون‌های سبک و سنگین در این کشور بپردازند. قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کمپانی تولید خودرو در کره شمالی، “Sungri Motor Plant” نام دارد که نخستین خودرو خودش را در سال ۱۹۵۸ به نام Sungri-58 تولید کرد. Sungri-58 در واقع یک کامیون بود.

گرچه این شرکت خودروهای سواری را هم تولید کرده است، اما اغلب آن‌ها کپی شده از خودروهایی وارداتی بودند و به همین خاطر هم فروش خیلی خوبی را تجربه نکردند. دیگر خودروسازان فعال در کره شمالی، به تولید اتوبوس، قطار و تریلی مشغول هستند.

کمپانی خودروسازی پیونگهوا موتورز

صنعت خودروسازی در کره شمالی

بزرگ‌ترین خودروساز بومی در عصر مدرن کره شمالی، پیونگهوا موتورز نام دارد. این شرکت در سال ۲۰۰۰ با سرمایه‌گذاری مشترک کره شمالی و جنوبی تأسیس شد و اکثر اتومبیل‌های آن از ویتنام و چین با همکاری فیات و برلیانس وارد کره شمالی شدند. تقریباً هر اتومبیلی که در کارخانجات پیونگهوا تولید می‌شود، کپی شده از یک خودرو چینی است که خود آن خودرو از یک خودرو آمریکایی، آلمانی یا ژاپنی کپی‌برداری کرده است.

کشوری که در نوآوری ناکام است

صنعت خودروسازی در کره شمالی

از آنجا که کره شمالی درب‌های کشور خودش را به سوی جهان خارج بسته است، در نتیجه نوآوری و پیشرفت برای شرکت‌های فعال در آن سخت است. رقابت باعث نوآوری می‌شود. بدون رقابت، به ندرت فرصتی برای پیشرفت به وجود می‌آید.

به گفته بسیاری از پناهندگان، خودروسازان کره شمالی اغلب از یک روش به نام «طراحی پلان آناتومی» استفاده می‌کنند که به معنی طراحی خودروهای وارداتی خارجی، باز کردن تمام قطعات آن‌ها، کشیدن طرح نقاشی خودرو و کپی کردن از روی آن‌ها است. این باعث به وجود آمدن خودروهایی در خیابان‌های کره شمالی شده که از ۱۰ فرسخی کاملاً شبیه به فولکس واگن جتا هستند؛ اما بعد از بررسی بیشتر متوجه شکاف‌های ناهماهنگ روی بدنه و کنترل کیفیت ضعیف آن‌ها می‌شوید.

اگر نمی‌توانی شکست دهی…

خودرو مرسدس بنز رهبر کره شمالی

در حالی که کره شمالی به تولید خودرو در داخل مرزهای خود ادامه می‌دهد، رهبران این کشور ترجیح می‌دهند از خودروهای وارداتی رده بالایی از برندهای تویوتا و مرسدس بنز استفاده کنند که نشان دهنده عدم اعتماد به تولید کشورشان است. به طور مثال شما هرگز نمی‌بینید که رئیس جمهوری ایالات متحده سوار یک ماشین کره‌ای هیوندای شود؛ بنابراین دیدن این صحنه که رئیس جمهور یک کشور از خودروهای داخلی همان کشور استفاده نمی‌کند، تعجب‌برانگیز است.

در واقع بسیاری از دیپلمات‌های سطح بالا و کارمندان دولتی کره اغلب خودروهای وارداتی را برای خرید انتخاب می‌کنند و به ندرت مسئولی را در این کشور می‌بینیم که پشت فرمان یک خودرو داخلی قرار بگیرد.

خودروهای کلاسیک در کره شمالی

خودرو کلاسیک گاز ولگا

در اکثر کشورهای جهان خودروهای کلاسیک رد پایی در فرهنگ علاقه‌مندان به اتومبیل‌ها دارند و کره هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از پرطرفدارترین خودروهای کلاسیک در این کشور، یک خودرو روسیه‌ای به نام “Volga” است.

ولگا که توسط شرکت خودروسازی روسی گاز (GAZ) ساخته شده، یک خودرو لوکس است که بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۰ در روسیه ساخته می‌شد. نسخه‌های اولیه ولگا در کره شمالی، به عنوان سنگین‌ترین و بهترین خودرو لوکس محسوب می‌شوند؛ دلیل آن ترکیبی از طراحی آمریکایی، آلمانی و روسیه‌ای در ولگا است.

آینده‌ای که مثل یک راز است

صنعت خودروسازی در کره شمالی

سخت است اگر بخواهید در مورد افق‌های کشور کوچک و مخفی کره شمالی صحبت کنیم، اما اگر صنعت خودروسازی نشانگر آن باشد، هیچ چیز به همین زودی تغییر نخواهد کرد. با توجه به اینکه پیونگهوا بزرگ‌ترین خودروساز این کشور است، از سال ۲۰۱۳ به دولت واگذار شده و سوابق عمومی آن در دست نیست.

این امکان وجود دارد که کره شمالی در آینده درب‌های کشور خودش را به روی جهانیان بگشاید؛ اما تا آن زمان هیچ چیزی مشخص نیست.