کنجکاوی

سنگ های مریخ چرخ های کاوشگر ناسا را خراب کرده‌اند؛ آیا کنجکاوی زمین گیر می‌شود؟

چرخ های کاوشگر ناسا به دلیل عبور از مسیرهای ناهموار و برخورد با سنگ های مریخ به شدت آسیب دیدند، اما آیا کاوشگر کنجکاوی می‌تواند ماموریت‌های خود را به پایان برساند؟

دانشمندان ناسا به کمک مریخ نورد کنجکاوی توانستند طی 9 سال اخیر به اطلاعات بسیار مهمی از سیاره مریخ دست پیدا کنند. این کاوشگر با عبور از مسیرهای ناهموار توانسته اطلاعات مهمی را جمع‌آوری کند و همچنین رد چرخ‌های خود را در بخش‌های مختلف این سیاره به یادگار بگذارد، اما اکنون سنگ های مریخ آسیب شدیدی را به این کاوشگر مهم ناسا وارد کردند.

جزئیات خرابی چرخ های کنجکاوی

کنجکاوی

طبق اعلام ناسا، چرخ‌های آلومینیومی کنجکاوی به دلیل عبور از سطح ناهموار درون دهانه گیل مریخ با آسیب‌های شدیدی مواجه شدند. البته با وجود شدید بودن این آسیب‌ها، کنجاوی باید ماموریت‌های خود را به پایان برساند.

اندرو گود، سخنگوی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) که به عنوان مدیر ماموریت کنجاوی نیز محسوب می‌شود اعلام کرد به احتمال زیاد کنجاوی می‌تواند حتی با چرخ‌های آسیب دیده خود نیز مسافت‌های تعیین شده را بپیماید. وی تاکید کرد البته شکاف‌هایی که روی چرخ‌های مریخ نورد کنجاوی به وجود آمده از آنچه تصور می‌شد بزرگتر هستند.

گفتنی است مریخ نورد کنجاوی دارای ابعادی به اندازه یک خودرو سواری بوده و در سال 2012 با فرود در دهانه گیل مریخ ماموریت خود را برای شناسایی حیات میکروبی در این منطقه آغاز کرد. این ربات پس از مدت کوتاهی توانست به اطلاعات مهمی دست پیدا کند؛ اطلاعاتی که نشان داد حدود میلیون سال‌ها در دهانه گیل یک سیستم دریاچه و جریان قابل سکونت وجود داشته است.

این کاوشگر ناسا در سپتامبر 2014 موفق به صعود از کوه شارپ شد؛ کوهی که ارتفاع آن از مرکز دهانه گیل به 5.5 کیلومتر می‌رسد. کنجاوی وظیفه بررسی لایه‌های سنگی این منطقه را بر عهده دارد تا دلیل اصلی تبدیل مریخ از سیاره‌ای نسبتا گرم و مرطوب به یک سیاره بیابانی و سرد را کشف کند.

بر اساس اعلام ناسا، مریخ نورد کنجاوی تا به امروز توانسته 27.14 کیلومتر از سطح مریخ را طی کند که بسیاری از آن را مسیرهای ناهموار تشکیل می‌داد. چرخ‌های این کاوشگر در همان ابتدای ماموریت با مشکل سایش و ترک‌خوردگی مواجه شد و مسئولان عملیات اقداماتی برای جلوگیری از آسیب‌ها به انجام رساندند؛ مثلا سعی کردند مسیرهایی با سطوح هموارتر را شناسایی کنند تا کمترین آسیب به چرخ‌های این کاوشگر وارد شود.

مدیر ماموریت کنجاوی اعلام کرد اقداماتی که به انجام رسیده باعث شد تا از آسیب بیشتر به چرخ‌های کنجاوی جلوگیری شود. همچنین تجربه خرابی چرخ‌های کنجاوی باعث شد تا طراحان ناسا برای کاوشگر جدید این سازمان فضایی یعنی کاوشگر استقامت چرخ‌های بزرگ‌تر با دو برابر آج نسبت به کنجاوی را در نظر بگیرند. این کاوشگر در ماه فوریه سال 2021 با موفقیت در دهانه جیزرو سیاره سرخ فرود آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*