تویوتا لندکروز

تاریخچه تویوتا لندکروز افسانه ای ؛ معرفی تمام مدل ها و نمونه های موجود در ایران

در این مطلب تاریخچه تویوتا لندکروز افسانه ای و تمام نسل‌های آن را بررسی می‌کنیم و نگاهی به مدل‌ها و نمونه‌های موجود در ایران می‌اندازیم.

شرکت تویوتا در اوج جنگ جهانی دوم به سفارش ارتش امپراتوری ژاپن، اتومبیل قدرتمندی را با قابلیت‌های آفرودی و با الگوبرداری از جیپ ویلیز به تولید رساند. بعد از آن نیز دولت ژاپن از این شرکت درخواست کرد که تولید وانت پیکاپ‌های نظامی را آغاز کند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و به دنبال آغاز جنگ کره، شرکت تویوتا تولید ۱۰۰ دستگاه جیپ ویلیز جدید را به سفارش ایالات متحده آمریکا در دستور کار خود قرار داد. شرکت تویوتا در طراحی این اتومبیل از لندروور سری یک الگوبرداری کرده بود و آن را جیپ bj نام‌گذاری کرد. نهایتا در سال ۱۹۵۳ تولید انبوه جیپ bj توسط شرکت تویوتا آغاز شد.

تویوتا لندکروز

در سال ۱۹۵۴ شرکت تویوتا نام لندکروز را برای این سری از اتومبیل‌های آفرود خود انتخاب کرد، تا بتواند با لندروور رقابت نزدیکی داشته باشد و در عین حال مقداری از اعتبار لندروور را نیز وام بگیرد. البته پیش‌تر نیز یک شرکت آمریکایی خودروی سدانی را با این نام به بازار عرضه می‌کرد، اما به هر صورت پس از مدتی، کمپانی تویوتا برای شاسی بلند آفرودر خود نام لندکروزر را برگزید. در سال ۱۹۵۵ شرکت تویوتا سری جی ۲۰ و جی ۳۰ لندکروز که بسیار شبیه به جیپ ویلیز بود را به بازار عرضه کرد و در سال‌های بعد نیز نسخه‌های جدیدی از این خودرو وارد خیابان‌ها شد.

تویوتا لندکروز

شرکت تویوتا در سال ۱۹۶۷ تصمیم گرفت محصول جدیدی را با نام لندکروزر روانه بازار کند که در ضمن حفظ قابلیت‌های آفرودی، برای مصارف خانوادگی و شهری نیز مناسب باشد تا بتواند بدین واسطه به فروش قابل توجهی دست پیدا کند. این اتومبیل تویوتا لندکروز j50 نام‌ داشت و تا سال ۱۹۸۰ در خط تولید تویوتا باقی ماند. در سال ۱۹۸۰ تویوتا لندکروز j60 روانه بازار شد که در دوران جنگ تحمیلی نیز نقش مهمی را در جبهه‌های دفاع مقدس ایفا می‌کرد. تولید این اتومبیل تا سال ۱۹۹۰ ادامه داشت و هم اکنون نیز این اتومبیل در میان طبیعت‌گران ایرانی محبوبیت زیادی دارد. از سال ۱۹۹۲ تویوتا لندکروز جی ۸۰ وارد خط تولید شرکت تویوتا شد و در سال ۱۹۹۸ نیز شرکت تویوتا تولید لندکروزر سری ۳۰ را آغاز کرد و این خودرو تا سال ۲۰۰۷ در خط تولید تویوتا باقی ماند.

تویوتا لندکروز

در سال ۲۰۰۸ تویوتا لندکروز سری جی ۲۰۰ روانه بازار شد. این خودرو در میان مردم بسیار پرطرفدار شد و شرکت تویوتا آن را تا سال ۲۰۲۱ تنها با دو یا سه فیس لیفت محدود روی خط تولید خود حفظ کرد. تویوتا تصمیم داشت سری جی ۲۰۰ را به آخرین نسل از لندکروز تبدیل کند، اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و در سال ۲۰۲۱ نسل جدید لند کروز تحت عنوان جی ۳۰۰ وارد بازار جهانی شد.

