سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

اینها سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان هستند

قدرت و سرعت هواپیماهای جنگی در نبردهای بزرگ و حساس مشخص می‌شود. در این مطلب با سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان آشنا خواهید شد.

تا به حال فکر کرده‌اید که اگر روزی کشورها مجبور به اقدامات نظامی علیه یکدیگر شوند، از چه تجهیزات هوایی برای دفاع از سرزمین خود استفاده خواهند کرد؟ هواپیماهای نظامی و جنگی از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای چنین اقداماتی هستند که قصد داریم در این مطلب چند تا از بهترین و سریع ترین آنها برای شما خوانندگان لیست کنیم.

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان را بشناسید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از کشورها روی نیروی هوایی خود تمرکز زیادی دارند و تمام تلاش خود را برای ساخت و استفاده و گاها ذخیره این تجهیزات به کار می‌بندند. هواپیماهای جنگی هم گران قیمت هستند و هم سرعت زیادی دارند و کارایی آنها تنها در جنگ مشخص می‌شود.

اف 104 استارفایتر (F-104 Starfighter)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

امروزه دیگر از این جنگنده پر قدرت و پر سرعت استفاده نمی‌شود و دوران حیات این هواپیمای جنگی به سال‌های 1956 تا 1975 میلادی بر می‌گردد. استارفایتر از جمله جنگنده‌هایی بود که یک موتور قدرتی مافوق صوت داشت و توسط شرکت لاکهید به تعداد 2 هزار و 578 فروند تولید شد.

قیمت این هواپیما آن را تبدیل به یکی از گران قیمت ترین جنگنده‌های دنیا می‌کند. اف 104 استافایتر حدود یک میلیون و 420 هزار دلار قیمت داشت و می‌توانست 2 هزار و 459 کیلومتر را در ساعت بپیماید.

میگ 25 فاکس بت (MiG 25 Foxbat)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

این جنگنده که بیشتر نقش رهگیری بمب افکنی بر عهده داشت نام اصلی‌اش میگ 25 میکویان-گورویچ بود که دولت‌های عضو پیمان ناتو آن را فاکس بت نام‌گذاری کردند. سرعت این هواپیما 3 هزار و 90 کیلومتر در ساعت بود و می‌توانست بمب افکن بی-۷۰ آمریکا را رهگیری و مورد هدف قرار دهد.

متاسفانه این جنگنده هیچ‌گاه تکمیل و آماده استفاده نشد و تنها یک هزار و 190 فروند از آن تولید گردید. تاریخ ساخت فاکس بت به دهه 1960 میلادی باز می‌گردد.

یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

سال 2003 پنج کشور متحد شامل بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه تصمیم گرفتند برای مقابله با دو جنگنده میگ 29 و سوخو 27 روسی، جنگنده یوروفایتر تایفون را بسازند. این هواپیمای جنگی قادر است تا 2 هزار و 495 کیلومتر بر ساعت را طی کند و برد آن حدود 2 هزار و 900 کیلومتر است.

کشورهای اروپایی مشترک‌المنافع از 571 جنگنده‌ای که به تولید رساندند، بخشی را به کشورهایی نظیر قطر، عمان، عربستان و کویت فروختند.

نورثروپ اف 5 (Northrup F-5)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

سال 1959 اولین پرواز این جنگنده با موفقیت انجام شد. پس از آن آمریکا این هواپیمای جنگی را به خدمت گرفت و دقیقا از سال 1062 وارد نیروی هوایی ایالات متحده شد. نهایت سرعت این جنگنده 1700 کیلومتر بر ساعت است و تا اواخر سال 1987 همچنان تولید می‌شد.

مجموع جنگنده‌های نورثروپ در جهان، 2 هزار و 246 فروند است و حدود سه فروند از جنگنده F5A در ایران موجود است که البته به صورت مخفیانه وارد کشور شده است.

