سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا با گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا

بسیاری سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا را ادامه دهنده سری گلکسی نوت می‌دانند. به همین خاطر می‌خواهیم به مقایسه گلکسی S22 اولترا با گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا بپردازیم. آیا پرچمدار جدید ارزش خرید دارد؟

سامسونگ امروز از گلکسی S22، گلکسی اس 22 پلاس و گلکسی S22 اولترا به عنوان گوشی‌های پرچمدار خود در سال 2022 رونمایی کرد. در میان گوشی‌های جدید، به احتمال زیاد طرفداران سری گلکسی نوت به مدل گلکسی S22 اولترا توجه خواهند کرد؛ زیرا به یکی از شاخصه‌های مهم سری گلکسی نوت یعنی قلم اس پن مجهز شده است.

سامسونگ در سال 2021 عضو جدیدی از سری گلکسی نوت خود عرضه نکرد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که آیا گلکسی S22 اولترا می‌تواند جانشین شایسته‌ای برای گلکسی نوت 20 یا Galaxy Note 20 Ultra باشد، با گجت نیوز همراه باشید.

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا با گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

طراحی

  • گلکسی اس 22 اولترا: ۱۶۳.۳ در ۷۷.۹ در ۸.۹ میلی‌متر، ۲۲۹ گرم
  • گلکسی نوت 20 اولترا: ۱۵۴.۸ در ۷۷.۲ در ۸.۱ میلی‌متر، ۲۰۸ گرم، گوریلا گلس ویکتوس
  • گلکسی نوت 20: ۱۶۱.۶ در ۷۵.۲ در ۸.۳ میلی‌متر، ۱۹۲ گرم، بدنه پشتی از پلی‌‌کربنات

طراحی گلکسی S22 اولترا فوق‌العاده است. این گوشی اگرچه با طراحی خاص و لبه‌های خمیده خود به سری گلکسی نوت شبیه است؛ اما به لطف تغییرات جزئی ایجاد شده، مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در گوشه سمت راست بدنه پایینی گوشی قلم S Pen را خواهید یافت و در مرکز بخش بالایی نمایشگر نیز شاهد حضور دوربین سلفی هستیم.

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا / گلکسی نوت 20 اولترا

کیفیت ساخت این گوشی فوق‌العاده بالا است. سامسونگ این بار تصمیم گرفته دوربین‌های پشتی گوشی را به تنهایی و بدون هیچ فریم  خاصی در گوشه بالایی و سمت چپ دستگاه قرار دهد و همین نیز می‌تواند بزرگترین تفاوت این گوشی از نظر طراحی با گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا باشد.

با توجه به لبه‌های خمیده نمایشگر می‌توان گفت که گلکسی اس 22 اولترا بیشتر از گلکسی نوت 20 به گلکسی Note 20 اولترا شباهت دارد. مدل اولترا سری گلکسی نوت 20 نیز همانند پرچمدار جدید شرکت کره‌ای از بدنه پشتی شیشه‌ای بهره می‌برد؛ اما Galaxy Note 20 بدنه‌ای از جنس پلی‌کربنات دارد.

دوربین سلفی هر دو عضو سری گلکسی نوت 20 سامسونگ در حفره‌ای در مرکز نمایشگر قرار گرفته است و هر دو از قلم S Pen داخلی پشتیبانی می‌کنند. دوربین‌های اصلی این گوشي‌ها نیز در قسمت بالا و سمت چپ بدنه پشتی قرار گرفته است. سامسونگ لنز‌ها و ماژول فلاش را در جزیره دوربین قرار داده است.

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا / گلکسی نوت 20

همچنین هر دو گوشی توانسته‌اند گواهی IP68 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار به دست آورند. قابلیتی که در گلکسی اس 22 اولترا نیز حضور دارد.

از نظر ابعاد، گلکسی اس 22 اولترا بین گلکسی نوت 20 و گلکسی نوت 20 اولترا قرار می‌گیرد. پرچمدار جدید سامسونگ نسبت به آخرین اعضاء سری گلکسی نوت ضخیم‌تر و سنگین‌تر است؛ اما از نظر انداره با تنها یک میلی‌متر تفاوت در ارتفاع و کمتر از یک میلی‌متر تفاوت در عرض، به گلکسی نوت 20 اولترا نزدیک‌تر است.