در ادامه این مطلب مشخصات تویوتا لندکروز سری جی ۲۰۰ که در بازار ما نیز به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد را مورد بررسی قرار خواهیم داد و ویژگی‌های اصلی تیپ‌های این سری را به اطلاع شما می‌رسانیم. علاوه بر این سری j300 مدل ۲۰۲۱ را نیز به صورت اجمالی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تویوتا لندکروز سری جی ۲۰۰ مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱

تویوتا لندکروز

تویوتا لندکروز سری جی ۲۰۰ با مدل ۲۰۰۸ وارد بازار ایران شد و به صورت گسترده به مشتریان غیر دولتی تحویل داده شد. این در صورتی است که تا قبل از این لندکروز عمدتا مورد استفاده نهادها عمومی قرار می‌گرفت،‌ اما شرکت ایرتویا تحویل آن را به مشتریان خصوصی آغاز نمود. اولین سری از لندکروز j200 که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ پا به خیابان‌های ایران گذاشت، در قالب دو مدل شش سیلندر ۴ لیتری gxr و هشت سیلندر ۴.۷ لیتری vxr وارد کشورمان شد.

لندکروزر GXR به یک پیشرانه ۶ سیلندر مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۲۴۰ اسب بخار را به همراه گشتاور ۳۷۶ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک با شیفت لاک گذاشته شده است. این گیربکس از نوع دو دیفرانسیل بوده و به قفل الکترونیکی و کاهش دهنده لغزش مجهز است و در صورت انتخاب راننده می‌تواند نیروی موتور را به تمام چرخ‌های انتقال دهد.

این خودرو در مدت زمان ۱۱ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت آن برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین به ازای هر صد کیلومتر حدود ۱۳.۴ لیتر بنزین می‌سوزاند. ظرفیت باک این نسخه از لندکروزر جی ۲۰۰ برابر با ۱۳۸ لیتر است.

لندکروزر GXR به امکانات متنوعی مجهز شده است که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به دی‌لایت، ورود بدون کلید، قطب نما، رادار هشدار نقطه کور در نسخه‌های فول آپشن، سیستم شست و شوی چراغ‌ها، کروز کنترل، دوربین عقب، سیستم صوتی با شش اسپیکر، فرمان هیدرولیک چهار حالته حساس به سرعت، بلوتوث و درگاه usb، روکش صندلی چرم، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیمات برقی با گرم‌کن، سانروف، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، مانیتور سقفی، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌های جلو، سنسورهای پارک در جلو و عقب، وینچ جلو و عقب، خروجی برق ۱۲ ولت، اینورتر ۲۲۰ ولت، کول باکس ویژه سرد نگه‌داشت مواد غذایی به ویژه نوشیدنی‌ها، ریموت استارتر، رادار هشدار جانبی جلو، مانیتور عقب، کیسه‌های هوای جلو پرده‌ای و جانبی جلو، تهویه اتوماتیک دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، درب صندوق برقی و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

لندکروزر VXR نیز به یک پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری مجهز شده است که توانی برابر با ۲۷۱ اسب بخار را به همراه ۴۱۰ نیوتن‌متر گشتاور به تولید می‌رساند. نیروی این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این گیربکس از نوع دو دیفرانسیل بوده و به قفل الکترونیکی و کاهش دهنده لغزش مجهز است. لندکروزر vxr در عرض ۹ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو به ازای هر صد کیلومتر برابر با ۱۴.۵ لیتر است.

این نسخه از لندکروز j200 در مقایسه با نسخه ۶ سیلندر به امکانات متنوع‌تری مجهز شده است که کنترل سرعت در سربالایی، وینچ جلو و عقب، سیستم‌های ایستایی در سربالایی، رادار نقطه کور و رادار جانبی جلو، دوربین عقب، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، تهویه اتوماتیک چهارگانه، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کیسه‌های هوای جلو پرده‌ای و جانبی جلو و زانویی راننده و جانبی عقب در نسخه‌های فول آپشن، استارت از راه دور، سیستم تعلیق kdss، سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته برقی، حسگرهای پارک در هر دو سمت، سامانه کرال کنترل، سیستم صوتی با ۹ اسپیکر، نمایشگر ۸ اینچی به همراه مانیتور سقفی، دوربین عقب، چراغ شور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور،‌ دی‌لایت،‌ ترمز کمکی و کنترل سرعت در سرپایینی از جمله آن‌ها هستند.

