تعداد ستاره در کهکشان راه شیری

چه تعداد ستاره در کهکشان راه شیری و کل هستی وجود دارد؟

تا به حال فکر کرده اید که تعداد ستاره در کهکشان راه شیری و یا کل جهان وجود دارد؟ آیا راهی برای شمارش تمام ستارگان هست؟

ستاره شناسان توانسته‌اند راهی برای تخمین تعداد ستاره‌ها در جهان پیدا کنند. اگر در یک شب روشن به آسمان نگاه کنید، هزاران ستاره خواهید دید که بالای سر شما قرار دارند. (6 هزار ستاره یا حتی بیشتر) اما باید بگوییم که اینها تنها بخش کوچکی از ستاره‌های کیهان هستند و الباقی آنها، آن قدر دور هستند که با چشم دیده نمی‌شوند.

چه تعداد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، خورشید هم یک ستاره است و حدود 93 میلیون مایل دورتر از ما قرار دارد. با این وجود اخترشناسان موفق شده‌اند راهی برای تخمین زدن کل تعداد ستارگان در عالم هستی پیدا کنند. در سراسر جهان کهکشان‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای، سیارات و گاز و غبار پراکنده شدند.

مانند آدم‌ها، کهکشان‌ها نیز متنوع هستند و در اندازه‌های مختلف و اشکال گوناگون وجود دارند. زمین درون کهکشان راه شیری که یک کهکشان مارپیچی است، قرار دارد. ستاره‌های خوشه‌ای این کهکشان، در بازوهای مارپیچی آن که در مرکز است، واقع شده‌اند.

تعداد ستاره در کهکشان راه شیری

برخی از کهکشان‌های دیگر بیضی شکل و شبیه تخم مرغ هستند و عده‌ای از آنها در اشکال نامنظم و مختلفی وجود دارند. قبل از اینکه اخترشناسان تعداد ستاره‌های کیهان را تخمین بزنند، ابتدا باید تعداد کهکشان‌ها را بدانند.

محققان برای شمارش تعداد کهکشان‌های موجود در جهان، ابتدا عکس‌های بسیار دقیقی از قسمت‌های کوچک آسمان می‌گیرند و تمام کهکشان‌هایی که در آن تصاویر می‌بینند را می‌شمرند. پس از آن تعداد عکس‌هایی را که می‌شود از کل آسمان گرفت، تخمین می‌زنند و آن عدد را در تعداد کهکشان‌ها ضرب می‌کنند. با این حساب حدود 2.000.000.000.000 (دو تریلیون) کهکشان در جهان وجود دارد.

دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که در هر یک از این 2 تریلیون کهکشان، چه تعداد ستاره وجود دارد. اکثر این ستاره‌ها آن قدر دور از ما هستند که نمی‌توان به طور دقیق عددی گفت. اما می‌توانیم تعداد ستاره های کهکشان راه شیری خودمان را حدس بزنیم. ستاره‌های راه شیری نیز در اندازه‌های متنوع و با رنگ‌های زیادی وجود دارند.

همین خورشیدی که به زمین می‌تابد، یک ستاره سفید در اندازه متوسط و با وزن و گرمای متوسط است که هسته مرکزی آن 27 میلیون درجه فارنهایت دما دارد. (15 میلیون درجه سانتی گراد) ستاره‌های بزرگتر، سنگین تر و داغ تر، تمایل به رنگ آبی دارند که ستاره وگا، واقع در صورت فلکی لیرا یک نمونه از آنهاست. ستاره‌های کوچکتر، سبک تر و تیره تر معمولاً به رنگ قرمز هستند: مانند پروکسیما قنطورس. این ستاره بعد از خورشید، نزدیک ترین ستاره به زمین است.

ستارگان قرمز، سفید و آبی مقادیر متفاوتی نور از خود ساطع می‌کنند. با اندازه گیری نور ستاره و به طور خاص رنگ و روشنایی آن، اخترشناسان می‌توانند تخمین بزنند که چه تعداد ستاره کهکشان راه شیری را سرپا نگاه می‌دارند. با این روش آنها توانسته‌اند تعداد ستاره‌های راه شیری حدود 100 میلیارد ستاره حدس بزنند.

تعداد ستاره در کهکشان راه شیری

اکنون می‌توانیم کهکشان راه شیری را به عنوان الگو و نمونه خود در نظر بگیریم و از روی آن که یک کهکشان متوسط و معمولی محسوب می‌شود، تعداد کل ستارگان جهان را تخمین بزنیم. (100 میلیارد را ضرب در 2 تریلیون کنیم.) پاسخ عددی کاملاً حیرت انگیز است. تقریباً 200 میلیارد تریلیون ستاره در جهان وجود دارد یا به عبارتی 200 سکستیلیون! ( 200،000،000،000،000،000،000،000،000،000)

این تعداد واقعا زیاد است و دشوار است که بتوانید آن را تصور کنید. فکر می‌کنم دفعه بعدی که به آسمان شب نگاه می‌کنید، پیش خود به این فکر می‌کنید که در این تعداد ستاره‌ای که در حال چرخش و گردش هستند، چه اتفاقی در حال رخ دادن است!