صفحه نمایش

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

  • گلکسی اس 22 اولترا: ۶.۸ اینچ، ۳۰۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل، تراکم ۴۹۸ پیکسل در اینچ، رفرش ریت ۱ تا ۱۲۰ هرتز
  • گلکسی نوت 20 اولترا: ۶.۹ اینچ، ۳۰۸۸ در ۱۴۴۰ پیکسل، تراکم ۴۹۶ پیکسل در اینچ، رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
  • گلکسی نوت 20: ۶.۷ اینچ، ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم ۳۹۳ پیکسل در اینچ، رفرش ریت ۶۰ هرتز

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا از یک نمایشگر ۶.۸ اینچی داینامیک امولد 2X با رزولوشن ۳۰۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل (+Quad HD)‌ بهره می‌برد. نمایشگر این گوشی از رفرش ریت تطبیقی ۱ تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. سامسونگ همچنین حسگر اثر انگشت را در زیر نمایشگر قرار داده است.

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا / گلکسی نوت 20 اولترا

نمایشگر گلکسی نوت 20 اولترا اندکی از گلکسی اس 22 اولترا بزرگتر است؛ اما همان رزولوشن +Quad HD را ارائه می‌دهد. نمایشگر این گوشی نیز از رفرش ریت تطبیقی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند، ولی در هنگام نمایش محتوای مختلف نمي‌تواند رفرش ریت را به اندازه پرچمدار جدید کاهش دهد.

در نهایت نوبت به گلکسی نوت 20 می‌رسد که نمایشگری ۶.۷ اینچی با رزولوشن +Full HD دارد. رفرش ریت نمایشگر این گوشی تنها ۶۰ هرتز است که حتی نسبت به اکثر گوشی‌های میان رده امروزی نیز در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

البته این گوشی نیز به قلم اس پن و حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر مجهز شده است، ولی خب از نظر نمایشگر نمی‌تواند همانند نوت 20 اولترا و گلکسی S22 اولترا در جرگه پرچمداران قرار گیرد.

سخت‌افزار

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

  • گلکسی اس 22 اولترا: اسنپدراگون 8 نسل 1 / اگزینوس 2200، ۸ یا ۱۲ گیگ رم، حداکثر ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی،‌ باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، پشتیبانی از 5G
  • گلکسی نوت 20 اولترا: اسنپدراگون 865 پلاس / اگزینوس 990، ۸ یا ۱۲ گیگ رم، حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، پشتیبانی از LTE یا 5G
  • گلکسی نوت 20: اسنپدراگون 865 پلاس / اگزینوس 990، ۸ گیگ رم، حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیر‌ه‌سازی، باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، پشتیبانی از LTE یا 5G

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا به جدیدترین تراشه‌های موجود در بازار مجهز شده است و کاربران می‌توانند بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنند، نسخه مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 یا اگزینوس 2200 این گوشی را خریداری کنند.

نسخه پایه این گوشی با ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی همراه شده است. همچنین نسخه‌های دیگری با ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت حافظه داخلی نیز روانه بازار خواهد شد. تمامی نسخه‌های پرچمدار جدید سامسونگ از شبکه 5G پشتیبانی خواهند کرد و شاهد ارائه نسخه‌ای محدود به LTE نیستیم.

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا / گلکسی نوت 20 اولترا

با وجود تفاوت در زمینه طراحی و صفحه نمایش، هر دو عضو سری گلکسی نوت سامسونگ، از تراشه یکسانی بهره می‌برند. گلکسی نوت 20 و گلکسی نوت 20 اولترا در برخی مناطق با تراشه کوالکام اسنپدراگون 865 پلاس عرضه شده‌اند و در برخی مناطق از اگزینوس 990 بهره می‌برند.

سامسونگ همچنین دو سری از این گوشی‌ها را ارائه کرده است که یکی از آنها از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند و دیگری به LTE محدود شده است. مدل LTE گلکسی نوت 20 اولترا با ۸ گیگ رم و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده؛ اما نسخه 5G از ۱۲ گیگ رم در کنار ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی بهره می‌برد. همه این نسخه‌ها از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند.