تویوتا لندکروز جی ۲۰۰ نیوفیس

تویوتا لندکروز

لندکروزر جی ۲۰۰ نیوفیس با مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ روانه بازار ایران شد. پس از آن عرضه این خودرو به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی،‌ متوقف شد. کمپانی تویوتا بخش‌های مختلف این نسخه از لندکروزر جی ۲۰۰  را مانند سپرها، جلوپنجره و … متفاوت از مدل‌های قبلی طراحی کرده بود. همچنین اکثر مدل‌های وارد شده این سری از نوع ۶ سیلندر gxr هستند که البته پیشرانه آن‌ها در مقایسه با گذشته قوی‌تر شده است.

کمپانی تویوتا برای این اتومبیل یک پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری در نظر گرفته است که می‌تواند قدرت ۲۷۱ اسب بخار را به همراه گشتاور ۳۸۵ نیوتن‌متری به تولید برساند. وظیفه انتقال نیرو این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک گیربکس ۵ سرعته اتومات گذاشته شده است. این گیربکس دو دیفرانسیل بوده و به قفل الکترونیکی مجهز شده است. این نسخه از لندکروزر جی ۲۰۰ در عرض ۱۰ تا ۱۱ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به ازای هر صد کیلومتر معادل با ۱۳.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

برای نمونه‌ای از امکانات در نظر گرفته شده برای لندکروزر جی ۲۰۰ نیوفیس می‌توان به تهویه اتوماتیک دوگانه، سانروف، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم صوتی با شش اسپیکر، حسگرهای پارک، ریموت استارتر، سیستم شست و شوی چراغ‌ها، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، صندلی برقی راننده، رادار جانبی جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، ۶ عدد کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کروز کنترل و فرمان حساس به سرعت اشاره کرد.

تویوتا لندکروزر جی ۳۰۰

تویوتا لندکروز

کمپانی تویوتا در سال ۲۰۲۱ از نسخه جدید لندکروزر تحت عنوان جی ۳۰۰ رونمایی کرد. این خودرو بر اساس پلتفرم جدید تویوتا یعنی TNGA-F ساخته شده و ظاهر بسیار لوکس و به‌روزی دارد. علاوه بر این کمپانی تویوتا کابین اتومبیل را نیز در مقایسه با نسخه‌های پیشین بسیار مدرن و زیبا‌تر طراحی کرده است.

این نسخه از لند کروزر با پیشرانه‌های مختلفی روانه بازار بین‌المللی شده است که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری اشاره کرد که می‌تواند قدرت ۲۷۰ اسب بخار را به تولید برساند. همچنین این نسخه از لندکروز به یک پیشرانه ۶ سیلندر توربوشارژ ۳.۴ لیتری نیز مجهز شده است که توانی برابر با ۴۵۰ اسب بخار را به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت پیشرانه مدل‌های مختلف لندکروزر جی ۳۰۰ بر عهده گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته خودکار گذاشته شده است. این خودرو به امکانات به‌روزی مجهز شده است و احتمالا برای مصارف شخصی پا به بازار ایران نخواهد گذاشت. حداقل در حال حاضر نمی‌توان امید چندانی به ورود این اتومبیل به بازار کشور داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به اقتضای شغل بیش از 20سال در حال تردد در نواحی کوهستانی هستم واز خودرو لندکروز بخصوص سری 2اف علیرغم مصرف بالا صدای زیاد وکمی خشکی قابل اطمینان تر وبا دوام تر درشرایط سخت ندیدم .قلبآ امیدوارم کشورم به دانش ساخت چنین خودروی با دوامی دست یابد