رانا پلاس پانوراما شش دنده

رانا پلاس پانوراما شش دنده در برابر سورن پلاس ؛ کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

رانا پلاس پانوراما شش دنده و سورن پلاس به عنوان دو سدان داخلی نسبتا هم قیمت بازار محسوب می‌شوند، اما کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟

رانا پلاس پانوراما شش دنده و سورن پلاس به عنوان دو سدان ملی نسبتا هم‌قیمت بازار ایران شناخته می‌شوند که نسبت به نسخه معمولی خود تغییرات جزئی را را تجربه کردند. در این مقاله قصد داریم طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات این دو سدان ایران خودرو را مورد مقایسه قرار دهیم.

مقایسه رانا پلاس پانوراما شش دنده با سورن پلاس

طراحی ظاهری

رانا پلاس پانوراما شش دنده

ایران خودرو برای سورن پلاس نسبت به قبل طراحی بهتر و به‌روزتری را در نظر گرفته است. در واقع طراحان کاسه چراغ‌های جلو و گرافیک داخلی آنها را تغییر دادند و همچنین یک جلوپنجره مشکی رنگ باعث شده تا نمای جلوی این خودرو نسبت به قبل اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر به نظر برسد.

رانا پلاس پانوراما شش دنده

سورن پلاس در نمای کناری از دستگیره‌های ایزی اوپن مشابه دنا و دنا پلاس بهره می‌برد، اما بهتر بود طراحان مشابه دنا زه ضربه‌گیر روی درها را نیز حذف می‌کردند تا نمای کناری از ظاهری به‌روزتر برخوردار شود. همچنین رینگ‌های جدید سورن پلاس باعث برتری این خودرو نسبت به رانا پلاس شدند. گفتنی است ایران خودرو برای تمام نسخه‌های رانا قالپاق در نظر گرفته است.

رانا پلاس پانوراما شش دنده

در نمای عقب سورن پلاس نیز طراحان با استفاده از طرح داخلی چراغ‌های عقب با نوارهای نئونی نمای زیبایی را به وجود آوردند، اما طلق بی‌رنگ چراغ‌های عقب متناسب این سگمنت و نوع موتور نیست؛ زیرا بسیاری از خودروسازان از طلق‌های بی‌رنگ یا اصطلاحا شیشه‌ای برای خودروهای هیبریدی استفاده می‌کنند تا آنها را با مدل‌های بنزین‌سوز متمایز کنند.

رانا پلاس پانوراما شش دنده

در طرف مقابل ایران خودرو برای رانا پلاس پانوراما شش دنده ساختار و طرح کلی جوان‌پسند‌تری را در نظر گرفته است؛ به خصوص طراحی فیزیکی و گرافیکی چراغ‌های عقب این خودرو که نسبت به سورن بهتر و هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد.

رانا پلاس پانوراما شش دنده

البته ایران خودرو با اعمال تغییراتی در بخش‌هایی چون خطوط درها، حذف زه ضربه‌گیر از درها و تغییر دستگیره‌ها به مدل ایزی اوپن می‌تواند این خودرو را بیش از پیش جذاب کند.

طراحی داخلی

رانا پلاس پانوراما شش دنده

سورن پلاس

هنگامی که وارد کابین سورن پلاس می‌شوید، غربیلک دنایی با طرح چوب مشکی پیانویی خودنمایی می‌کند. بر خلاف نسخه معمولی سورن، در سورن پلاس تمام قطعات دکوراتیو نقره‌ای به رنگ مشکی درآمده‌اند و باعث شدند تا نمای این بخش نسبت به قبل متمایز شود. عدم استفاده از مانیتور یکی از نکات عجیب کابین این خودرو محسوب می‌شود.

رانا پلاس پانوراما شش دنده

رانا پلاس

کابین رانا پلاس پانوراما شش دنده به دلیل برخورداری از سقف شیشه‌ای نسبت به سورن پلاس جذاب‌تر به چشم می‌آید. البته این خودرو از سیستم تهویه اتوماتیک و مانیتور بهره نمی‌برد و همین موارد جزو نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. رانا پلاس از غربیلک فرمان با ماژول مشابه فرمان پژو ۲۰۷i نیز بهره می‌برد. از لحاظ فضای کابین نیز سورن پلاس نسبت به رانا پلاس پانوراما شش دنده برتری دارد؛ زیرا رانا پلاس همانند همه اعضای خانواده پژو 206 با مشکل کمبود فضای پای سرنشینان عقب مواجه است.

مشخصات فنی

رانا پلاس پانوراما شش دنده

سورن پلاس

ایران خودرو برای سورن پلاس موتور EF7 با حجم 1650 سی‌سی را در نظر گرفته است که می‌تواند قدرتی برابر با 115 اسب بخار و گشتاور 159 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعت دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد.

رانا پلاس پانوراما شش دنده

رانا پلاس پانوراما شش دنده

در طرف مقابل رانا پلاس پانوراما شش دنده از موتور TU5 پلاس بهره می‌برد که از این موتور در محصولات دیگر ایران خودرو نظیر تارا و پژو ۲۰۷ ام سی (مولتی کالر) نیز استفاده شده است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولیدی از این پیشرانه توسط گیربکس 6 سرعت دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

امکانات

از امکانات رفاهی و ایمنی رانا پلاس پانوراما شش دنده می‌توان به سقف شیشه‌ای با سایه‌بان دستی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تریم داخلی پارچه‌ای، سنسور پارک عقب، تهویه دستی، بلوتوث، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، 2 ایربگ، صندلی‌های تاشو عقب، ترمزهای ABS و EBD اشاره کرد.

سورن پلاس نیز از امکانات رفاهی و ایمنی متعددی چون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، رینگ آلومینیومی جدید، شیشه‌های عقب دودی، نمایشگر جدید روی داشبورد، کامپیوتر سفر ارتقا پیدا کرده، صندلی‌های جلوی با پشتی برقی، تودوزی جدید صندلی و رودری، سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، 2 ایربگ، غربیلک فرمان جدید (طرح دنا)، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، EBD و BA بهره می‌برد.