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا / گلکسی نوت 20

از طرفی مدل LTE گلکسی نوت 20 دارای ۸ گیگ رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است؛ اما کاربران مدل 5G می‌توانند از ۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت لذت ببرند. هیچکدام از مدل‌های گلکسی نوت 20 و گلکسی S22 اولترا از کارت حافظه میکرو SD پشتیبانی نمی‌کنند.

در بخش باتری، شاهد حضور یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در گلکسی اس 22 اولترا هستیم که از شارژ سریع ۴۵ وات، شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی می‌کند؛ اما گلکسی نوت 20 اولترا و گلکسی نوت 20 تنها به باتری‌های ۴۵۰۰ و ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده‌اند.

دوربین‌

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

  • گلکسی S22 Ultra: دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار دوال پیکسل و لرزشگیر اپتیکال؛ دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه؛ دوربین تله‌ فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار دوال پیکسل و لرزشگیر اپتیکال؛ دوربین پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/4.9، فوکوس خودکار دوال پیکسل و لرزشگیر اپتیکال
  • گلکسی نوت 20 اولترا: دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، دوربین پریسکوپ ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/3.0، زوم اپتیکال ۳ برابری و زوم فضایی ۵۰ برابری
  • گلکسی نوت 20: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، دوربین تله‌ فوتو ۶۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0، زوم اپتیکال ۳ برابری و زوم فضایی ۳۰ برابری

مشخصا مدل اولترا سری گلکسی S22 قوی‌ترین مجموعه دوربین را در بین گوشی‌های سامسونگ دارد. این گوشی به دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با f/1.8، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دو دوربین تله‌ فوتو ۱۰ مگاپیکسلی مجهز شده است. یکی از این دوربین‌ها توانایی زوم اپتیکال ۳ برابری را دارد و دیگر زوم اپتیکال ۱۰ برابری را ارائه می‌دهد.

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا / گلکسی نوت 20 اولترا

حسگر اصلی گلکسی S22 Ultra تا ۲۳ درصد بزرگتر از حسگر اصلی گلکسی S21 اولترا است و به همین خاطر قطعا قادر به ثبت تصاویر فوق‌العاده‌ای است. در بدنه جلویی این گوشی نیز یک حسگر ۴۰ مگاپیکسلی دیده می‌شود.

گلکسی نوت 20 اولترا برخلاف S22 Ultra از سه دوربین بهره می‌برد. دوربین اصلی از یک حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی (قدیمی‌تر از نمونه اس 22 اولترا) بهره می‌برد که در کنار دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با زوم ۵ برابری اپتیکال و زوم فضایی ۵۰ برابری قرار گرفته است.

سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا / گلکسی نوت 20

گلکسی نوت 20 ضعیف‌ترین دوربین را در میان این سه گوشی دارد. Galaxy Note 20 دارای دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین تله فوتو ۶۴ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری و زوم فضایی ۳۰ برابری است.

جمع‌بندی

مشخصا سامسونگ گلکسی S22 اولترا در روی کاغذ برنده این مقایسه است؛ اما نباید فراموش کرد که بین این گوشی و آخرین گوشی‌های سری گلکسی نوت فاصله‌ای ۱۸ ماهه وجود دارد و البته سامسونگ برچسب قیمتی بالاتری را نیز برای پرچمدار جدید خود در نظر گرفته است.

از آنجایی که دیگر قرار نیست سری گلکسی نوت ادامه پیدا کند؛ می‌توان گفت که با توجه به تراشه قدرتمند‌تر، طراحی جدید، دوربین بهتر و باتری بزرگتر گلکسی اس 22 اولترا می‌تواند یک گزینه جذاب برای دارندگان گلکسی نوت 20 یا نوت 20 اولترا سامسونگ باشد. البته نباید فراموش کنید که گلکسی نوت 20 اولترا از کارت حافظه microSD پشتیبانی می‌کرد و با خرید گلکسی اس 22 اولترا باید از خیر این ویژگی خوب بگذرید.