فورد

خودرو دنده ای بدون کلاچ توسط فورد به بازار می‌آید

فورد طرح جدیدی را برای گیربکس‌های دستی به ثبت رساند تا نسل بعدی محصولات خود را با گیربکس دستی و بدون پدال کلاچ روانه بازار کند.

شرکت فورد به تازگی اختراعی را برای نوع جدید گیربکس دستی ثبت کرد که در آن از ورودی‌های دستی استفاده شده و برای تعویض دنده به پدال کلاچ نیازی نخواهد بود. در واقع فورد با این طرح جدید به دنبال رفع برخی از نواقص رانندگی با خودروهای گیربکس دستی است؛ نواقصی که خودروسازان بزرگی چون مرسدس بنز به دلیل وجود آنها تصمیم گرفتند تولید خودروهای گیربکس معمولی خود را متوقف کنند.

عملکرد گیربکس دستی جدید فورد

در واقع فورد اختراع جدیدی را تحت عنوان گیربکس دستی با کلاچ برقی به ثبت رساند که در آن یک ماژول کنترل ویژه به شکل اتوماتیک کلاچ را فعال خواهد کرد. از این رو راننده قادر است به آسانی فقط با حرکت دادن دسته دنده فرایند تعویض دنده‌ها را انجام دهد. در واقع هنگامی که راننده دسته دنده را برای تعویض دنده حرکت می‌دهد، ماژول کلاچ به شکل اتوماتیک فعال و بعد از فرایند تعویض دنده مجددا غیر فعال می‌شود.

فورد

ماژول کلاچ این فرایند را به کمک یک سیلندر اصلی که به محرک الکتریکی متصل است انجام می‌دهد تا هیدرولیک آزادکننده کلاچ تحت فشار قرار بگیرد. گفتنی است فورد این اختراع را در دسامبر 2018 در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت رسانده و جزئیات آن به تازگی به شکل عمومی منتشر شده است. به احتمال زیاد گیربکس دستی بدون پدال جدید فورد در نسل بعدی محصولات این شرکت بزرگ یعنی موستانگ S۶۵۰ یا برانکو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فورد

گفتنی است ثبت این اختراع به معنای استفاده قطعی از آن خواهد بود. در واقع با وجود این که این گیربکس دستی جدید راحتی بیشتری نسبت به گیربکس دستی فعلی به همراه دارد، اما از لحاظ پیاده‌سازی یک طرح هزینه‌بر بوده و به همین دلیل ممکن است در محصولات آینده فورد شاهد به کارگیری آن نباشیم. همچنین امروزه بسیاری از مشتریان گیربکس اتوماتیک را به دلیل راحتی بیشتر به گیربکس دستی ترجیح می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*