نورث امریکن ایکس 15 (North American X-15)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

ناسا با همکاری ایالات متحده موشک بالدار نورث امریکن ایکس 15 را ساختند و درون آن از موتور راکت استفاده کردند. ساخت این جنگنده به عنوان بخشی از پروژه ساخت هواپیماهای جنگی ایکس بود و در کل توانست 199 بار پرواز آزمایشی داشته باشد.

این جنگنده در زمان اوج خود توانسته بود رکورد پر سرعت ترین جنگنده جهان را از آن خود کند و حتی در ابتدای دهه 60 میلادی در ارتفاع بالا به پرواز در آمد. رکورد سریع ترین هواپیمای با سرنشین متعلق به ایکس 15 است با عدد 7274 کیلومتر بر ساعت!

بوئینگ ایکس 51 اسکرم جت (Boeing X-51 Scramjet)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

این هواپیما اندکی با دیگر جنگنده‌ها متفاوت است و فرق آن در اینجاست که هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوتی است که ابتدا با یک هواپیمای دیگر به آسمان می‌رود و از آنجا پروازش را آغاز می‌کند. سرعت این جنگنده 6 هزار 400 کیلومتر بر ساعت است و توانایی پرواز در ارتفاع 21 کیلومتری را نیز دارد. اولین پرواز بوئینگ ایکس 51 در سال 2010 بود.

چنگدو جی 7 / اف 7 (Chengdu J-7/F-7)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

چین اف 7 را بر اساس میگ 21 ساخت. این جنگنده با اهداف صادراتی ساخته شده و تاکنون چندین نمونه از آن به کشورهای دیگر ارسال شده است. سرعت این هواپیمای جنگی بالغ بر 2 هزار و 120 کیلومتر بر ساعت بوده و تاکنون 2 هزار و 400 فروند از آن تولید شده است.

بوئینگ ایکس 43 (Boeing X-43)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

این جنگنده که توسط بوئینگ و برای ناسا ساخته شد، بدون سرنشین است و نمونه اولیه آن در پرواز آزمایشی که داشت، در اقیانوس آرام سقوط کرد. سه سال بعد و در ماه مارس سال 2004 این هواپیما با سرعت 6.83 ماخ و در ارتفاع 24 کیلومتری با موفقیت پرواز خود را انجام داد. در سومین آزمایشی که این هواپیما پیش رو داشت، توانست با سرعت 10 هزار و 617 کیلومتری، تا ارتفاع 34 کیلومتری زمین پرواز کند.

میراژ 2 هزار دی/ان (Dassault Mirage 2000D/N)

میراژ 2000

فرانسه در اواخر دهه 70 میلادی و برای نیروی هوایی خود، دست به تولید جنگنده میراژ 2000 زد و حدود 611 فروند از آن را تولید کرد. نهایت سرعتی که این هواپیمای جنگی می‌تواند پرواز کند، 2 هزار و 390 کیلومتر بر ساعت است.

نورث امریکن اف 100 سوپر سیبر (North American F-100 Super Sabre)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

این جنگنده مافوق صوت از سال 1954 تا 1971 در خدمت ارتش آمریکا بود و از 2 هزار و 294 فروندی که ساخته شد، تعدادی به کشورهای ترکیه و دانمارک تعلق گرفت. سرعت این جنگنده به 1390 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

اف 16 فایتینگ فالکون (F-16 Fighting Falcon)

سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان

شرکت جنرال داینامیکس در دهه 70 میلادی به طراحی این هواپیمای جنگی پرداخت. اف 16 فایتینگ فالکون دارای یک موتور مافوق صوت بود و سرعت آن به 1472 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. پهلوی حدود 160 فروند از این هواپیما را سفارش داده بود اما با وقوع انقلاب اسلامی، آمریکا قرارداد خرید را یک‌جانبه لغو کرد. خط تولید این جنگنده تا 2018 میلادی، حدود 4 هزار و 604 فروند از آن را ساخته است.

نظر شما درباره سریع‌ ترین هواپیماهای جنگنده‌ جهان چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. امریکا لغو نکرد بعضیا لغوش کردن