خودروهای فیات ایتالیا

ماجرای تولید ناکام خودروهای فیات ایتالیا در ایران

قرار بود که سال جاری شاهد مونتاژ خودروهای فیات ایتالیا در ایران باشیم اما نشد. علت ناکام ماندن مونتاژ این خودروها در ایران چه بود؟

سال 1399 بود که یکی از شرکت‌های خودروسازی خصوصی به نام پارسیان موتور مانلی، به خاطر خبر ورود و مونتاژ خودروهای ایتالیایی مانند فیات خبرساز شد. در آن سال مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم اعلام کرده بود که شرکت فیات ایتالیا برای استقرار خود در ایران زمینی خریده و قصد دارد به زودی تجهیزات خود را وارد کشور کند.

مونتاژ خودروهای فیات ایتالیا چه شد؟

پس از چندی مشخص شد که این زمین متعلق به شرکت خودروسازی ایتالیا نیست و پارسیان موتور مانلی قصد دارد در این سوله‌های کارگاهی، به مونتاژ خودرو بپردازد. پس از مدتی مجددا گفته شد که شرکت خصوصی پارسیان مانلی تنها قادر به مونتاژ خودروی ون دوکاتو است.

این شرکت وعده داده بود که در سال 1400 می‌تواند خودروهای سبک فیات را نیز در ایران مونتاژ کند اما خبری از این وعده‌های سر خرمن نیست و حتی شرکت مذکور، خودروهایی که قول مونتاژش را داده بود، از روی پورتال خود حذف نکرده است. اما اگر قرار بر مونتاژ خودروهای ایتالیایی فیات باشد، کدام خودروها در صف خواهند بود؟

فیات ۵۰۰ و ۵۰۰ X

خودروهای فیات ایتالیا

اولین و بهترین گزینه برای مونتاژ در ایران هاچ بک فیات 500 و کراس اوور 500 ایکس است که اواخر دی ماه سال پیش خبر مونتاژ آن به بیرون درز کرد. هیچکس در آن سال نپرسید که شرکت خصوصی پارسیان موتور مانلی چگونه و با چه روشی توانسته از شرکت فیات کرایسلر چنین مجوزی اخذ کند و آن هم در شرایطی که تحریم هستیم! این خودرو شانس خوبی برای ورود به بازار ایران داشت.

قدرت موتور این خودرو 105 اسب بخار است و مصرف سوخت بی‌نظیر 4.2 لیتری دارد و به لحاظ استانداردهای یورو 6، خودرویی است که عاشقان محیط زیست را راضی خواهد کرد. پارسیان موتور در آن دوره که وعده‌های زیادی می‌داد، فیات ایکس 500 را به ایران وارد کرد. پیشرانه نسخه وارداتی 1.4 لیتری بود و 170 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که البته این پروژه هم به سرانجام دلخواه نرسید.

فیات تیپو

خودروهای فیات ایتالیا

اگر شرایط مهیا می‌شد و پروژه مونتاژ به خوبی پیش می‌رفت، فیات تیپو می‌توانست بر قله موفقیت بایستد، چرا که چیزی از خودروهای مونتاژی مانند مزدا 3 نیو، هیوندای اکسنت و کیا سراتو کم ندارد. با احتمال ورود این خودرو به بازار باید منتظر قوی‌ترین نسخه آن با پیشرانه 1.6 لیتری و قدرت 120 اسب بخاری می‌بودیم. مصرف سوخت این خودرو 4.3 لیتر در هر 100 کیلومتر بود.

اگر فیات تیپو وارد بازار ایران می‌شد، به راحتی می‌توانست با خودرویی همچون آریزو 6 رقابت و آن را له کند. برخی از امکانات و مشخصات این خودرو شامل 6 کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری به همراه تهیه اتومات دو کاناله و نمایشگر لمسی 5 اینچی است.

فیات ۱۲۴ اسپایدر

خودروهای فیات ایتالیا

یکی دیگر از خودروهای فیات ایتالیا که شانس ورود به بازار ایران را داشت، فیات 124 اسپایدر بود. رودستر فیات اگر در بازار ایران حضور پیدا می‌کرد و مونتاژ می‌شد، می‌توانستیم بگوییم که با اولین رودستر مونتاژی داخل روبه‌رو بودیم اما این امر محقق نشد. این خودرو در ماه‌های پایانی حضورش در بازار آمریکا عملا خرابکاری کرد و فروش چند ماهه اخیر آن در ایالات متحده کمتر از ده دستگاه بود.

در مناطق آزاد نیز این خودرو عملکرد خوبی نداشته، به طوری که در منطقه آزاد ماکو تنها یک نسخه از این فیات دیده شده است. پیشرانه پایه این فیات می‌تواند حدودا 160 اسب بخار قدرت تولید کند و نسخه ارتقا یافته آن قادر به تولید 164 اسب بخار نیرو خواهد بود. شتاب 6.5 ثانیه‌ای که این رودستر دارد، برای این خودرو واقعا قابل قبول است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*